Brytyjskie MB Roadcars założone w październiku 2004 roku już w maju kolejnego roku na monakijskiej wystawie Top Marques zaprezentowało swoje pierwsze dzieło - prototyp supersportowego MB Roadcars EOS. Rozwinięciem skrótu w nazwie prezentowanego modelu (o połowę mniejszego niż rzeczywiste auto) było "Exigence of Speed" czyli "konieczność prędkości". Wraz z miniaturą prezentowano zastosowanie technologie oraz przebieg procesu projektowania auta. Pierwsze prototypy zbudowano w 2006 roku a pojazd został wprowadzony do sprzedaży w 2007 roku pod nazwą MBR V8 dołączając do stale powiększającego się grona najszybszych samochodów jakie kiedykolwiek wypuściły na świat wyspy brytyjskie.
Firmę tworzy grupa inżynierów mających za sobą pracę w Formule 1 przez co nie powinno dziwić użycie przy opracowywaniu pojazdu oprogramowania i technik rodem z królewskiego sportu oraz o wiele większa dbałość o kwestie aerodynamiczne niż wygląd zewnętrzny. To ostanie głównie za sprawą ogromnych przednich wlotów powietrza wychodzących pod drzwiami oraz świateł nie znajdzie raczej zbyt wielu amatorów. Zapewnienie odpowiedniego docisku zdecydowanie zwyciężyło tutaj nad kwestiami stylistycznymi. Aby podkreślić rodowód auta na masce wytłoczono charakterystyczny nos bolidu F1. Zgrabny tyłeczek to przede wszystkim dwa elementy dbające o utrzymanie się pojazdu na drodze - spoiler oraz potężny dyfuzor.
Podwozie oraz karoserię niemal w całości wykonano z lekkich i wytrzymałych włókien węglowych najnowszej generacji stosowanych w aeronautyce, dzięki czemu masa całego samochodu wynosi zaledwie 950 kilogramów.
MBR napędza silnik prosto z wyścigowej klasy GT2. Jednostka V8 specjalnie przygotowana przez firmę Mader Racing (dostosowana do warunków zwykłych dróg) rozwija moc prawie 560 koni mechanicznych (przy prototypie mówiło się o 500 KM oraz 405 Nm) i prawie w całości zbudowana jest ze stopów aluminium. Podobnie ze sportów motorowych zaczerpnięto wyczynowe zawieszenie. Kierowca zajmuje pozycję centralną a dwa fotele pasażerskie znajdują się za nim - podobnie jak w McLarenie F1, któremu auto z MB Roadcars prawie nie ustępuje osiągami. Przyspieszenie od zera do setki: 3,2 sekundy. Prędkość maksymalna: robiące wrażenie 365 km/h (choć tu sprawa jest podejrzana - producent jednocześnie podaje 220 mph co odpowiada 354 km/h).
Roczna produkcja zakłada wypuszczanie 20 egzemplarzy budowanych ręcznie. Wnętrze każdego obszywane i wykańczane jest w zależności od życzeń klienta a cena jednego egzemplarza sięga prawie 400 tysięcy funtów (340 bez podatku).
Poza wersją szosową można zakupić także wersję przystosowaną do wyścigów. Jej silnik rozwija moc 660 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 470 niutonometrów. Dzięki wydatniejszym spoilerom siła dociskowa przy 300 km/h sięga 1050 kilogramów (w wersji ulicznej 740 kg) a prędkość maksymalna spada do tylko 319 km/h.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 11.10.2007