Zdjęcie BMW i8

BMW i8

Zobacz zdjęcia (190)
  • 362 KM
  • 570 Nm
  • 4.4 s
  • 250 km/h
Przybliżony czas czytania: 6 minut i 30 sekund.

Na początku czerwca 2014 roku podczas specjalnej uroczystości w gmachu BMW Welt w Monachium przekazano w ręce klientów z Niemiec pierwsze osiem egzemplarzy zupełnie nowego coupe o oznaczeniu i8. Nietypowa maszyna, zarówno pod względem stylistycznym jak i technologicznym, zadebiutowała kilka miesięcy wcześniej na salonie samochodowym we Frankfurcie obok miejskiego malucha i3, a jej produkcję uruchomiono niedługo później w fabryce w Lipsku.

Po kosmicznym wyglądzie i8, zaskakująco wiernym konceptowi Vision EfficientDynamics z roku 2009 i pokazanemu dwa lata później konceptowi coupe i8, niewtajemniczeni mogli oczekiwać, że za plecami kierowcy i pasażera pracuje co najmniej mocarne V8. A pamiętający trzecią generację M5 i drugą generację M6 mogli marzyć o powrocie wolnossącego V10, które stawiałoby i8 na równi z takimi egzotykami, jak Audi R8 oraz Lamborghini Gallardo, a później Huracan. Ale nic z tego! BMW i8 nigdy nie było projektowane z myślą o dużym silniku spalinowym. Filozofia wyznawana przez auto była zupełnie inna: i8 to nowoczesna hybryda typu plug-in z silnikiem elektrycznym na przedniej osi oraz umieszczonym centralnie, małym silnikiem spalinowym. To coś, czego w ofercie BMW do tej pory jeszcze nie było.

O jak małym silniku spalinowym jest mowa? Coupe, bardzo niechętnie, może pochwalić się tylko... trzema cylindrami ustawionymi w rzędzie rodem z Mini Coopera. Jednostka benzynowa ma tylko 1,5 litra pojemności, pastwi się nad nią turbosprężarka w systemie TwinPower Turbo, a wigoru dodaje jej układ bezpośredniego wtrysku paliwa, system zmiennych faz rozrządu Valvetronic oraz... głośniki pompujące do uszu kierowcy dodatkowe decybele. Osiągi: maksymalna moc 231 koni mechanicznych przy 5,8 tysiącach obrotów na minutę i maksymalny moment obrotowy 320 niutonometrów przy 3,7 tysiącach obrotów na minutę. Z jednostką R3, produkowaną w brytyjskich fabrykach BMW, połączono automatyczną skrzynię o sześciu biegach. W roku 2015 w plebiscycie na najlepsze silniki 3-cylindrowa jednostka została nagrodzona w głównej kategorii International Engine of the Year, a także w kategorii Best New Engine.

Kolejna składowa skomplikowanej osobowości i8 to silnik elektryczny w technologii eDrive, który dostarcza maksymalnie 131 koni mechanicznych oraz 250 niutonometrów. Jednostkę połączono z osobną, automatyczną przekładnią o dwóch przełożeniach i podpięto pod paczkę litowo-jonowych, chłodzonych cieczą akumulatorów o pojemności 7,1 kilowatogodzin. Akumulatory można ładować na kilka sposobów: od domowego gniazdka z prądem, poprzez garażowy wallbox, który można zamówić razem z samochodem po publiczne stacje ładowania. Pełne ładowanie trwa mniej niż trzy godziny z gniazdka domowego i niecałe dwie godziny z firmowego wallboxa. Samochód wyposażono m.in. w system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania, który pozwala na doładowanie akumulatorów w ograniczonym stopniu w trakcie jazdy.

Na tym innowacji nie koniec. Coupe od samego początku zachwycało projektem karoserii: unoszone do góry drzwi, wijące się linie poszczególnych paneli i odstające płaty w tylnej części nadwozia, których pierwowzór w koncepcie Vision EfficientDynamics skłaniał do refleksji typu "interesujące, ale do produkcji to nigdy nie wejdzie". Kabina z czterema fotelami w układzie 2+2 oferowała m.in. cyfrową deskę rozdzielczą, a wysokie progi zdradzały nietypową jak na BMW konstrukcję samochodu. Maszynę oparto na lekkim kadłubie z włókien węglowych z aluminiowymi ramami pomocniczymi na silniki i zawieszenie. Rozwiązanie takie pozwoliło m.in. na redukcję masy własnej do 1485 kilogramów z idealnym rozkładem między osiami 49%/51%. Akumulatory ulokowano w tunelu środkowym, co przyczyniło się do znacznego obniżenia środka ciężkości (i8 miało najniższy środek ciężkości wśród wszystkich modeli marki).

