Toyota, Glickenhaus, Aston Martin, Audi, Peugeot - to tylko część marek, która już w pierwszych latach od wyklarowania zainteresowała się nową grupą Hypercar w długodystansowych mistrzostw świata (Audi anulowało swój projekt, Aston Martin zrealizował zapowiedzi dopiero po kilku latach). Po roku 2022 było jeszcze tłoczniej i goręcej: Ferrari, Porsche, Cadillac, BMW, Lamborghini, Alpine, Vanwall i Isotta Fraschini! Jesienią 2024 roku prace nad prototypem grupy Hypercar ogłosiła kolejna marka... Genesis.
Na pierwszy rzut oka Genesis może wydawać się marką egzotyczną. Jej główne rynki zbytu to Ameryka Północna oraz ziemia rodzima, Korea Południowa. Markę powołano do życia w 2015 roku w ramach koncernu Hyundai Motor Company z myślą o produkcji luksusowych samochodów z wyższej półki, które z czasem zaczęły pojawiać się również w wybranych krajach europejskich. Sporty motorowe dla Hyundai'a nie są niczym obcym - sezon 2024 zamknięto tytułem mistrzowskim wśród kierowców w rajdowych mistrzostwach świata oraz mistrzostwem kierowców w pucharze TCR World Tour - ale dla marki Genesis to zupełnie nowa sprawa.
Genesis pojawi się na torach całego globu z fabrycznym zespołem Genesis Magma Racing w grupie Hypercar, która z początkiem sezonu 2021 zastąpiła bardziej zaawansowane technologicznie, lżejsze, mocniejsze i znacznie bardziej kosztowne prototypy typu LMP1. Topowa klasa długodystansowych mistrzostw świata, World Endurance Championship, podzielona jest na osobne regulacje: Le Mans Hypercar oraz Le Mans Daytona h. Regulamin LMH dopuszcza prototypy o napędzie hybrydowym lub spalinowym, a także samochody wywodzące się z modeli produkowanych seryjnie. LMDh to tańsza alternatywa, w której pojawiają się standardowe elementy hybrydowych układów napędowych i zamknięta pula podwozi od kilku producentów do wyboru. Właśnie w kierunku LMDh poszedł Genesis.
W przypadku LMDh do wyboru są platformy od czterech producentów znanych z prototypów klasy LMP2. To Oreca i Ligier z Francji, Dallara z Włoch oraz Multimatic z Kanady. Każdego obowiązują tu 7-stopniowe, sekwencyjne skrzynie biegów od Xtrac z indywidualnym doborem przełożeń, akumulatory przygotowane przez WAE (dawne Williams Advanced Engineering) oraz silnik elektryczny i przetwornica Boscha, zintegrowane z silnikiem spalinowym własnej produkcji i skrzynią biegów. Każde LMDh jest hybrydą, w której napęd przenoszony jest wyłącznie na tylne koła (LMH dopuszczają napęd obu osi).
Każde LMH i LMDh obowiązują te same ograniczenia w obrębie masy własnej, układu napędowego oraz parametrów aerodynamicznych, a potencjał osiągów między różnymi samochodami różnych producentów wyrównują z wyścigu na wyścig regulacje Balance of Performance. Główne parametry: masa własna co najmniej 1020 kilogramów i maksymalna moc układu napędowego w zakresie od 480 do 520 kilowatów (653-707 koni mechanicznych). Moc samego układu elektrycznego w LMDh ograniczona jest do tylko 50 kW (68 koni mechanicznych).
LMDh marki Genesis będzie bazować na podwoziu francuskiej firmy Oreca, z którego już wcześniej skorzystało Alpine oraz Acura. Maszynę, przygotowywaną w dużej mierze przez oddział Hyundai Motorsport, już na początku grudnia 2024 roku zapowiedział koncept GMR-001 Hypercar (pokazany jako model w zmniejszonej skali), w którym przemycono kilka elementów rozpoznawczych Genesisa, jak równoległe wstęgi świateł z przodu i z tyłu. Karoserię auta zaprojektowano w centrum Genesis Design Europe pod wodzą Luca Donckerwolke'a, który ma na swoim koncie takie projekty, jak Lamborghini Gallardo i Murcielago, Bentley Flying Spur czy wyścigowe Audi R8 pierwszych generacji.
Właściwe GMR-001 ma być gotowe na sezon 2026 długodystansowych mistrzostw świata z 24-godzinnym Le Mans na czele oraz sezon 2027 północnoamerykańskiego pucharu Sportscar Championship z takimi klasykami, jak 24-godzinny wyścig Daytona i 12-godzinne Sebring, w którym LMH i LMDh rywalizują w grupie Grand Touring Prototype. Hyundai w chwili premiery konceptu nie zdradzał żadnych szczegółów technicznych, ale można obstawiać, że do ścigacza grupy Hypercar trafi podwójnie turbodoładowane V6, wywodzące się z innych silników koncernu. Sezon 2025 zostanie potraktowany jako przygotowawczy: oprócz prac nad GMR-001 fabryczny zespół będzie zajęty startami w pucharze European Le Mans Series w grupie LMP2 z dominującym w niej prototypem Oreca 07.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 04.12.2024