Jedną z największych gwiazd i niespodzianek salonu samochodowego we Frankfurcie w 2003 roku (jeśli nie tą największą) była koncepcyjna Alfa Romeo o elektryzującej nazwie 8C Competizione nawiązującej do historycznych modeli marki ("competizione" to po włosku "współzawodnictwo"). Nie mniej emocjonująca była także stylistyka pojazdu - niezwykle nowoczesna a jednocześnie kłaniająca się modelom sprzed lat, do których odwołania nie trudno znaleźć w jej liniach.
Pękate nadwozie czerwonej 8C zaprojektowano w firmowym studiu Alfy a autorem projektu był Wolfgang Egger. Stylistycznie pojazd odwołuje się do modeli 33 Stradale oraz Giulia TZ z lat sześćdziesiątych, co uwidacznia się szczególnie w przedniej części karoserii. Eleganckie coupe nazwą bezpośrednio nawiązuje do modelu 6C 2500 Competizione, który w roku 1949 i 1950 zajął trzecie miejsca w rajdzie Mille Miglia oraz przedwojennej serii szosowych i wyścigowym pojazdów 8C napędzanych zupełnie nowym, ośmiocylindrowym silnikiem, pozwalającym na odnoszczenie wielkich sukcesów w wyścigach na całym świecie.
Pod maską umieszczono pochodzące od Maserati turbodoładowane V8 o pojemności 4,2 litrów i mocy okrągłych 400 koni mechanicznych współpracujące z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów ulokowaną przy tylnej osi. Prototyp ważący półtorej tony miałby rozpędzać się do setki w 4,5 sekundy a jego prędkość maksymalna miałaby przekraczać 300 km/h. Dotychczas najszybsza Alfa Romeo produkowana seryjnie rozwijała 255 km/h. Był to model GTV z 2003 roku także wyposażony w trzylitrowy silnik V6 o mocy 240 KM.
Do pełni szczęścia zabrakło tylko jednego - potwierdzenia, że już wkrótce koncept ten wejdzie do produkcji seryjnej. Na słowa te trzeba było czekać dość długo, bo prawie trzy lata. W międzyczasie w 2005 roku na konkursie elegancji w Pebble Beach pokazano jeszcze prototypowy roadster 8C Spider. Oficjalnie wejście samochodu do produkcji potwierdzono podczas salonu samochodwego w Paryżu, prezentując auto praktycznie nie zmienione stylistycznie, ale z mocniejszym i większym silnikiem.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 02.12.2007
Rocznik | 2003 |
Typ | prototyp |
SILNIK i NAPĘD | |
---|---|
Silnik spalinowy | V8 turbo |
Położenie | przód |
Pojemność | 4244 cm³ |
Moc | 400 KM |
Moment obrotowy | 440 Nm |
Napęd | tył |
Skrzynia biegów | manual, 6 st. |
WYMIARY | |
Masa | 1500 kg |
Długość | 4278 mm |
Szerokość | 1900 mm |
Wysokość | 1250 mm |
Rozstaw osi | 2595 mm |
Rozstaw kół przód/tył | 1610/1580 mm |
Opony przód | 245/40 R 20 |
Opony tył | 275/35 R 20 |
OSIĄGI | |
0-100 km/h | 45 s |
Prędkość maksymalna | 300 km/h |