Granicę między drogowymi i wyścigowymi Porsche 911 nieprzerwanie od 1999 roku zaciera sportowe coupe w specyfikacji GT3, które oryginalnie powstało w celach homologacyjnych. Lekkie, wolnossące i preferowane z ręczną skrzynią biegów auto zadebiutowało z mocą 360 koni mechanicznych, której przybywa z każdą nową generacją. W siódmej edycji, należącej do rodziny 911 serii 992, po raz pierwszy przekroczyło granicę pół tysiąca koni mechanicznych.
Za przygotowanie zupełnie nowego, drogowego GT3 na platformie 992 w dużej mierze odpowiadali po raz kolejny specjaliści z oddziału Porsche Motorsport, których dzieło odsłonięto w połowie lutego 2021 roku. Dwa miesiące wcześniej zadebiutowało pierwsze, torowe 911 w generacji 992: przeznaczony do markowego pucharu model 911 GT3 Cup. Porsche utrzymuje, że obie maszyny łączy m.in. niemal identyczna jednostka napędowa. To osadzony za tylną osią, wolnossący, chłodzony wodą boxer o sześciu cylindrach i pojemności czterech litrów z czterema zaworami na cylinder, układem zmiennych faz rozrządu VarioCam, zmienną geometrią układu dolotowego, suchą miską olejową oraz układem wydechowym z dodatkowymi przepustnicami i wymaganym przez przepisy filtrem cząsteczek stałych, który mimo nowych obciążeń odchudzono o dziesięć kilogramów.
Silnik nowego GT3 kręci się do dziewięciu tysięcy obrotów na minutę, a przy 8,4 tysiącach obrotów na minutę generuje maksymalną moc 510 koni mechanicznych. To o dziesięć koni więcej od poprzednika i o dziesięć koni mniej od GT3 RS poprzedniej generacji. Maksymalny moment obrotowy: 470 niutonometrów przy 6,1 tysiącach obrotów na minutę (przybyło 10 Nm). Napęd przenoszony jest tylko na tylne koła z systemem rozdziału momentu obrotowego Porsche Torque Vectoring. Do wyboru: ręczna skrzynia o sześciu biegach z mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego lub 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna z dźwignią udającą ręczną skrzynię biegów, systemem PTV Plus oraz regulowaną, elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego. Nowością w PDK jest funkcja dynamicznej zmiany przełożenia na niższe: na przykład jeśli podczas hamowania do zakrętu spróbujemy zmienić bieg na niższy zbyt wcześnie, PDK zapamięta nasze intencje i zmieni bieg dopiero wtedy, gdy obroty silnika będą na to pozwalały. Z ręczną skrzynią biegów maszyna waży 1418 kilogramów, z przekładnią PDK jest cięższa o 17 kilogramów.
W arsenale GT3 znalazło się regulowane zawieszenie w systemie Porsche Active Suspension Management, które w porównaniu do zwykłego 911 obniżono o 20 milimetrów, przednie koła po raz pierwszy zawieszone na podwójnych wahaczach w układzie inspirowanym 911 RSR, regulowane stabilizatory obu osi, system tylnych kół skrętnych, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy zależne od prędkości poruszania się, kontrola trakcji i kontrola stabilności z możliwością wyłączenia, lekkie felgi, które po raz pierwszy w GT3 mają różną średnicę między osiami, odchudzone szyby boczne i tylna oraz przednia maska, pod którą skrywa się 132-litrowy bagażnik i tylne skrzydło wykonane z włókien węglowych.
Opcje: węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 410 milimetrów z przodu i 390 milimetrów z tyłu, dach z włókien węglowych, węglowe panele lusterek bocznych, ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2 R, zbiornik paliwa o pojemności 90 zamiast tylko 64 litrów, układ zawieszenia pozwalający na chwilowe zwiększenie prześwitu z przodu o 30 milimetrów przy prędkościach do 50 km/h z funkcją zapamiętania lokalizacji, w których takie środki ostrożności będą niezbędne, kubełkowe fotele z węglowymi szkieletami, pakiet Chrono z zegarem na środku deski rozdzielczej i dodatkowym oprogramowaniem, bezpłatny pakiet Clubsport (klatka bezpieczeństwa, 6-punktowe pasy bezpieczeństwa dla pasażera, gaśnica oraz wyłącznik zasilania), a także aplikacja telemetryczna i wyposażenie Porsche Track Precision do użytku na terenie prywatnym lub torach wyścigowych.
Regulowane ręcznie, zawieszone na aluminiowych ramionach, tylne skrzydło oraz dyfuzor mają wywodzić się z wyścigowego 911 RSR, który walczy w długodystansowych mistrzostwach świata. W porównaniu do poprzedniego GT3 sam dyfuzor ma generować czterokrotnie więcej docisku aerodynamicznego, a przedni pas w asyście odpowiednio ukształtowanej podłogi ma dwukrotnie zwiększyć docisk aerodynamiczny przedniej osi przy zachowaniu porównywalnych oporów powietrza. Docisk aerodynamiczny dla całego samochodu udało się zwiększyć o około 60%, a w pozycji Performance, która nie jest przeznaczona na zwykłe drogi, o drugie tyle z kawałkiem.
Obrotomierz w nowym GT3 wyskalowano do dziesięciu tysięcy obrotów, a dla obu wyświetlaczy w środku przewidziano torowy tryb pracy, w którym wyświetlane informacje ograniczane są przede wszystkim do obrotów silnika, ciśnienia opon, temperatury i ciśnienia oleju, poziomu paliwa oraz świateł sygnalizujących najlepszy moment zmiany biegu. Razem z samochodem możemy zamówić indywidualnie wykańczany zegarek z chronografem, który zaprojektowano w oddziale Porsche Design. Wszystko oczywiście ponad podstawową cenę blisko 152,4 tysięcy euro.
Z automatem coupe rozpędzi się do setki w 3,4 sekundy, a po 10,8 sekundach przekroczy 200 kilometrów na godzinę (z ręczną skrzynią biegów: 3,9 oraz 11,9 sekundy). Prędkość maksymalna: 318 kilometrów na godzinę (320 z ręczną skrzynią biegów). Co jeszcze ważniejsze: już podczas testów GT3 generacji 992 zeszło na Nüerburgring-Nordschleife poniżej siedmiu minut i aż o ponad siedemnaście sekund poprawiło wynik swojego poprzednika! Lars Kern, kierowca testowy, zamknął 20,8-kilometrowe okrążenie w czasie sześciu minut i 59,927 sekund (sześć minut i 55,2 sekundy na odcinku 20,6 kilometra). Z takim certyfikatem możliwości 911 GT3 skazane jest na sukces sprzedażowy i stałe miejsce w historii marki.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 16.02.2021