Na początku czerwca 2014 roku podczas specjalnej uroczystości w gmachu BMW Welt w Monachium przekazano w ręce klientów z Niemiec pierwsze osiem egzemplarzy zupełnie nowego coupe o oznaczeniu i8. Nietypowa maszyna, zarówno pod względem stylistycznym jak i technologicznym, zadebiutowała kilka miesięcy wcześniej na salonie samochodowym we Frankfurcie obok miejskiego malucha i3, a jej produkcję uruchomiono niedługo później w fabryce w Lipsku.
Po kosmicznym wyglądzie i8, zaskakująco wiernym konceptowi Vision EfficientDynamics z roku 2009 i pokazanemu dwa lata później konceptowi coupe i8, niewtajemniczeni mogli oczekiwać, że za plecami kierowcy i pasażera pracuje co najmniej mocarne V8. A pamiętający trzecią generację M5 i drugą generację M6 mogli marzyć o powrocie wolnossącego V10, które stawiałoby i8 na równi z takimi egzotykami, jak Audi R8 oraz Lamborghini Gallardo, a później Huracan. Ale nic z tego! BMW i8 nigdy nie było projektowane z myślą o dużym silniku spalinowym. Filozofia wyznawana przez auto była zupełnie inna: i8 to nowoczesna hybryda typu plug-in z silnikiem elektrycznym na przedniej osi oraz umieszczonym centralnie, małym silnikiem spalinowym. To coś, czego w ofercie BMW do tej pory jeszcze nie było.
O jak małym silniku spalinowym jest mowa? Coupe, bardzo niechętnie, może pochwalić się tylko... trzema cylindrami ustawionymi w rzędzie rodem z Mini Coopera. Jednostka benzynowa ma tylko 1,5 litra pojemności, pastwi się nad nią turbosprężarka w systemie TwinPower Turbo, a wigoru dodaje jej układ bezpośredniego wtrysku paliwa, system zmiennych faz rozrządu Valvetronic oraz... głośniki pompujące do uszu kierowcy dodatkowe decybele. Osiągi: maksymalna moc 231 koni mechanicznych przy 5,8 tysiącach obrotów na minutę i maksymalny moment obrotowy 320 niutonometrów przy 3,7 tysiącach obrotów na minutę. Z jednostką R3, produkowaną w brytyjskich fabrykach BMW, połączono automatyczną skrzynię o sześciu biegach. W roku 2015 w plebiscycie na najlepsze silniki 3-cylindrowa jednostka została nagrodzona w głównej kategorii International Engine of the Year, a także w kategorii Best New Engine.
Kolejna składowa skomplikowanej osobowości i8 to silnik elektryczny w technologii eDrive, który dostarcza maksymalnie 131 koni mechanicznych oraz 250 niutonometrów. Jednostkę połączono z osobną, automatyczną przekładnią o dwóch przełożeniach i podpięto pod paczkę litowo-jonowych, chłodzonych cieczą akumulatorów o pojemności 7,1 kilowatogodzin. Akumulatory można ładować na kilka sposobów: od domowego gniazdka z prądem, poprzez garażowy wallbox, który można zamówić razem z samochodem po publiczne stacje ładowania. Pełne ładowanie trwa mniej niż trzy godziny z gniazdka domowego i niecałe dwie godziny z firmowego wallboxa. Samochód wyposażono m.in. w system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania, który pozwala na doładowanie akumulatorów w ograniczonym stopniu w trakcie jazdy.
