Skrót RS w świecie rządzonym przez maszyny z Mlada Boleslav wiąże się nierozłącznie z najszybszymi i najmocniejszymi samochodami marki Skoda, których korzenie sięgają lat siedemdziesiątych i sportów motorowych. Właśnie wtedy pojawiły się pierwsze modele z serii RS, coupe z silnikami umieszczonymi z tyłu, zaprojektowane z myślą o wyścigach i rajdach. Auta startowały do początku lat osiemdziesiątych, a na kolejne Skody ze znaczkiem RS trzeba było czekać prawie dwie dekady, w czasie którym marka wylądowała pod skrzydłami Volkswagena. Nowe RS były modelami osobowymi.
Pierwsza, w 2000 roku zadebiutowała Octavia RS z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy 180 koni mechanicznych. Trzy sezony później dołączyła do niej mniejsza Fabia RS z... silnikiem wysokoprężnym o mocy 130 KM. Fabia RS w drugiej generacji poszła w benzynę, 180-konny motor z kompresorem i turbosprężarką o pojemności 1,4 litra i dostępna była również w nadwoziu kombi. Octavia RS w swoim drugim wcieleniu przestawiła się do tego czasu na 2-litrowy silnik bezszynowy o mocy okrągłych 200 koni mechanicznych oraz 2-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 170 koni mechanicznych.
Kierunek ciągłego wzrostu został oczywiście utrzymany w trzeciej generacji Octavii RS, która zadebiutowała w połowie 2013 roku. Pod maską limuzyny i kombi wylądował silnik o mocy 220 koni mechanicznych, dla którego alternatywą był 184-konny turbodiesel. Do końca sierpnia 2015 na najmocniejszy model Skody znalazło się około 165 tysięcy chętnych. Octavię RS trzeciej generacji zakupiło ponad 58 tysięcy osób. A wiosną 2015 oferta stała się jeszcze bardziej kusząca: Czesi wylansowali Octavię RS 230, najmocniejszą i najszybszą, drogową Skodę w historii.
RS 230 sprowadza do Octavii jeszcze więcej koni mechanicznych, którym towarzyszą cieszące oko dodatki i kilka istotnych nowości natury mechanicznej. W promocję Czeszki włączył się 64-letni Hans-Joachim Stuck, były kierowca Formuły 1, dwukrotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans, trzykrotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu na Nürburgring i mistrz serii DTM. Sprawa jest więc bardzo poważna.
Samochód dla całej rodziny, dostępny jako limuzyna oraz kombi, zasilany jest dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym z rodziny TSI, z którego wykrzesano dodatkowe dziesięć koni mechanicznych. Moc 230 koni mechanicznych dostępna jest w przedziale od 4,7 do 6,2 tysięcy przedziałów, a maksymalny moment obrotowy wielkości 350 niutonometrów pojawia się w zakresie poszerzonym do 1,5-4,6 tysięcy obrotów. Napęd na przednią oś przenosi ręczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach lub sześciostopniowy, dwusprzęgłowy automat DSG. Limuzyna z manualem rozpędza się do 100 km/h w czasie 6,7 sekund. I pędzi dalej! Pędzi tak zawzięcie, że w RS 230 marka musiała po raz pierwszy uciec się do instalacji elektronicznej blokady prędkości maksymalnej. Blokady do 250 km/h. W przypadku limuzyny z przekładnią DSG i kombi nie ma takich problemów - żadna z tych wersji nie przekracza 249 km/h.
RS 230 jako pierwsza Skoda została wyposażona w standardzie w sterowaną elektronicznie blokadę mechanizmu różnicowego na przedniej osi (w razie potrzeby, 100% mocy może być przekazane na jedno przednie koło), zestrojoną pod kątem dynamicznego pokonywania zakrętów, która może pracować w trybie Normal lub Sport. Standardem jest również przeprojektowany układ wydechowy, sportowe zawieszenie, sportowe fotele, wielofunkcyjna kierownica i skórzana tapicerka. Inne, instalowane fabrycznie dodatki to: system kontroli ciśnienia w ogumieniu, adaptacyjne wspomaganie kierownicy, automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania, system ESP w towarzystwie innych, elektronicznych pomocników oraz światła w technologii LED. Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy: normalny, sportowy, ekonomiczny i indywidualny.
Dzięki zupełnie nowym, aluminiowym felgom Xtreme o średnicy 19 cali, czerwonym zaciskom hamulcowym, czarnemu spoilerowi na klapie bagażnika, czarnym lusterkom, czarnym ramkom szyb i innym detalom RS 230 nie będzie można pomylić z żadną inną Octavią. Pomyłkę wyklucza również cena samochodu, która jest dwa razy większa od bazowej Octavii z 85-konnym motorem o pojemności 1,2 litra...
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 10.10.2015