Oplowskie coupe Manta w doskonale sobie znanych kręgach cieszy się niezachwianą pozycją samochodu kultowego. W roku 1989 spuściznę tego modelu przejął model Calibra, którego produkcja trwała prawie dekadę. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych pojawiły się pogłoski o następcy Calibry, którym miałaby być Vectra Coupe. Zamiast sportowej Vectry na pokazie prasowym podczas salonu samochodowego w Genewie w 1998 roku pokazano prototyp Astry Coupe. Z miejsca zapowiedziano wejście auta do produkcji seryjnej.
Na rynek Astra Coupe weszła dopiero w 2000 roku z premierą podczas salonu we Frankfurcie sezon wcześniej. Pojazd bazował na drugiej generacji (w produkcji od 1998) najpopularniejszego w ofercie Opla modelu, który w 1991 roku zastąpił Kadetta. Niemcy w kwestii coupe zdali się na włoskich stylistów - nadwozie zaprojektowało studio Bertone. Firmie tej powierzono także produkcję auta. Zawieszenie pojazdu przez kilka miesięcy testowano na słynnej północnej pętli Nurburgringu.
Sportowa Astra jest dłuższa i szersza niż wersja czterodrzwiowa dzięki czemu w jej wnętrzu jest równie dużo przestrzeni. Niewielkiemu zmniejszeniu uległa jedynie wysokość auta. Rozrósł się nawet bagażnik - aż do 460 litrów. W tej kategorii coupe wyprzedzane jest jedynie przez... kombi! W środku z czarną, skórzaną tapicerką zestawiono obity aluminium środkowy tunel oraz białe zegary deski rozdzielczej. W ramach wyposażenia standardowego znalazł się między innymi ABS, cztery poduszki powietrzne, aktywne zagłówki z przodu oraz system kontroli trakcji i radioodtwarzacz.
W ofercie silnikowej znalazła się nowa, czterocylindrowa jednostka o pojemności 2,2 litrów z czterema zaworami na cylinder. Silnik ten rozwijając moc 147 KM stanowił kompromis pomiędzy najsłabszą i najmocniejszą jednostką w całym zestawie. Tą pierwszą był 1,8-litrowy, benzynowy silnik o mocy 125 KM a drugą turbodoładowana dwulitrówka osiągająca moc 190 KM, pod którą dodatkowo zmodyfikowano nieco podwozie i zawieszenie. W ofercie nie znalazła się turbodoładowana wersja nowego silnika 2,2 ani V6 pochodząca z Vectry, które to przytaczano przy spekulacjach wysnuwanych jeszcze przed wejściem Astry Coupe na rynek. W roku 2002 do trzech silników benzynowych dołączył jeszcze wysokoprężny o pojemności 2,2 litrów, mocy 125 KM i momencie obrotowym 280 Nm.
Już najsłabszy silnik pozwalał na rozpędzenie się do setki w 9,5 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 210 km/h. Nieco gorsze wyniki uzyskiwało się z Dieslem (9,9 sekundy i 207 km/h). Przy topowej jednostce napędowej można było już pochwalić się przyspieszeniem na poziomie 7,5 sekundy i prędkością maksymalną rzędu 245 km/h, czyli posiadaniem najszybszej (i najmocniejszej) cywilizowanej Astry jaka dotąd powstała. Wersja Turbo otrzymała dodatkowo w przodu takrze hamulcowe o średnicy aż 308 milimetrów.
W roku 2002 do coupe dołączył jeszcze czteroosobowy kabriolet mający premierę w Genewie rok wcześniej - Astra Cabrio. W ofercie dla tej wersji znalazł się jeszcze benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 100 KM. Kabriolet także zaprojektowano i składano we włoskim Bertone.
Trzecia generacja Astry miała premierę już w 2003 roku na salonie we Frankfurcie, ale produkcja Coupe i Cabrio drugiej generacji zakończyła się dopiero w 2005 roku. We Frankfurcie w tym samym roku pokazano następcę obu tych modeli - Astrę Twin Top. Auto to wyposażono w składany, metalowy dach, który w ciągu kilku sekund może zamienić coupe w kabriolet bądź odwrotnie.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 24.12.2007