Zdjęcie Fiat Turbina

Fiat Turbina

Zobacz zdjęcia (6)
  • 300 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • 250 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 50 sekund.

Pod koniec osiemnastego wieku pojawiły się pierwsze patenty na turbinowe silniki spalinowe. Taki właśnie rodzaj napędu wymyślono wówczas z myślą o instalacji w powozie, który mógłby poruszać się bez koni. Nowa technologia, rozwijana w kolejnych dziesięcioleciach, znalazła zastosowanie w przemyśle, a także w eksperymentach z lokomotywami i statkami wodnymi i na dobre rozwinęła się z początkiem dwudziestego wieku. W latach trzydziestych zainteresowanie takim napędem okazało ekspresowo rozwijające się lotnictwo, a pierwsze samoloty tego typu weszły do produkcji w czasie drugiej wojny światowej.

Po wojnie turbinami zainteresowali się... producenci samochodów. Już pod koniec lat czterdziestych jeżdżącym prototypem mógł pochwalić się brytyjski Rover, który w ciągu kilkunastu lat eksperymentów dotarł z turbinowym samochodem do 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Wyzwanie rzucone przez Brytyjczyków podjęło kilku innych producentów. Znalazł się wśród nich Chrysler, który na początku lat sześćdziesiątych wprowadził turbinowy model do produkcji, General Motors z kosmicznymi konceptami na słynną wystawę Motorama, Renault, który za cel obrał sobie nowy rekord prędkości maksymalnej oraz Fiat, który już wiosną 1954 roku na salonie samochodowym w Turynie zaprezentował imponujący prototyp o nazwie Turbina.

Prace nad sportowym, turbinowym Fiatem trwały od końca lat czterdziestych, początkowo w tajemnicy, a nietypowe źródło napędu nie było jedynym celem, który przyświecał jego twórcom. Samochód ubrano w charakterystyczną, opływową karoserię z zasłoniętymi kołami z tyłu i wysokimi nadkolami, które miały przypominać samoloty, albo jeszcze lepiej - statki kosmiczne! Z przodu znalazł się niewielki wlot powietrza, z tyłu ogromny, okrągły wylot spalin z turbiny. Drzwi, wycięte razem z kawałkiem dachu nad głowami kierowcy i pasażera, otwierały się przeciwnie do kierunku jazdy. Świateł w prototypie nie było w ogóle, ani z przodu, ani z tyłu.

Coupe miało 4,37 metra długości, na sucho ważyło tylko 1050 kilogramów - 220 kilogramów więcej w stanie gotowym do jazdy - i dzięki pracom w tunelu aerodynamicznym odznaczało się rekordowo niskim współczynnikiem powietrza na poziomie tylko 0,14 (według pomiarów modelu w zmniejszonej skali). Zbudowano je na stalowej, rurowej ramie z wykorzystaniem elementów zawieszenia, układu hamulcowego i innych komponentów z produkowanego seryjnie Fiata 8V. Turbine postawiono na 16-calowych, szprychowych felgach Borrani z oponami od Pirelli. Całą deskę rozdzielczą obsiadło kilkanaście różnych zegarów, z których większość służyła do monitorowania temperatury różnych segmentów turbinowego napędu.

Tuż za przedziałem pasażerskim, właściwie bez żadnych wygłuszeń, nad tylną osią upchnięto zupełnie nowy, turbinowy silnik typu 8001 produkcji Fiata z kilkoma segmentami, w tym dwoma odpowiadającymi za kompresję. Silnik miał dostarczać do 300 koni mechanicznych przy dwudziestu dwóch tysiącach obrotów na minutę. Konwencjonalne sprzęgło oraz skrzynia biegów były zbędne. Turbinę połączono z tylną osią przekładnią redukcyjną, a do poruszania się wystarczał tylko pedał gazu oraz hamulca. W aucie zainstalowano dwa zbiorniki paliwa o pojemności pięćdziesięciu litrów każdy. Prędkość maksymalna prototypu miała przekraczać 250 kilometrów na godzinę.

Prototyp Turbina w ramach turyńskiej premiery przeszedł publiczne testy na pobliskim lotnisku, na którym uzyskano obiecujące rezultaty (przed premierą samochód przegoniono po słynnym torze testowym na dachu fabryki Fiata w dzielnicy Lingotto). Projekt rozwijano jeszcze przez kolejne dwa lata, w ciągu których największymi problemami okazało się przegrzewanie układu napędowego oraz jego wielki apetyt na paliwo. Ostatecznie prace przerwano. Dziś turbinowy prototyp Fiata spoczywa w Museo Nazionale dell’Automobile w Turynie, które opuszcza przy specjalnych okazjach (na przykład w 2013 roku został przywieziony na Festiwal Prędkości w Goodwood).

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 31.12.2023

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 6)
  • Fiat Turbina - Zdjęcie 1
  • Fiat Turbina - Zdjęcie 2
  • Fiat Turbina - Zdjęcie 3
  • Fiat Turbina - Zdjęcie 4
  • Fiat Turbina - Zdjęcie 5
  • Fiat Turbina - Zdjęcie 6
Zdjęcia: Fiat Dane techniczne i osiągi
Rocznik1954
Typprototyp
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyturbinowy
  Położenietył
  Pojemnośćbrak danych
  Moc300 KM
  Moment obrotowybrak danych
Napędtył
WYMIARY
Masa1050 kg
Długość4370 mm
Szerokość1610 mm
Wysokość1255 mm
Rozstaw osi2400 mm
Rozstaw kół przód/tył1296/1297 mm
Zbiornik paliwa100 l
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.250 km/h
Inne prezentacje