Kilka lat dynamicznej i dość chaotycznej ewolucji długodystansowych prototypów klasy LMP2, którymi ścigano się w różnego rodzaju mistrzostwach na całym świecie, doczekało się przed sezonem 2017 uporządkowania i nowych zasad. Z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa i zmniejszeniu kosztów z torów wyścigowych miały zniknąć prototypy z otwartymi karoseriami, każdego z producentów miał obowiązywać identyczny silnik, a samą liczbę producentów podwozi ograniczono do czterech.
W czwórce, do której można było zgłaszać się z chęcią zakupu nowego LMP2, znalazł się amerykański duet Riley Technologies i Multimatic, włoska Dallara, francuskie Onroak (przemianowane wkrótce na Ligier) oraz francuska Oreca. Zakłady Oreca przygotowały swoje pierwsze LMP2 kilka lat wcześniej: najpierw były to spydery serii 03 z silnikami Nissana oraz Judd, a później prototypy 05 z zamkniętymi nadwoziami i silnikami Nissana. W ramach serii 03 oraz 05, wliczając bliźniacze konstrukcje startujące pod marką Alpine, w latach 2011-2016 wyprodukowano w sumie 36 podwozi. Pod koniec października 2016 na swoje pierwsze testy wyjechało nowe LMP2, przygotowane według zmienionych przepisów: model 07 z licencją na wygrywanie.
Prototyp 07 z lekkim, węglowym kadłubem został oparty na poprzedzającym go modelu 05, co sprawiło, że posiadacze starych maszyn mogli liczyć na ich modernizację do najnowszych standardów. W ramach pakietu nadwoziowego, ograniczonego z czasem w World Endurance Championship z dwóch do tylko jednej wersji, zachowała się duża płetwa, dwupoziomowe skrzydło z tyłu i ogromny splitter z przodu w towarzystwie łopatek przed nadkolami. Zgodnie z nowymi przepisami węglowy kadłub miał spełniać normy zderzeniowe obowiązujące w najwyższej grupie LMP1. Maksymalną długość prototypów LMP2 ograniczono do 4,75 metra, a ich minimalną masę ustalono na 930 kilogramów. Regulacjom podlegała również wysokość i szerokość samochodu, a także rozmiary ogumienia i wiele innych, mniejszych parametrów.
Karoserię wykonano z włókien węglowych i Kevlaru. Samochód wyposażono między innymi w regulowane, niezależne zawieszenie w układzie pushrod z podwójnymi wahaczami oraz amortyzatorami przygotowanymi przez PKM Consulting. Standardem zostały wentylowane, węglowo-węglowe tarcze hamulcowe z węglowymi zaciskami, które wytrzymują bez potrzeby wymiany cały 24-godzinny wyścig.
Największą nowością na sezon 2017 było ujednolicenie układów napędowych. Każdy z samochodów LMP2 miał korzystać teraz z silnika produkcji Gibson Technology, zakładów znanych wcześniej jako Zytek Engineering. Jednostka typu GK428, nad którą pracowano od lata 2015 roku, to wolnossący silnik w układzie V8 z elektroniką Coswortha, który legitymuje się pojemnością 4,2 litra i masą tylko 135 kilogramów. Motor rozwija maksymalnie 612 koni mechanicznych (450 kilowatów) oraz 555 niutonometrów i kręci się do dziewięciu tysięcy obrotów na minutę. V8 połączono z 6-stopniową, sekwencyjną skrzynią biegów XTrac. Od sezonu 2021, w którym do World Endurance Championship dołączyły zupełnie nowe prototypy klasy Hypercar, cięższe i słabsze nawet o kilkaset koni od LMP1, osiągi LMP2 zostały ograniczone. Ich masę minimalną podniesiono do 950 kilogramów, a moc jednostek napędowych ograniczono do 544 koni mechanicznych (400 kW).
