Koenigsegg CCGT

Ulubionym salonem samochodowym Koenigsegga jest marcowa, szwajcarska Genewa, gdzie marka regularnie prezentuje swoje nowe modele. W roku 2007 Szwedzi pokazali tam aż trzy nowe modele - obok "zrewolucjonizowanego" supercoupe CCX i jego przyjaznej środowisku, zasilanej mieszanką E85, lub nawet E100, ewolucji CCXR zadebiutował pierwszy, wyścigowy model w historii marki. Maszynę o oznaczeniu Competition Coupe GT zaprojektowano jako model spełniający normy Automobile Club de l'Ouest, czyli organizatora 24-godzinnego maratonu Le Mans, oraz regulamin wyścigów klasy GT1 w mistrzostwach FIA.

Aby sprostać wszelkim regulacjom silnik seryjnego modelu CCX pozbawiono turbosprężarek, które wyciskały przeszło 800 koni mechanicznych, ale jednocześnie rozwiercono go z 4,7 do pięciu litrów. Otrzymano w ten sposób początkową moc około 600 koni mechanicznych, którą po kilku miesiącach prac nad samochodem udało się podnieść do okolic 650 KM. Napęd przekazywany jest na tylne koła poprzez sekwencyjną przekładnię o sześciu przełożeniach. W pracach nad silnikiem firmę wspomagali eksperci z zakładów Cargine Engineering oraz JP Motorsport, a specjalnie zabezpieczony zbiornik paliwa dostarczyło Aero Tec Laboratories.

Zmniejszenie masy i tak bardzo lekkiego już auta do przepisowych 1100 kilogramów było tylko formalnością. Sam CCGT waży mniej niż tonę, a dodatkowe sto kilogramów to odpowiednio rozmieszczony balast. Zmiany w aerodynamice pojazdu zaowocowały pojawieniem się splittera z przodu, wielkiego skrzydła z tyłu oraz przeprojektowaniem kanałów przelotowych, łącznie z kształtem podwozia, dyfuzora, wlotów powietrza i dodatkowych wycięć wokół przednich nadkoli, uwalniających powietrze podgrzewane przez tarcze hamulcowe. W środku znalazła się między innymi obowiązkowa klatka bezpieczeństwa, wielka dźwignia zmiany biegów i tylko symbolicznie obite Alcantarą ścianki i tunel środkowy.

Producent zapewniał, iż CCGT dzięki swej lekkości, opływowemu kształtowi, charakterystyce zawieszenia i sterowności będzie w stanie nawiązać na torze walkę z najlepszymi modelami i kierowcami konkurencji. Niestety do tego nigdy nie doszło. W trakcie prac finalizujących cały projekt zmienił się regulamin grupy GT1, który wymagał teraz zbudowania co najmniej 350 egzemplarzy odpowiednika cywilnego. Koenigsegg, produkujący najwyżej kilkanaście samochodów rocznie, nie miał szans na spełnienie tego warunku. CCGT, którego prawdziwy potencjał stanął na zawsze pod znakiem zapytania, został tym samym odstawiony w stan spoczynku. Powstała tylko w jednym egzemplarzu maszyna kilka razy do roku wyprowadzana jest na tor testowy Koenigsegga lub wysyłana z wizytacjami na imprezy samochodowe w Europie, między innymi na Festiwal Prędkości Goodwood.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Pierwsze opracowanie: 15.03.2007
Ostatnia aktualizacja: 03.05.2012

Dane techniczne i osiągi
Rocznik2007
TypWyścigowe
SILNIK i NAPĘD
Silnik spalinowyV8
PołożenieCentralne wzdłużne
Pojemność5000 cm³
Moc650 KM
Moment obrotowybrak danych
NapędRWD
WYMIARY
Masa1100 kg
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maksymalnabrak danych
Zobacz inne prezentacje