Hennessey GT 1000 Twin Turbo

John Hennessey trudni się zawodowo tuningiem od pierwszych lat ostatniej dekady XX wieku. Jego firma nie traci czasu na zbędne dodatki zmieniające zewnętrzny wygląd pojazdów, ale wciela w życie najbardziej ekstremalne pomysły w kwestiach mechaniki. Łącząc to z fanatyczną właściwie wiernością zasadzie "mocy nigdy za wiele" można spodziewać się najgorszego - przekroczenia bram piekieł. Tuż za ich progiem lepiej być przygotowanym na gorące przywitanie pod postacią monstrum o nazwie Venom 1000 Twin Turbo. Kiedyś, kiedy jeszcze nie nosiło pod maską grubo ponad 1000 koni mechanicznych, nazywano je po prostu Dodge Viper. Tuż obok w komitecie powitalnym nie może zabraknąć także GT 1000 Twin Turbo, czyli Forda GT po podobnym zastrzyku mocy. Podejdźmy bliżej właśnie do niego.

Z zewnątrz mechaniczny stwór wygląda właściwie tak, jak w dniu, w którym wyjechał z macierzystej fabryki. Nie zachowując odpowiedniej ostrożności za fotelami pasażera i kierowcy można naiwnie spodziewać się V8 o mocy 550 KM oraz momencie 678 Nm i w geście powitania bestrosko wyciągnąć dłoń. Prawdopodobnie wtedy już dostrzeże się na boku dyskretne oznaczenie "GT 1000", które powinno dać do myślenia. Może być jednak za późno - dzika bestia zapewne od razu urwie całą rękę... z połową tułowia. Skąd w niej taka rządza krwi?

Wszystkiemu winne są dwie turbiny Garretta, które wyciskają z silnika przeszło 1000 KM (nawet sam Hennessey nie podaje ile dokładnie ta wartość wynosi) oraz 1173 Nm momentu obrotowego! Nowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej z powiększonymi końcówkami (cały zestaw zapewnia dodatkowe 29 KM mocy i oszczędność 18 kg masy), nowe kanały dolotowe, wydajniejszy intercooler, przeprogramowana jednostka komputerowa sterująca pracą silnika, zmodyfikowany układ paliwowy, podwójna przepustnica wydechu i wzmocniona skrzynia biegów - to tylko najważniejsze zmiany, jakim trzeba było przy okazji zamontowania turbin poddać silnik i jego osprzęt.

W kategorii osiągów supercoupe zmieniło się nie do poznania. Sprint do setki (a właściwie 60 mph - 96,6 km/h) trwa teraz zaledwie 2,6 sekundy (poprzednio okolice 3,5 sekund) a pokonanie jednej czwartej mili (400 metrów) zajmuje tylko 10,6 sekundy (poprzednio 11,7). Na wylocie pędzi się z szybkością prawie 230 km/h. Prędkość maksymalna GT 1000 przekracza 386 km/h! Ile wynosi dokładnie nikt tak naprawdę nie wie...

Dla chętnych tuner oferuje także operację usunięcia tylnego zderzaka, po krórej nie zostaną żadne ślady. W kwestii ogumienia i felg odsyła do firmy HRE Performance, która dla Forda GT proponuje dwa modele: matowe 840 R (błękitny model) oraz błyszczące 540 R (widoczne na białym modelu).

Hennessey świadom różnego stopnia szaleństwa wśród swoich klientów oferuje także mniej mocarne wersje. Najsłabsze GT 700 (ciśnienie doładowania zwiększone z 0,8 do 1,1 bara) może pochwalić się mocą 720 KM i momentem 936 Nm (wcześniej dostępna była także opcja 659 KM). Auto przyspiesza do 60 mph w 2,9 sekundy i traci oddech dopiero przy 344 km/h. Między nim a najmocniejszą wersją plasuje się GT 850 z o połowę większym niż normalnie kompresorem: moc 862 KM, moment 1153 Nm. Prędkość maksymalna w tym przypadku sięga 362 km/h a sprint do 60 mph to kwestia 2,7 sekund. Co ciekawe cały zestaw potrzebny do przygotowania GT 700 firma może wysłać... kurierem. Lepiej wtedy jednak być profesjonalnym mechanikiem albo mieć takiego w najbliższym otoczeniu. Zupełnie oddzielnie można także nabyć nowy układ wydechowy, na którego końcówkach widnieje dumny napis "Powered by Hennessey". Cena - tylko 1995 dolarów. Można już kupować... albo poczekać, aż kurs dolara spadnie jeszcze bardziej.

GT 1000 Twin Trubo od samego początku skazany jest na wyjątkowość - ilość egzemplarzy jest ściśle limitowana. Tym samym wbrew pozorom wstęp do piekieł otrzymają tylko nieliczni. O cenę takiej egzotycznej przyjemności trzeba pytać osobiście.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 20.04.2008

Dane techniczne i osiągi
Rocznik2007
Typtuning
SILNIK i NAPĘD
Silnik spalinowyV8 twin turbo
Położeniecentralne
Pojemność5409 cm³
Moc1014 KM
Moment obrotowy1173 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual, 6 st.
WYMIARY
Masabrak danych
Długość4643 mm
Szerokość1953 mm
Wysokość1125 mm
Rozstaw osi2710 mm
Rozstaw kół przód/tył1599/1618 mm
Zbiornik paliwa66 l
OSIĄGI
0-100 km/h27 s
Prędkość maksymalna386 km/h
Zobacz inne prezentacje