Pierwszym startem nowego LMP2 był 24-godzinny wyścig na torze Daytona pod koniec stycznia 2017 roku, w którym klasę prototypów tworzyła mieszanka samochodów różnych klas, w tym miejscowych DPi w roli faworytów (Daytona Prototype International). Na starcie stanęły trzy sztuki modelu 07. Jedna nie dojechała do mety po wypadku, pozostałe zajęły miejsca piąte i ósme w swojej klasie.
Oreca 07 w ciągu kilku lat przejęła w grupie LMP2 władzę niemal całkowitą. Już w sezonie 2019 w mistrzostwach świata World Endurance Championship z francuskiej maszyny w klasie LMP2 korzystało siedem z ośmiu zespołów, w pucharze European Le Mans Series było to piętnaście zespołów z dziewiętnastu, w Asian Le Mans Series dwa z jedenastu, w SportsCar Championship cztery z czterech i w 24-godzinnym Le Mans dwanaście z dwudziestu. Do sezonu 2022 po innych LMP2 ślad właściwie przepadł: Orecą jeździło piętnaście zespołów z piętnastu w WEC, siedemnaście z siedemnastu w ELMS, cztery z pięciu w ALMS, jedenaście z jedenastu w SCC i dwadzieścia siedem z dwudziestu ośmiu na liście startowej do Le Mans! W sezonie 2021 tytuł mistrzowski European Le Mans Series za kierownicą 07 zdobył Robert Kubica z zespołem WRT. Na 07 z czasem przesiadł się polski zespół Inter Europol Competition.
W ciągu pierwszych pięciu lat produkcji zakłady Oreca Automotive opuściło blisko sto podwozi modelu 07, które osiągnęły blisko sto zwycięstw w swojej klasie. Egzemplarz noszący numer 100 oddano w ręce właścicieli pod koniec maja 2022 roku. Samochód powędrował do zespołu Cool Racing między innymi z zamiarem startu w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Po zakończeniu sezonu maszyna wróciła do producenta i stanęła w muzeum zlokalizowanym w nowym centrum technologicznym przy torze Paul Ricard.
Kilka egzemplarzy 07 wyjechało na tory jako identycznie technologicznie prototypy klasy LMP2 pod markami Alpine oraz Aurus, a także jako maszyny innych klas. Na francuskim podwoziu powstał prototyp Acury klasy DPi z podwójnie turbodoładowanym V6 na mistrzostwa SportsCar Championship oraz Rebellion R-13 klasy LMP1 z V8 powiększonym do 4,5 litra na puchar World Endurance Championship, który później został przekształcony w kolejne Alpine.
Samochody na podwoziu 07 miały zapewnione starty w najważniejszych mistrzostwach na całym świecie do końca sezonu 2024, po którym w życie miały wejść przepisy dla LMP2 nowej generacji. Nowe LMP2 miały bazować na podwoziach wspólnych z nowymi samochodami typu Le Mans Daytona h, które zasiliły długodystansowe mistrzostwa świata i północnoamerykańskie SSC (po podwozia zakładów Oreca, które świętowały w tym czasie 50-lecie działalności, sięgnął amerykański oddział Hondy oraz Alpine). Ostatecznie do unifikacji LMP2 i LMDh nie doszło. Później debiut nowych LMP2 przesunięto na rok 2025, a następnie 2026. W połowie sezonu 2024 zdecydowano, że przygotowane przepisy idą do kosza, regulacje nowych LMP2 zostaną rozpisane do zera, a Oreca 07 będzie miała przedłużony żywot do końca sezonu 2027.
Po zakończeniu sezonu 2023 grupa LMP2 zniknęła z długodystansowych mistrzostw świata, wyłączając 24-godzinne Le Mans, w którym w dalszym ciągu była ograniczona do minimum 950 kilogramów i maksimum około 540 KM, aby trzymać je z dala do prototypów klasy Hypercar. W pucharze European Le Mans Series z sezon 2024, w którym LMP2 tworzyły topową klasę, poluzowano regulacje: masa minimalna 930 kilogramów i maksymalna moc około 580 koni mechanicznych.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Pierwsze opracowanie: 15.05.2022
Ostatnia aktualizacja: 30.06.2024