Zdjęcie Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

Zobacz zdjęcia (200)
  • 520 KM
  • 470 Nm
  • 3.2 s
  • 312 km/h
Przybliżony czas czytania: 5 minut.

Od początku lat siedemdziesiątych dwudziestego stulecia ze stada drogowych 911 marki Porsche wybijają się modele, które z tęsknotą spoglądają w stronę wyścigowych bestii i ze sportami samochodowymi wiążą swoją filozofię życiową. To 911 noszące oznaczenie RS, sportowe wersje sportowych wersji sportowych wozów - zwinność, zręczność, lekkość i moc spotęgowane. To koniec skali, powyżej której asfalt przecinają już tylko samochody wyścigowe.

Protoplastą rodu zostało coupe 911 Carrera RS 2.7 z 1972 roku, które ważyło niecałą tonę i dysponowało 2,7-litrowym, 6-cylindrowym boxerem o mocy ponad dwustu koni mechanicznych. Potem były kolejne RS, i kolejne, i kolejne. Coraz mocniejsze, coraz szybsze, coraz doskonalsze aerodynamicznie. Gdy w końcówce lat dziewięćdziesiątych pojawiły się pierwsze, drogowe 911 GT2 oraz 911 GT3, a po nich wariacje Clubsport wiadomo było, że fundamenty pod pierwsze RS dwudziestego pierwszego stulecia będą bardzo mocne.

Esktremalne, limitowane 911 GT2 RS stanęły na samym szczycie rodziny sportowych Porsche, miażdżąc mocą i osiągami wszystko, co zdążyło się narodzić przed nimi. W zupełnie innego klienta celowało 911 GT3 RS, którego pierwsze wcielenie o mocy 381 koni mechanicznych zadebiutowało w 2003 roku. Model związany początkowo z homologacją 911 do jednej z wyścigowych serii GT stał się z czasem jedną z najgorętszych stron w katalogu Porsche, wybieraną choćby przez zawodowych kierowców wyścigowych do prywatnego garażu. Na wiosnę 2018 roku oddział w Weissach wypuścił kolejne 911 GT3 RS, model generacji 991 II, następcę coupe GT3 RS serii 991, które wyszło trzy lata wcześniej.

Stosowane do tej pory praktyki podpowiadają, że najnowsze 911 GT3 RS będzie mocniejsze od swojego poprzednika, lżejsze, zwinniejsze, jeszcze szybsze na prostych i jeśli dobrze pójdzie to pokaże również nowe, nieznane dotąd zdolności. I nie jest inaczej, zwłaszcza, że parametrami silnika z poprzednim GT3 RS - pół tysiąca koni i 460 niutonometrów - zrównało się już zwykłe 911 GT3 z sześciocylindrowym, wolnossącym boxerem o pojemności czterech litrów. Dalsze prace nad silnikiem pozwoliły na wyczarowanie w RS dodatkowych 20 koni mechanicznych oraz dodatkowych 10 niutonometrów. To najmocniejsze 911 bez turbodoładowania: 520 koni oraz 470 Nm. Motor kręci się aż do dziewięciu tysięcy obrotów na minutę.

Coupe w najlepszym przypadku waży 1430 kilogramów, tyle samo, co zwykłe 911 GT3. Samochód zbudowany jest na szkielecie z aluminium i stali, który chowa się pod karoserią z tworzyw sztucznych (zderzaki), włókien węglowych (nadkola, przednia maska, klapa komory silnika) oraz magnezu (dach). RS od zwykłego GT3 odróżnia między innymi przedni splitter, przednia maska z wlotami NACA, wentylowane nadkola z przodu i z tyłu oraz wysoko zawieszone, nieruchome skrzydło z tyłu. Standardem są centralnie mocowane koła z felgami o średnicy 20 cali z przodu i 21 cali z tyłu, szyby boczne i tylna z lekkich tworzyw sztucznych oraz tytanowy tłumik. W środku siedzą lekkie kubełki z włókien węglowych, paski zamiast uchwytów drzwi oraz siatki zamiast kieszeni w drzwiach. Pozbyto się też części izolacji akustycznej.

Za przeniesienie mocy na tylną oś z ogumieniem Michelin odpowiada 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia PDK. Opcji ręcznej skrzyni o sześciu biegach, wzorem 500-konnego 911 GT3, nie ma. RS rozpędza się do setki w czasie 3,2 sekund i rozwija prędkość maksymalną 312 kilometrów na godzinę. W jak najszybszym pokonywaniu zakrętów pomaga między innymi adaptacyjne zawieszenie silnika, odpowiednio skalibrowana tylna oś skrętna oraz przeprojektowanie zawieszenie wszystkich kół z wahaczami na przegubach kulkowych zamiast zwykłych tulei.

Porsche oferuje do RS liczne opcje, w tym skompletowane fabrycznie pakiety Clubsport oraz Weissach w kilku stopniach wtajemniczenia. W ramach paczki Clubsport otrzymamy klatkę bezpieczeństwa, sterowany ręcznie system przeciwpożarowy, przygotowanie do awaryjnego odcięcia zasilania z baterii oraz 6-punktowe pasy bezpieczeństwa. Pakiet Weissach, z którym RS osiągnie masę 1430 kilogramów, zawiera elementy podwozia, nadwozia i kabiny z włókien węglowych oraz lekkie, magnezowe felgi. Te ostatnie będzie można dostać w swoje ręce dopiero pod koniec 2018 roku. Powód? Nie dość, że magnezowe felgi są towarem deficytowym to w chwili premiery GT3 RS ponad dwie trzecie ich światowej produkcji pożerało 700-konne 911 GT2 RS.

911 GT3 RS to natychmiastowa klasyka swojego gatunku, po której premierze pozostało jedynie postawienie przysłowiowej kropki nad i. Oznaczało to wizytę w Zielonym Piekle, wizytę na 20,6-kilometrowej nitce Nürburgring-Nordschleife, jednym z najsłynniejszych torów wyścigowych świata. Wizytę, która w połowie kwietnia zakończyła się imponującym czasem jednego okrążenia: Kevin Estre w coupe z ogumieniem Michelin Pilot Sport Cup 2 R pokonał je w czasie zaledwie sześciu minut i 56,4 sekundy! Model GT3 RS stał się tym samym już trzecim (po 918 Spyderze i 911 GT2 RS), seryjnie produkowanym Porsche, które zeszło poniżej siedmiu minut. GT3 RS poprzedniej generacji zostało pobite aż o 24 sekundy.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Pierwsze opracowanie: 21.02.2018
Ostatnia aktualizacja: 21.04.2018

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 200)
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 1
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 2
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 3
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 4
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 5
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 6
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 7
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 8
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 9
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 10
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 11
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 12
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 13
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 14
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 15
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 16
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 17
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 18
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 19
  • Porsche 911 GT3 RS - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Porsche Dane techniczne i osiągi
Rocznik2018
Typseryjne
Cena980400 PLN
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyB6
  Położenietył
  Pojemność3996 cm³
  Moc520 KM
  Moment obrotowy470 Nm
Skrzynia biegówPDK 7
Napędtył
WYMIARY
Masa1430 kg
Długość4557 mm
Szerokość1880 mm
Wysokość1297 mm
Rozstaw osi2453 mm
Rozstaw kół przód/tył1588/1557 mm
Opony przód265/35 ZR 20
Opony tył325/30 ZR 21
Zbiornik paliwa64 l
OSIĄGI
0-100 km/h3.2 s
Prędkość maks.312 km/h
Nordschleife6:56,4
Średnie spalanie12.8 l/100km
Inne prezentacje