Na starcie Rajdu Monte Carlo w 1936 roku, wśród wielkich wozów marek Ford, Delahaye, Renault czy Hotchkiss, znalazła się jedna załoga w niewielkim roadsterze Skody, 1,4-litrowym modelu Popular Sport. Czeski zespół sprawił sobie i konkurencji dużą niespodziankę: dojechał do mety na miejscu dwudziestym w klasyfikacji generalnej i drugim w swojej klasie (pojemność silnika poniżej półtora litra), ustępując tylko Fiatowi i wyprzedzając auta Triumpha, Singera oraz Rovera.
Jeden z pierwszych, sportowych sukcesów Skody na arenie międzynarodowej skłonił markę do przygotowania specjalnej edycji modelu Popular. Pierwsze dwa egzemplarze jeździły już latem, kilka miesięcy po styczniowym Rajdzie Monte Carlo. Przed wielką publicznością auto zadebiutowało jako coupe z karoserią o opływowych kształtach dopiero jesienią na dwudziestym salonie samochodowym w Paryżu. Skoda nazwała specjalną edycję Popular właściwie do miejsca narodzin pomysłu na auto - Monte Carlo.
Wzorem pojazdu rajdowego, przygotowanego tylko w jednym egzemplarzu, który dysponował między innymi dwoma zbiornikami paliwa o pojemności aż 170 litrów, auto wyposażono w silnik rodem z mocniejszego i większego modelu Rapid. Czterocylindrowa jednostka o pojemności niespełna 1,4 litra dostarczała 31 koni mechanicznych. Motor umieszczony był pod przednią maską i współpracował z ręczną skrzynią o trzech biegach, którą ulokowano przy tylnej, napędzanej osi (tak zwany układ transaxle, pozwalający m.in. na uzyskanie znacznie korzystniejszego rozkładu masy między osami). Samochód o masie około 960 kilogramów mógł rozpędzić się do 110 kilometrów na godzinę, a wytracenie tej prędkości uskuteczniały hydrauliczne hamulce.
Samochód w bazowej wersji kosztował 28,5 tysięcy koron, a zwykły Popular z jednolitrowym, 22-konnym silnikiem rozchodził się wówczas za 18,7 tysięcy koron. Już w roku 1937 model Monte Carlo przeszedł modernizację. Konstruktorzy poprawili między innymi podwozie z rurowym, centralnym dźwigarem, niezależne zawieszenie wszystkich kół, osiągi silnika, wydłużyli rozstaw osi i przeprojektowali przednią część karoserii. W najbardziej luksusowej, dwuosobowej wersji z opływowym nadwoziem typu coupe i charakterystycznymi osłonami świateł auto kosztowało nawet 35 tysięcy koron.
Skoda Popular Monte Carlo została wyprodukowana w około siedemdziesięciu egzemplarzach. Zwykłą Popular wypuszczono w latach 1934-1946 w ilości ponad dwudziestu tysięcy sztuk, był to najpopularniejszy model w kraju produkcji; około sześciu tysięcy sztuk wyeksportowano na rynki całego świata. Ostatnią Monte Carlo dostarczono właścicielowi w styczniu 1939 roku. W grupie ocenianej na maksymalnie 72 sztuki znalazły się 24 odchudzone roadstery, 17 roadsterów w wersji luksusowej, 23 sztuki coupe, dwa kabriolety oraz dwa podwozia do indywidualnej zabudowy. Dwa luksusowe roadstery rząd Czechosłowacji podarował w 1938 roku władcy Jugosławii.
Do dzisiaj zachowało się zaledwie kilkanaście egzemplarzy Popular Monte Carlo, a samo auto uważane jest za jedno z najładniejszych w całej historii Skody. W fabrycznym muzeum marki można oglądać gruntownie odrestaurowane na przełomie wieków czarne coupe z 1937 roku, w którego posiadanie Skoda weszła w roku 1968. Jest to jednocześnie jeden z najcenniejszych zabytków muzeum w Mlada Boleslav. Coupe opuszcza muzeum tylko przy specjalnych okazjach, jak na przykład konkurs elegancji i rajd zabytków Schloss Bensberg Classics w Niemczech, na którym zostało pokazane w 2012 i 2014 roku. W roku 2020 przy okazji 125-lecia działalności Skody fabryczne muzeum podjęło się renowacji kolejnego egzemplarza coupe oraz odbudowy jednego z roadsterów.
Pierwsza, przedwojenna Monte Carlo, udział Skody w rajdowych mistrzostwach świata w latach siedemdziesiątych oraz na początku XXI wieku zaowocowały edycjami specjalnymi o tej samej nazwie, które ukazują się nieprzerwanie od 2011 roku. Do sprzedaży w wersji Monte Carlo weszły od tego czasu modele Fabia, Yeti, Rapid, Citygo, Scala oraz Kamiq.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Pierwsze opracowanie: 02.12.2016
Ostatnia aktualizacja: 09.08.2020