Hiszpańskie zakłady Seata z Barcelony świętowały w 1969 roku wyprodukowanie pierwszego miliona samochodów własnej marki, które miały dopiero kilkanaście lat. Całe przedsiębiorstwo powołano do życia latem 1953 roku jako Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo i związano z włoskim Fiatem, od którego w pierwszych latach zakupiono między innymi licencje na produkcję sedana serii 1400 oraz miejskiego malucha serii 600.
W drugiej połowie lat sześćdziesiątych do oferty Seata trafił mały model 850, opary na Fiacie o tym samym oznaczeniu, oraz duży sedan 1430, bazujący na Fiacie 124 S z elementami 125. Model 1430 dał początek udanym, rajdowym Seatom, a jego silnik posłużył do budowy jednoosobowych bolidów, które powstały z myślą o pierwszych tego typu wyścigowych mistrzostwach w Hiszpanii. W tym samym czasie marka ruszyła również w kierunku niszy, w której mieściły się niewielkie, stylowe auta o sportowym charakterze, poszukiwane przez bardzo ograniczone grono nabywców. Tym sposobem do hiszpańskich salonów Seata trafił pierwszy i jak na razie ostatni kabriolet marki, model 850 Sport Spider.
Mały, dwuosobowy 850 Sport Spider został oparty na produkowanym regularnie, dwudrzwiowym, niespełna 3,6-metrowym sedanie serii 850, który zadebiutował trzy lata wcześniej i na bazie którego przygotowano również Coupe, a później Sport Coupe. Zaprojektowanie nowej, atrakcyjnej karoserii dla Spidera powierzono włoskiemu studiu Bertone, które przygotowało również hardtop jako alternatywę dla miękkiego, składanego i rozkładanego ręcznie dachu. Efektem prac Włochów był pojazd, który wyglądał niczym uproszczona i zminiaturyzowana Alfa Romeo Spider, zaprojektowana w studiu Pininfariny. W zależności od punktu widzenia mogła to być zaleta lub wada.
Zwykły Seat 850 zasilany był czterocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 843 centymetrów sześciennych z gaźnikiem Webera, którego moc w najsłabszych wersjach nie przekraczała czterdziestu koni mechanicznych. Spider wystartował od razu poziom wyżej: pod tylną, wentylowaną klapę trafiła czterocylindrowa jednostka o pojemności zwiększonej do 903 centymetrów sześciennych, z której płynęły 52 konie mechaniczne. Jednostka ta ewoluowała aż do pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych i napędzała między innymi pierwszego Seata Ibizę w bazowej wersji. Dla poprawy rozkładu masy pod przednią maską umieszczono akumulator oraz koło zapasowe.
Auto wyposażono w niezależne zawieszenie obu osi, hamulce tarczowe na przedzie oraz hamulce bębnowe na tyle (hamulce tarczowe pojawiły się w pierwszym, drogowym Seacie w 1967 roku na pokładzie 850 Coupe) . Silnik połączono z ręczną skrzynią o czterech biegach, która przenosiła napęd na tylną oś z kołami na 13-calowych felgach i pozwalała na rozpędzenie się do około 150 kilometrów na godzinę.
Produkcja modelu 850 Sport Spider, przeznaczonego wyłącznie na rodzimy rynek, zakończyła się już w 1972 roku po zbudowaniu tylko 1746 egzemplarzy (cała seria 850, obejmująca w sumie aż szesnaście wariantów, przetrwała jeszcze dwa lata i powstała w liczbie ponad 664 tysięcy sztuk). Model nie doczekał się następcy i, poza prototypami oraz konceptami, Seat od tamtej pory nie wrócił do budowania kabrioletów. Model 850 w wersjach Spider oraz Sport Spider z karoserią od Bertone produkował również Fiat.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 22.04.2019