Zdjęcie Dodge Viper Defender

Dodge Viper Defender

Zobacz zdjęcia (14)
  • 365 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 30 sekund.

"W świecie jutra; w czasie, w którym miastem rządzą kryminaliści; jedyna broń, która może ich powstrzymać potrzebuje kierowcy. Samotną walkę ze skorumpowanym systemem podejmuje Viper, który zaprowadza porządek na ulicach." Tak mniej więcej brzmiała czołówka i pomysł na serial pod tytułem "Viper", w którym kluczowe miejsce zajmował jeden z najsłynniejszych, amerykańskich wozów lat dziewięćdziesiątych, pierwszy Dodge Viper RT/10.

Amerykanie wprowadzili Vipera do sprzedaży w 1992 roku na kilka miesięcy przed premierą serialu, który był doskonałym narzędziem promocyjnym. Trzy lata wcześniej pokazano światu pierwsze koncepty, których założeniem było zbudowanie godnego spadkobiercy słynnej Cobry. W opracowaniu auta uczestniczył sam Carroll Shelby, a za przygotowanie jednostki napędowej odpowiedzialne było między innymi Lamborghini, które Chrysler przejął w roku 1987. Przygotowany z rozmachem pojazd wkroczył na rynek jako roadster z ośmiolitrową jednostką V10 o mocy ponad 400 koni mechanicznych.

Do serialu trafiła cała stajnia koncepcyjnych, prototypowych i seryjnych samochodów z koncernu Chryslera, w tym kilkanaście egzemplarzy Vipera. Jeden z nich przepołowiono i połączono z wozem z rusztowaniem trzymającym kamerę. Inne przebudowano pod kątem dołączenia kamer w różnych miejscach lub scen kaskaderskich, do których V10 nie było potrzebne i wyręczały je widlaste ósemki o pojemności 5,7 litrów z popularniejszych modeli firmy. Viper walczący ze zorganizowaną przestępczością, znany jako Defender (po angielsku "Obrońca"), był czymś zupełnie innym.

Futurystyczna maszyna, która ukazała się oczom telewidzów została zaprojektowana przez zespół pod wodzą Neila Wallinga, ówczesnego szefa stylistów w koncernie Chryslera, a jej linie nakreślił Steve Ferrerio. Coupe miało w sobie coś z wampira: złowrogie spojrzenie, "kły" w rozdziawionej paszczy przedniego zderzaka, wybrzuszony dach z dwiema okrągłymi szybkami, słusznych rozmiarów skrzydło i felgi niczym ostrza sokowirówki. W środku upchnięto trzy ekrany, które według scenariusza pozwalały na kontrolowanie samochodu i otoczenia. Tu i ówdzie mogła straszyć powycinana bez finezji, goła blacha.

Co potrafił serialowy Viper? Lista jego talentów wydawała się nie mieć końca. Największe wrażenie robiła oczywiście transformacja w trakcie jazdy ze zwykłego, czerwonego roadstera w srebrnego Defendera z zamkniętą karoserią, na której zrealizowanie przy pomocy komputerowych efektów specjalnych tracono za każdym razem mały majątek (nakręcenie jednego odcinka kosztowało rekordowe w tamtym czasie półtora miliona dolarów, tyle też pochłonęło opracowanie konceptu coupe przez Chryslera). Defender uzbrojony był w rakiety, bomby, torpedy, pociski z impulsem elektromagnetycznym, karabiny maszynowe różnego kalibru, miotacz ognia, lasery, wyrzutnię z hakiem, drona - wybierzcie sobie, co tylko chcecie. Samochód posiadał turbodoładowanie, opancerzenie z paneli o kształcie plastra miodu, system maskowania, rzucania hologramu, megafony, skanery, a nawet tryb jazdy terenowej z podniesionym zawieszeniem i napompowanymi oponami oraz tryb poduszkowca. W starciu z takim arsenałem nikt nie miał szans.

Prototypowy Defender został zbudowany w zakładach Metalcrafters z Kalifornii, którym Chrysler zleca budowę konceptów i prototypów do dnia dzisiejszego. Coupe w używanych w większości scenach powstało w dwóch egzemplarzach na wydłużonych o prawie 40 centymetrów podwoziach Vipera. Oprócz tego przygotowano mniej lub bardziej kompletne makiety, auta do rozbijania oraz terenówkę na podwoziu Dodge'a Dakoty z napędem na wszystkie cztery koła. Najbardziej eksploatowane egzemplarze wyposażono w automatyczne skrzynie biegów i silniki V8 o pojemności 5,7 lub 6,4 litrów i mocy około 365 koni mechanicznych prosto z półek z akcesoriami Mopara.

NBC zrezygnowała z serialu między innymi w skutek spadku notowań już po trzynastu odcinkach pierwszego sezonu, który miał swoją premierę w styczniu 1994 roku. Produkcja wróciła na ekrany telewizorów za sprawą wytwórni Paramount po zmianie prawie całej obsady w 1996 roku i była emitowana przez kolejne trzy sezony i sześćdziesiąt sześć odcinków do maja 1999 roku. Część sfatygowanej floty z "Vipera" łącznie z Defenderami trafiła do Unique Movie Cars, które uczestniczyło w budowie oryginału i kolejnych egzemplarzy. W roku 2010 wyjątkowe coupe razem ze skrzynią pamiątek i rekwizytów znalazło się na licytacji prowadzonej przez Mecum Auctions, która zakończyła się na 270 tysiącach dolarów (poniżej ceny minimalnej). Od tamtej pory na Defendera szukającego nowego właściciela można natknąć się w różnych miejscach, na przykład w serwisie internetowym eBay.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 05.07.2016

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 14)
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 1
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 2
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 3
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 4
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 5
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 6
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 7
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 8
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 9
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 10
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 11
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 12
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 13
  • Dodge Viper Defender - Zdjęcie 14
Zdjęcia: Dodge, Paramount, Mecum, Unique Movie Cars Dane techniczne i osiągi
Rocznik1993
Typkoncept
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8
  Położenieprzód
  Pojemność5700 cm³
  Moc365 KM
  Moment obrotowybrak danych
Skrzynia biegówauto
Napędtył
WYMIARY
Masabrak danych
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje