Zdjęcie Ferrari SP48 Unica

Ferrari SP48 Unica

Zobacz zdjęcia (16)
  • 720 KM
  • 770 Nm
  • 2.9 s
  • 340 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 30 sekund.

SP1, SP12 EC, SP30, SP38, SP275 RW Competizione - to tylko kilka z dziesiątek unikatowych samochodów Ferrari, które zostały zbudowane w ramach uruchomionego w okolicach 2006 roku programu projektów specjalnych. Dostęp do tej usługi otrzymali tylko najbogatsi i najbardziej zasłużeni klienci marki, którym umożliwiono stworzenie Ferrari własnych marzeń. Większość z przygotowanych w ten sposób modeli powstała tylko w jednym egzemplarzu, a tylko niektóre wypuszczono w dwóch lub trzech sztukach. Ile specjałów powstało w sumie? Tego dokładnie nie wiadomo: część została upubliczniona, a część utajniona i fakt ich istnienia producent i właściciele zachowali dla siebie.

Coupe o oznaczeniu SP38 ujawniono pod koniec maja 2018 roku, a prawie dokładnie cztery lata później liczba unikatowych Ferrari podskoczyła o dziesięć - pokazano światu model SP48 Unica. W pierwszych dniach maja auto oddano w siedzibie Ferrari w ręce właściciela, na którego czekała obowiązkowa przejażdżka nowym nabytkiem po fabrycznym torze Fiorano. Przygotowanie każdego one-off'a zajmuje specjalistom z Maranello średnio cały rok, w trakcie którego pozostają w stałym kontakcie z zamawiającym, a nowe nadwozia projektowane są w większości przypadków w fabrycznym Ferrari Centro Stile. Włosi nie przewidują rewolucji technologicznych: samochody muszą bazować na seryjnie produkowanych modelach bez ingerencji w układy napędowe.

SP48 Unica to dwuosobowa berlinetta, którą zaprojektował zespół pod wodzą Flavio Manzoni'ego, szefa stylistów Ferrari. Bazą dla coupe była platforma drogowego F8 Tributo, modelu produkowanego od 2019 roku, który w ofercie Maranello zastąpił samochody z rodziny 488. Maszynę napędza umieszczone centralnie, podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności 3,9 litra, które rozwija aż 720 koni mechanicznych i 770 niutonometrów. Napęd wyłącznie na tylne koła przenosi automatyczna skrzynia o siedmiu biegach, która pozwala na przekroczenie prędkości stu kilometrów na godzinę w niecałe trzy sekundy.

One-off zbudowany na bazie F8 Tributo z zewnątrz dzieli z modelem wyjściowym właściwie tylko lusterka boczne. Kształty zupełnie nowej karoserii zostały podyktowane najświeższymi trendami w stylu drogowych Ferrari, widocznymi w takich modelach, jak Roma, 296 GTB czy Daytona SP3. Przy ich doskonaleniu specjaliści Ferrari mogli przećwiczyć nowe metody modelowania, oparte o komputerowe modele 3D i proceduralno-parametryczne generowanie poszczególnych elementów, co pozwoliło na uzyskanie nowych kształtów i wzorów.

Z przodu umieszczono skomplikowane osłony wlotów powietrza z siatką sześciokątnych otworów, których wzór powtarza się na dwukolorowym dachu i osłonach wylotów powietrza z komory silnika. Tylna szyba zniknęła całkowicie, a tył został zwieńczony małych skrzydłem, miniaturowymi światłami i dwiema dużymi końcówkami wydechu. Zmiany w przepływie powietrza przez całe podwozie pozwoliły inżynierom Ferrari na przeniesienie pozycji intercoolerów upchniętych po bokach i zmniejszenie wielkości bocznych wlotów powietrza. Nowa karoseria ma przekładać się między innymi na zmniejszenie oporów powietrza o dwanaście procent. Samochód pokryto czerwonym lakierem Rosso Vulcano.

W kabinie nie należy spodziewać się rewolucji. Ferrari podkreśla sprawdzone rozwiązania z modelu bazowego i wyróżnia takie zmiany, jak tapicerka z laserowo perforowanej Alcantary, detale w kształcie sześciokątów oraz elementy z matowych włókien węglowych. Przed pasażerem powieszono stylizowane logo modelu. Początkowo SP48 miało nosić nieco inną nazwę. Na wzór największych, amerykańskich wydarzeń sportowych, które oznacza się cyframi rzymskimi, coupe miało nazywać się "Project Speciale XLVIII", ale do porozumienia odnośnie takiego właśnie oznaczenia nie doszło.

Numer 48 w nazwie modelu sugeruje, że liczba specjalnych samochodów Ferrari zbliża się już do pięćdziesięciu (prawdopodobnie jednak nie wszystkie numery zostały wykorzystane i wcielone w życie: nieoficjalnie mówi się, że część numerów została pominięta, a część projektów została anulowana)! W garażach właściciela SP48 Unica znajduje się lub znajdowało niewiele mniej innych Ferrari: F40, F50, Enzo, FXX Evo, LaFerrari Apera, FXX-K Evo, 599 GTB, 599 GTO, 599 SA Aperta, F12berlinetta i California T w wydaniach z okazji 70-lecia Ferrari, F12 TdF, 812 Superfast, FF, GTC4Lusso, GTC4Lusso T, 360 Modena, 360 Challenge Stradale, 360 Challenge, 430 Scuderia, 430 Scuderia Spider 16M, 458 Italia, 458 Speciale, 458 Speciale A, 458 Challenge, 488 Pista, 488 Pista Spider, F8 Tributo, Roma, California 30, California T, Portofino, prototypowe P6 Berlinetta oraz kilka edycji specjalnych, dodatkowe egzemplarze niektórych z wymienionych modeli i najnowsze produkcje Ferrari, które są dopiero w kolejce do doręczenia... plus drugie tyle samochodów innych marek!

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 05.05.2022

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 16)
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 1
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 2
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 3
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 4
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 5
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 6
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 7
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 8
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 9
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 10
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 11
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 12
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 13
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 14
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 15
  • Ferrari SP48 Unica - Zdjęcie 16
Zdjęcia: Ferrari Dane techniczne i osiągi
Rocznik2022
Typone-off
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8 90° twin turbo
  Położeniecentralne
  Pojemność3902 cm³
  Moc720 KM
  Moment obrotowy770 Nm
Skrzynia biegówauto 7
Napędtył
WYMIARY
Masabrak danych
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
OSIĄGI
0-100 km/h2.9 s
0-200 km/h7.8 s
Prędkość maks.340 km/h
Inne prezentacje