Na tym innowacji nie koniec. Coupe od samego początku zachwycało projektem karoserii: unoszone do góry drzwi, wijące się linie poszczególnych paneli i odstające płaty w tylnej części nadwozia, których pierwowzór w koncepcie Vision EfficientDynamics skłaniał do refleksji typu "interesujące, ale do produkcji to nigdy nie wejdzie". Kabina z czterema fotelami w układzie 2+2 oferowała m.in. cyfrową deskę rozdzielczą, a wysokie progi zdradzały nietypową jak na BMW konstrukcję samochodu. Maszynę oparto na lekkim kadłubie z włókien węglowych z aluminiowymi ramami pomocniczymi na silniki i zawieszenie. Rozwiązanie takie pozwoliło m.in. na redukcję masy własnej do 1485 kilogramów z idealnym rozkładem między osiami 49%/51%. Akumulatory ulokowano w tunelu środkowym, co przyczyniło się do znacznego obniżenia środka ciężkości (i8 miało najniższy środek ciężkości wśród wszystkich modeli marki).
W chwili wejścia do produkcji i8 było pierwszym, seryjnie produkowanym samochodem drogowym z laserowymi reflektorami. Pozwalały one nie tylko zrzucić kilka kilogramów względem świateł w technologii LED, ale również poprawić pole widzenia w nocy, zwiększając zasięg oświetlonej drogi aż do 600 metrów. Coupe jako pierwsze mogło pochwalić się również lekkim szkłem wzmacnianym chemicznie (tylna szyba), które w powszechnym użytkowaniu było znane przede wszystkim ze smartfonów i tabletów.
BMW i8 dysponuje napędem obu osi, ale silnik spalinowy napędza tylko koła z tyłu, a silnik elektryczny koła z przodu. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 362 koni mechanicznych, maksymalny moment obrotowy sięga 570 niutonometrów. Do wyboru jest kilka trybów jazdy - Comfort, Eco Pro oraz Sport - a pod ręką jest również regulowana kontrola trakcji oraz zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami. Osiągi: sprint od zera do setki w 4,4 sekundy, elastyczność 80-120 km/h w zaledwie 2,6 sekundy i elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna 250 km/h, którą po osiągnięciu utrzymuje wyłącznie silnik spalinowy. W trybie elektrycznym można przejechać do 37 kilometrów z prędkością do 120 km/h. Zasięg: od 440 do 600 kilometrów, zależnie od pojemności zbiornika paliwa (standardowo 30 litrów, opcjonalnie 42 litry). I na koniec emisja dwutlenku węgla: tylko 49 gramów na kilometr, wartość przebijająca znacznie nawet Toyotę Prius.
W listopadzie 2017 roku model i8 przeszedł modernizację, a ofertę rozszerzono o drugą wersję nadwoziową, i8 Roadstera z otwartą karoserią i miękkim, automatycznie składanym dachem, która w porównaniu do coupe przytyła o jakieś 60 kilogramów i straciła drugi rząd siedzeń. W odmłodzonym i8 znalazły się m.in. nowe fotele, laserowe reflektory kolejnej generacji, rozbudowane wyświetlacze i zoptymalizowany układ napędowy. Moc silnika elektrycznego podniesiono do 143 koni mechanicznych, a pojemność baterii zwiększono do 11,6 kWh. Auto przygotowano na nowe możliwości ładowania akumulatorów, a zasięg elektryczny podskoczył do około 55 kilometrów.
Pierwsze osiemnaście roadsterów w specyfikacji First Edition oddano w ręce klientów na terenie BMW Welt w maju 2018 roku. Ostatni egzemplarz i8 opuścił fabrykę w Lipsku w czerwcu 2020 roku, a kilka dni później klienci odebrali ostatnią partię osiemnastu Roadsterów. W sumie w ciągu ponad sześciu lat produkcji zbudowano około 20,5 tysiąca egzemplarzy modelu i8 w obu wersjach nadwoziowych. W trakcie żywota swojego i8 wcieliło się m.in. w rolę oficjalnego samochodu bezpieczeństwa mistrzostw świata elektrycznej Formuły E, a BMW oprócz standardowych wersji wylansowało kilka edycji limitowanych, które wyróżniały się wykończeniem i wyposażeniem oraz specjalne opcje, jak uszyty na miarę zestaw bagażowy marki Louis Vuitton. Bezpośredniego następcy i8 nie było.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 01.05.2022