SLS był pierwszym modelem Mercedes-Benza, przygotowanym samodzielnie przez zakład AMG, który został w całości włączony do rodziny Daimlera w 2005 roku. Grand tourer pojawił się po rozstaniu firmy z McLarenem i zakończeniu produkcji samochodów serii SLR, która sięgnęła 650 KM. SLS AMG z wolnossącym V8 nie był zainteresowany wyścigiem mocy: zaczynał od 571 KM, a w najostrzejszym wydaniu Black Series dysponował 631 KM. Jeszcze bardziej powściągliwy pod tym względem okazał się drugi samochód oddziału Mercedes-AMG, powstały pod własną marką - małe coupe GT, ujawnione 9 września 2014 roku w Affalterbach. Na miejsce zaproszono blisko 400 gości, a żółtą sztukę GT na scenę wprowadził Nico Rosberg, kierowca zespołu Mercedesa w mistrzostwach świata Formuły 1.
W przypadku AMG od zawsze najważniejsze były silniki. Pieczołowicie składane ręcznie i na koniec przypieczętowywane podpisem mechanika, który ręczył za ich jakość własną głową. Dla modelu GT przygotowano zupełnie nową jednostkę V8 typu M178 o wadze 209 kilogramów i pojemności prawie czterech litrów z turbodoładowaniem, która znajduje dla siebie miejsce w rodzinie BlueDirect i najbliższego krewnego ma w postaci 2-litrowego silnika z modeli A 45 AMG, CLA 45 AMG i GLA 45 AMG, z którym dzieli wymiary skoku i średnicy cylindra. Serce coupe GT to pierwszy silnik AMG w którym turbosprężarki nie znajdują się poza jego obrysem i blokami cylindrów, ale dokładnie między nimi, co twórcy nazywają "V z gorącym środkiem".
Jednostka M178, umieszczona wzdłużnie tuż za przednią osią, wyróżnia się również cylindrami w technologii NanoSlide, którą AMG doskonali od 2006 roku oraz suchą miską olejową, której jedna z zalet to możliwość zainstalowania silnika niżej, a tym samym obniżenie środka ciężkości całego auta. W bazowym GT mamy do dyspozycji 462 konie przy 6000 obrotów na minutę i 600 niutonometrów w zakresie od 1600 do 5000 obrotów, a w ofercie jest jeszcze mocniejszy o 48 koni wariant GT S. Widlasta ósemka współpracuje z 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów AMG Speedshift DCT w układzie transaxle, co oznacza, że skrzynię biegów z przekładnią główną umieszczono przy tylnej osi. Taka konfiguracja wpływa przede wszystkim na korzystniejszy rozkład masy. W przypadku GT to 47% na przedzie i 53% na tyle. Standardem w GT jest mechanizm różnicowy z mechaniczną blokadą.
Podwozie GT skrywa z przodu i z tyłu koła zawieszone na podwójnych wahaczach, które na przedzie razem z przegubami i wspornikami wykonano z kutego aluminium. Za dopłatą dostępne są adaptacyjne amortyzatory w ramach systemu AMG Ride Control, które w GT S są standardem. Seryjnie instalowane jest adaptacyjne wspomaganie kierownicy, 3-fazowy system ESP (On, Off, Sport Handling Mode) oraz pakiet asystentów kierowcy, znanych z limuzyny klasy S (na przykład kamera cofania, czujki martwego pola i znaków drogowych, pomocnik parkowania i adaptacyjne reflektory). GT stoi na 19-calowych kołach, a jego tarcze hamulcowe z przodu mierzą 360 milimetrów średnicy. Za dopłatą można wymienić je na węglowo-ceramiczne odpowiedniki o średnicy 402 milimetrów.
Rama samochodu - podwozie i samonośna karoseria - wykonane są w przeszło 90 procentach z lekkich stopów aluminium, klapę bagażnika wyprodukowano ze stali, a przednią część podłogi z magnezu. Cała konstrukcja waży jedynie 231 kilogramów. Pakiet aerodynamiczny sprowadza się przede wszystkim do ruchomego skrzydła z tyłu, kanałów w podwoziu i spoilera z przodu, który w wersji GT malowany jest w kolorze nadwozia, a w GT S na czarno. Praktyczną stronę auta reprezentuje bagażnik o pojemności 350 litrów. Za plecami kierowcy i pasażera nietypowe rozwiązanie: aluminiowa belka, która usztywnia auto i w sytuacjach awaryjnych zatrzymuje bezwładny bagaż.
Dwuosobową kabinę, w zależności od wyboru, wypełnia tapicerka ze skóry lub Alcantary oraz powierzchnie metalowe, z włókien szklanych lub węglowych. Dla chcących wydać na GT jeszcze więcej przygotowano kilka pakietów, które zmienią wystrój wnętrza i wygląd nadwozia. Standardem jest Interior Silver Chrome z elementami chromowanymi. Opcją: karbon, Interior Black Diamond z elementami pokrytymi czernią z wrażeniem trójwymiarowości oraz nadwoziowe zestawy Silver Chrome, Night i Carbon-Fibre. Na desce rozdzielczej, w zależności od wersji wyposażeniowej, spoczywa dotykowy ekran o przekątnej 7 lub 8,4 cali.
Niemieckie auto może pracować w jednym z kilku trybów jazdy: Controlled Efficiency, Sport, Sport Plus lub nowym, definiowanym przez kierowcę Individual, a biegi na własne życzenie możemy zmieniać ręcznie za pomocą łopatek przy kierownicy. GT, ważący 1540 kilogramów z wypełnionym w 90 procentach zbiornikiem paliwa, potrzebuje tylko czterech sekund na rozpędzenie się do 100 km/h. Jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do - niespodzianka - 304 km/h.
Mercedes-AMG GT będzie produkowany w zakładach w Sindelfingen, do których z Affalterbach będą przybywać jednostki napędowe. Najbliższa konkurencja? To przede wszystkim Porsche 911 oraz Jaguar F-Type, którym GT najchętniej pokazywałby swoje wykonane w technologii LED tylne światła i sygnalizował ukąszenia dynamicznymi kierunkowskazami, na które po każdej stronie auta składa się 18 diod. Czy walka w tym segmencie zapowiadała się kiedykolwiek na bardziej zaciętą?
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 09.09.2014