Zdjęcie Vector SRV8

Vector SRV8

Zobacz zdjęcia (4)
  • 425 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 30 sekund.

Kalifornijskie samochody marki Vector były dziełem życia Geralda Wiegerta, konstruktora i wynalazcy, który o budowie własnego supercoupe marzył już w latach szkolnych. Od samego początku na jego celowniku znajdowały się auta ze stajni Ferrari, Lamborghini i Porsche, na przeciw których miały stanąć maszyny oparte o technologie zaczerpnięte prosto z aeronautyki. W słowach ich twórcy: "Chciałem być pilotem odrzutowca, ale nie miałem do tego odpowiednich warunków wzrokowych, dlatego zdecydowałem się stworzyć samochód, który będzie jak odrzutowiec".

Pierwszy samochód, a właściwie tylko statyczną rzeźbę nadwozia, pokazano na salonie samochodowym w Los Angeles już w 1972 roku. Mimo planów o wykorzystaniu silników typu bokser od Porsche lub Wankla od Mercedes-Benza i produkcji seryjnej z pierwszego Vectora nie wniknęło nic więcej. Na kolejny samochód trzeba było czekać sześć lat. Było nim supercoupe W2, przedstawione ponownie tylko jako makieta.

Jeszcze przed rokiem 1980 zbudowano drugi egzemplarz W2, tym razem w pełni sprawny mechanicznie i wyposażony w podwójnie doładowany, wyczynowy silnik V8 od General Motors. Amerykańska maszyna wyglądała i jeździła jak odrzutowiec na czterech kołach, ale do produkcji również nie weszła. Wytrwałość Wiegerta i ciągle udoskonalanie konstrukcji zostały nagrodzone w 1989 roku, gdy do sprzedaży wszedł W8, dorównujący, a nawet pozostawiający pod względem osiągów w tyle najszybsze Lamborghini i Ferrari.

W8 zbudowano na nowoczesnym, półkadłubowym podwoziu z sekcjami o przekroju plastra miodu oraz zintegrowaną klatką bezpieczeństwa. Nadwozie wykonano z Kevlaru, włókien szklanych i węglowych. Z przodu zastosowano niezależne zawieszenie na podwójnych wahaczach, z tyłu oś de Diona. Do napędu auta zaprzęgnięto ponownie V8 od General Motors z żeliwnym blokiem i głowicami, które wylądowało za plecami kierowcy oraz pasażera. Silnik o pojemności prawie sześciu litrów wydzielał prawie 635 koni mechanicznych. Przy odrobinie dobrej woli i smykałce majsterkowicza turbiny pozwalały na osiągnięcie nawet 1100 KM! Ważące półtorej tony auto przyspieszało do 100 km/h w 4,2 sekundy i według danych producenta miało osiągać około 355 km/h.

Rosnącą koniunkturę firmy zatrzymało załamanie rynku i nagłośniona przez prasę afera związana z ponadprzeciętną awaryjnością jednego z pechowych egzemplarzy W8. W sumie sprzedano tylko kilkanaście sztuk, ale to nie zniechęciło Wiegerta do dalszych prac. Na salonie samochodowym w Genewie pokazał zmodernizowane coupe Avtech WX3 i roadstera Avtech WX3R. Maszyny miały wejść na rynek jako najmocniejsze i najszybsze, drogowe samochody świata: moc ich 7-litrowych V8 miała sięgać 1000 koni mechanicznych, a prędkość maksymalna przekraczać 400 km/h! Wizja ta nie stała się jednak rzeczywistością.

Po powrocie Wiegerta ze Szwajcarii okazało się, że jego firmę w wyniku operacji o niepewnym podłożu prawnym przejął indonezyjski koncern MegaTech, będący wcześniej jednym z udziałowców. W skutek kolejnych wydarzeń został on zupełnie odsunięty od Vectora, a firmę przeniesiono z Kalifornii na Florydę. Zamiast WX3 do produkcji wprowadzono niespełna 500-konny model M12, który bazował na modelu Diablo produkowanym przez Lamborghini. Było to możliwe dzięki faktowi, iż włoska firma znalazła się w rękach MegaTech w styczniu 1994 roku. Produkcję M12 zakończono w 1999 roku na 14 sprzedanych egzemplarzach gdy Lamborghini było już we władaniu Audi, a chylące się ku upadkowi MegaTech nie mogło sobie pozwolić nawet na zakup włoskich silników i sprzedało amerykańską firmę korporacji TradeLink.

Nowymi, choć nie dużymi siłami, w dalszym ciągu bez żadnego udziału Wiegerta latem 1999 roku na bazie M12 zbudowano jeszcze jeden prototyp o oznaczeniu SRV8, który nie został nigdy ukończony. Przeprojektowany w pośpiechu samochód, który zatracił charakterystyczne dla Vectorów podwójne szyby w drzwiach, wyrzekł się włoskiego V12 na rzecz V8 z Corvette o mocy około 425 koni mechanicznych. Auto miało wejść do produkcji już w grudniu tego samego roku, ale Vector do tego czasu przepadł w czeluściach zapomnienia i długów finansowych.

Wiegert odzyskał pozostałości Vectora kilka lat później i rozpoczął prace nad zupełnie nowym samochodem. Swój pomysł na odrodzenie marki pod postacią prototypu Avtech WX8 pokazał w listopadzie 2007 roku podczas Los Angeles Auto Show. Słuch o jedynym egzemplarzu SRV8 praktycznie zaginął, ale mniej więcej w tym samym czasie auto widziano na lawecie gdzieś na ulicach Bliskiego Wschodu.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 26.08.2012

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 4)
  • Vector SRV8 - Zdjęcie 1
  • Vector SRV8 - Zdjęcie 2
  • Vector SRV8 - Zdjęcie 3
  • Vector SRV8 - Zdjęcie 4
Zdjęcia: Vector Dane techniczne i osiągi
Rocznik1999
Typprototyp
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8
  Położeniecentralne
  Pojemnośćbrak danych
  Moc425 KM
  Moment obrotowybrak danych
Napędtył
WYMIARY
Masabrak danych
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
Rozstaw osi2745 mm
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje