Pięcioletni cykl życiowy modelu F430 zakończono limitowaną do 499 egzemplarzy serią Scuderia Spider 16M, która upamiętniała szesnasty tytuł mistrzów świata Ferrari w Formule 1. W miejsce serii 430 w roku 2009 wprowadzono coupe 458 Italia, do którego dwa lata później dołączył Spider. Historia potoczyła się tutaj podobnie: po pięciu latach, jesienią 2014 roku pokazano światu limitowaną odmianę 458 Speciale A. Litera "A" w nazwie to skrót od włoskiego "aperta" - "otwarta".
Ferrari 458 Speciale A zadebiutowało rok po premierze coupe 458 Speciale. Włosi "przyszyli" do niego wygrane i tytuły wszystkich, wyścigowych wariantów 458, w tym dwa tytuły mistrzowskie pucharu World Endurance Championship oraz klasowe wygrane w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, 24-godzinnym Daytona oraz 12-godzinnym Sebring. I na tym wcale nie koniec. Speciale A to również nagradzana na całym świecie jednostka napędowa: wolnossące V8, które aż trzy razy wygrywało w plebiscycie na silnik roku kategorię Best Performance Engine. O nagrodach tych przypomina okolicznościowa tabliczka znamionowa w środku auta.
Serce Aperty nie jest oczywiści standardową jednostką, kojarzoną ze zwykłymi ewolucjami modelu 458. W wolnossącym silniku zoptymalizowano system eliminujący spalanie stukowe, zmieniono geometrię układu dolotowego, komory spalania i zawory, zwiększono stopień sprężania aż do 14:1, poprawiono smarowanie i zastosowano nowe, lżejsze materiały, odchudzając widlastą ósemkę o osiem kilogramów. Motor o pojemności 4,5 litra rozwija teraz 605 koni mechanicznych przy 9000 obrotów na minutę i 540 niutonometrów przy 6000 obrotów na minutę. To prawie 135 koni mechanicznych z jednego litra - rekord świata! To najmocniejszy spider w historii Ferrari. Na każdy koń mechaniczny przypada tylko 2,21 kilogramów.
Samochód korzysta z twardego, składanego dachu, wykonanego z aluminium, którego złożenie lub rozłożenie zajmuje 14 sekund. Cały mechanizm sprawił, że Speciale A przytyło w porównaniu do coupe Speciale o 50 kilogramów. W stanie gotowym do jazdy, nie licząc kierowcy, pojazd waży 1340 kilogramów, czyli o 90 kilogramów mniej od 570-konnego 458 Spider. Zbędne kilogramy zniknęły po zastąpieniu niektórych części elementami z włókien węglowych i przemeblowaniu wnętrza (lżejsze fotele, Alcantara zamiast skóry, usunięcie ozdobnych paneli i niektórych elementów wyposażenia).
Wzorem coupe Speciale maszynę wyposażono w system Side Slip Angle Control, który dzięki monitorowaniu przyspieszeń bocznych, kąta skrętu kierownicy, pochylenia samochodu czy prędkości poruszania się, pozwala na kontrolowanie nadsterowności i poślizgów w jeszcze szerszym zakresie. Wśród pokładowych systemów znajdziemy oczywiście kontrolę trakcji F1-Trac, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego E-Diff oraz przełącznik Manettino z takimi trybami jazdy, jak Race i CT Off. Ferrari wyposaża auto także w fabryczny system telemetrii i aplikację Virtual Track Engineer, dzięki której możemy śledzić i poprawiać swoje wyniki na torze. Nowy jest także układ hamulcowy Brembo, który opracowano na bazie doświadczeń z hybrydowego, 963-konnego LaFerrari.
Po coupe auto dziedziczy także funkcjonalne zmiany stylistyczne, czyniące z niego najwydajniejszego aerodynamicznie spidera w dziejach marki: przeprojektowano przód, dodano boczne skrzydełka i zmieniono pas z tyłu, który zwieńcza wielki dyfuzor i dwie końcówki wydechu zamiast trzech. Z przodu i z tyłu znajdziemy elementy aktywne aerodynamicznie: klapki, które w odpowiednich momentach otwierają się lub zamykają, zmniejszając opory powietrza, kierując więcej powietrza na chłodnice lub regulują rozłożenie docisku między osiami.
Nowa maszyna z podwoziem produkowanym z dziesięciu różnych stopów aluminium traci zaledwie trzy sekundy na rozpędzenie się od zera do stu kilometrów na godzinę. Sprint do prędkości 200 km/h trwa jedynie 9,5 sekund. Ferrari jeszcze przed premierą zmierzyło Speciale A również na fabrycznej pętli Fiorano. Wynik jednego okrążenia: jedna minuta i 23,5 sekund, czyli tylko pół sekundy za 730-konnym coupe F12berlinetta.
Na koniec ekipa Ferrari dała upust swoim artystycznym zapędom. Premierowy egzemplarz 458 Speciale A, który przygotowano na salon samochodowy w Paryżu, pokryto żółtym lakierem w pasami w odcieniach Blu Nart i Bianco Avus. Maszyna stanęła na 5-ramiennych felgach w kolorze Gridio Corsa, a w do środka przemycono żółte materiały, białe nici i elementy z barwionych na niebiesko włókien węglowych. Tak samo, jak w przypadku starszej o sześć lat Scuderii Spider 16M samochód zostanie wyprodukowany tylko w 499 egzemplarzach.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 25.09.2014