Instytut I.DE.A (Institute of Development in Automotive Engineer) został założony w 1978 roku przez Franco Mantegazzę jako rodzinny interes. Wkrótce firma znacznie się rozłosła i przeniosła z macierzystego Moncalieri do Turynu, mekki stylistów. W ciągu trzydziestu lat pracowali w niej tak znani designerzy jak architekt Renzo Piano czy Walter de Silva i Ercole Spada. Najbardziej znane auta seryjne, które tu zaprojektowano to Fiat Tipo, Tempra i Palio, Lancia Dedra, Delta i Kappa, Alfa Romeo 155 oraz Daihatsu Move i Daewoo Nubira. W ostatnich latach opracowywano przede wszystkim nadwozia dla indyjskiej Taty (Nano, Indigo i liczne koncepty). Dziś firma stawia na młode talenty, którym to powierzono zadanie zaprojektowania auta z okazji 30-lecia działalności Instytutu.
Pierwsze spotkanie poświęcone rocznicowemu konceptowi miało miejsce 8 kwietnia 2008 roku. Już tydzień później gotowe były pierwsze propozycje wyglądu nadwozia. Tego samego dnia zaakceptowano ostateczny design i projekt ruszył z kopyta. Pierwsza kameralna prezentacja nastąpiła dokładnie miesiąc później, 15 maja. Na trzy godziny przed ujawnieniem auta zamontowano w nim ostatnią część - fotele. Przed większą publicznością roadster Era, bo tak go właśnie nazwano, pokazano cztery dni później na Europejskim Kongresie Nowości Samochodowych w Turynie.
Styliści Ery inspirowali się klasycznymi, wyścigowymi roadsterami z lat czterdziestych XX wieku. Wzorem modeli sprzed lat głowy kierowcy oraz pasażera wystają całkowicie poza nadwozie. Przed pędem powietrza ochrania je jedynie niewielka owiewka, brak również pałąków przeciwkapotażowych (samochód nie posiada także żadnych drzwi). W przypadku konceptów takie rzeczy mogą jednak uchodzić na sucho. Zarówno nadwozie jak i kabinę pasażerską narysowano prostymi liniami, utrzymując dzięki temu bardzo zwarte i eleganckie kształty.
Twórcy auta zaplanowali dwa warianty napędowe. Pierwszy przewiduje zamontowanie poprzecznie z przodu silnika czterocylindrowego, którego moc przenoszona byłaby na przód. Druga opcja to już V6. Silnik miałby być umieszczony także z przodu, ale wzdłużnie i napędzać tyle koła. W obu przypadkach moc sięgałaby 300 KM i przenoszona była poprzez ręczną przekładnię o 5 biegach bądź skrzynię sekwencyjną z sześcioma przełożeniami.
Masa auta w zależności od konfiguracji ma sięgać od 1500 do 2000 kilogramów. Aby jej rozkład wzdłużny był jak najlepszy w pozycji centralnej ulokowano zbiornik paliwa. Przednie zawieszenie pojazdu oparto na trójkątnych, podwójnych wahaczach a tylne na podobnej konstrukcji, ale czworokątnej.
Era Barchetta otwiera nowy rozdział w historii Instytutu I.DE.A. W najbliższym czasie mają zostać pokazane kolejne auta z serii Era, otworzony ma być również nowy oddział firmy w Brazylii (I.DE.A ma już oddziały we Francji, Chinach, Indiach i Rumunii). W ramach swojej działalności I.DE.A oferuje nie tylko design nadwozi, ale również i ich produkcję, prace inżynierskie, testy i budowę prototypów, konsultacje a także produkcję.
Od lat pozycję głównego projektanta firmy zajmuje Polak - pochodzący z Krakowa Justyn Norek. Jego przygoda z Instytutem rozpoczęła się prawie ćwierć wieku temu. Wraz z Ercole Spadą Polak zaprojektował kształty Fiata Tipo, spod jego ręki wyszło również nadwozie Fiata Palio, a w ostatnim czasie dwóch modeli indyjskiej Taty: Nano i Indica.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 20.05.2008