Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Les Legendes Rembrandt Bugatti

W okresie międzywojennym regułą było, że najbardziej luksusowe samochody zdobiły misternie wykonane maskotki i symbole producentów, stojące dumnie na chłodnicach. Wyjątek od tej reguły stanowiły samochody produkowane we Francji przez Ettore Bugatti'ego, który wolał zwykłe, metalowe korki, pod którymi zawieszał czerwone logo swojego zakładu. Panującej wśród najbogatszych modzie uległ dopiero przy okazji projektowania królewskiego - dosłownie i w przenośni - Type 51 Royale, za który w dużej mierze odpowiadał jego syn, Jean. Pojazd ozdobiło dzieło Rembrandta, nieżyjącego brata Ettore.

Rembrandt Bugatti był jednym z najważniejszych rzeźbiarzy dwudziestego wieku. Artysta urodzony w 1884 roku w Mediolanie zasłynął przede wszystkim z rzeźb zwierząt, dla których modelami były okazy żyjące w ogrodach zoologicznych w Paryżu i Antwerpii. Jedna z jego najsłynniejszych rzeźb to figura "tańczącego" słonia, którą Ettore umieścił na atrapie chłodnicy swojego największego, najdroższego i najbardziej luksusowego modelu, Type 41 Royale właśnie.

Carlo Bugatti, ojciec Rembrandta i Ettore, który sam był artystą i projektantem, planował dla tego pierwszego karierę inżyniera. Rembrandt podążył jednak inną drogą, ujawniając talent do kształtowania materii już w najmłodszych latach. Swoje umiejętności doskonalił w akademii sztuki w Brerze w Mediolanie. Okrucieństwa pierwszej wojny światowej i uśmiercenie zwierząt, które rzeźbił, sprawiły, że w 1916 roku popełnił samobójstwo. W ciągu swojego krótkiego życia stworzył przeszło trzysta rzeźb z brązu, obrazów i rysunków, które zapewniły mu rozgłos w całej Europie i Ameryce.

Prawie sto lat po śmierci Rembrandt stał się jednym z bohaterów kolekcji "Les Legendes de Bugatti", którą Bugatti Automobiles poświęciło najważniejszym postaciom i wydarzeniom ze swojej historii. Kolekcję tworzy sześć specjalnie wykończonych egzemplarzy roadstera Veyron Grand Sport Vitesse, których produkcja ograniczona jest do trzech egzemplarzy każdego rodzaju.

Samochody takie, podobnie jak poprzednie edycje limitowane Veyronów, nie wyróżniają się żadnymi zmianami technicznymi. W przypadku Vitesse oznacza to poprawioną w stosunku do zwykłego Grand Sport aerodynamikę (mniejsze opory powietrza, lepsze chłodzenie) oraz znacznie wzmocnioną jednostkę napędową, którą jest potężny, umieszczony centralnie silnik W16 o pojemności ośmiu litrów, wspomagany czterema turbosprężarkami. Silnik współpracuje z 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów, produkuje 1200 koni mechanicznych oraz 1500 niutonometrów.

Napęd w produkowanej w Molsheim maszynie przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła. Samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie jedynie 2,6 sekund, a jego prędkość maksymalna w normalnych warunkach sięga 375 km/h. Przy użyciu specjalnego kluczyka, który włącza tryb z obniżonym zawieszeniem, schowanym spoilerem i nastawami na największą prędkość, można rozwinąć elektronicznie ograniczone 410 km/h. Bugatti sprawdziło podczas oficjalnej próby bicia rekordu prędkości wśród seryjnie produkowanych kabrioletów, że Vitesse nie ma większych problemów z przekroczeniem 408 km/h... bez założonego dachu!

Odcienie brązu i postacie słonia są motywami przewodnimi wyjątkowego Vitesse, przypominającego o bracie Ettore. Dolne panele karoserii i częściowo felgi pokrywa jasnobrązowy lakier Noix, a pozostałe powierzchnie kół zdobi ciemny lakier Firefinch. Górna część karoserii to zabezpieczone przezroczystym lakierem, nagie włókna węglowe, zabarwione na brązowo. Zewnętrzne detale uzupełnia platynowa ramka osłony chłodnicy, platynowe logo EB z tyłu i podpis Rembrandta na klapce wlewu paliwa.

Dwuosobowe wnętrze prawie w całości obszyto jasną skórą w odcieniu Cognac, której towarzyszą panele z brązowych włókien węglowych i skórzane obszycia drzwi w kolorze Coffee. Platynowe jest logo EB na kierownicy, a na ściance oddzielającej przedział pasażerski od silnika umieszczono odlaną z brązu płaskorzeźbę słynnego słonia. Symbol słonia na tle karbonu obecny jest także w każdym samochodzie z tej serii na ściankach tunelu środkowego. Na progach odnajdziemy wizerunek Rembrandta wraz z jego podpisem.

Samochód dedykowany Rembrandtowi Bugatti to czwarty pojazd z serii "Les Legendes de Bugatti" i pierwszy, który pokazano w 2014 roku (salon samochodowy w Genewie). Poprzednie trzy auta, pokazane w 2013 roku, upamiętniały postacie Jean-Pierre Wimille'a (premiera podczas letniego konkursu elegancji w Pebble Beach), Jeana Bugatti'ego (premiera na jesiennym salonie samochodowym we Frankfurcie) oraz Meo Costantini'ego (premiera podczas listopadowej wystawy w Dubaju). Wszystkie dziewięć egzemplarzy trzech pierwszych edycji o wartości ponad dwóch milionów euro, nie wliczając podatków i pozostałych kosztów, sprzedano jeszcze przed premierą czwartej edycji.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 13.07.2014

Dane techniczne i osiągi
Rocznik2014
Typroadster
Cena2,18 mln €
SILNIK i NAPĘD
Silnik spalinowyW16 quad turbo
Położeniecentralne
Pojemność7993 cm³
Moc1200 KM
Moment obrotowy1500 Nm
Napęd4 koła
Skrzynia biegówDSG 7
WYMIARY
Masa1990 kg
Długość4462 mm
Szerokość1998 mm
Wysokość1190 mm
Rozstaw osi2710 mm
Opony przód265-680 ZR 500A
Opony tył365-710 ZR 540A
Zbiornik paliwa100 l
OSIĄGI
0-100 km/h26 s
0-200 km/h71 s
0-300 km/h160 s
Prędkość maksymalna410 km/h
Średnie spalanie23.1 l/100km
Zobacz inne prezentacje