W chwili wejścia do produkcji i8 było pierwszym, seryjnie produkowanym samochodem drogowym z laserowymi reflektorami. Pozwalały one nie tylko zrzucić kilka kilogramów względem świateł w technologii LED, ale również poprawić pole widzenia w nocy, zwiększając zasięg oświetlonej drogi aż do 600 metrów. Coupe jako pierwsze mogło pochwalić się również lekkim szkłem wzmacnianym chemicznie (tylna szyba), które w powszechnym użytkowaniu było znane przede wszystkim ze smartfonów i tabletów.

BMW i8 dysponuje napędem obu osi, ale silnik spalinowy napędza tylko koła z tyłu, a silnik elektryczny koła z przodu. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 362 koni mechanicznych, maksymalny moment obrotowy sięga 570 niutonometrów. Do wyboru jest kilka trybów jazdy - Comfort, Eco Pro oraz Sport - a pod ręką jest również regulowana kontrola trakcji oraz zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami. Osiągi: sprint od zera do setki w 4,4 sekundy, elastyczność 80-120 km/h w zaledwie 2,6 sekundy i elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna 250 km/h, którą po osiągnięciu utrzymuje wyłącznie silnik spalinowy. W trybie elektrycznym można przejechać do 37 kilometrów z prędkością do 120 km/h. Zasięg: od 440 do 600 kilometrów, zależnie od pojemności zbiornika paliwa (standardowo 30 litrów, opcjonalnie 42 litry). I na koniec emisja dwutlenku węgla: tylko 49 gramów na kilometr, wartość przebijająca znacznie nawet Toyotę Prius.

W listopadzie 2017 roku model i8 przeszedł modernizację, a ofertę rozszerzono o drugą wersję nadwoziową, i8 Roadstera z otwartą karoserią i miękkim, automatycznie składanym dachem, która w porównaniu do coupe przytyła o jakieś 60 kilogramów i straciła drugi rząd siedzeń. W odmłodzonym i8 znalazły się m.in. nowe fotele, laserowe reflektory kolejnej generacji, rozbudowane wyświetlacze i zoptymalizowany układ napędowy. Moc silnika elektrycznego podniesiono do 143 koni mechanicznych, a pojemność baterii zwiększono do 11,6 kWh. Auto przygotowano na nowe możliwości ładowania akumulatorów, a zasięg elektryczny podskoczył do około 55 kilometrów.

Pierwsze osiemnaście roadsterów w specyfikacji First Edition oddano w ręce klientów na terenie BMW Welt w maju 2018 roku. Ostatni egzemplarz i8 opuścił fabrykę w Lipsku w czerwcu 2020 roku, a kilka dni później klienci odebrali ostatnią partię osiemnastu Roadsterów. W sumie w ciągu ponad sześciu lat produkcji zbudowano około 20,5 tysiąca egzemplarzy modelu i8 w obu wersjach nadwoziowych. W trakcie żywota swojego i8 wcieliło się m.in. w rolę oficjalnego samochodu bezpieczeństwa mistrzostw świata elektrycznej Formuły E, a BMW oprócz standardowych wersji wylansowało kilka edycji limitowanych, które wyróżniały się wykończeniem i wyposażeniem oraz specjalne opcje, jak uszyty na miarę zestaw bagażowy marki Louis Vuitton. Bezpośredniego następcy i8 nie było.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 01.05.2022

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 190)
  • BMW i8 - Zdjęcie 1
  • BMW i8 - Zdjęcie 2
  • BMW i8 - Zdjęcie 3
  • BMW i8 - Zdjęcie 4
  • BMW i8 - Zdjęcie 5
  • BMW i8 - Zdjęcie 6
  • BMW i8 - Zdjęcie 7
  • BMW i8 - Zdjęcie 8
  • BMW i8 - Zdjęcie 9
  • BMW i8 - Zdjęcie 10
  • BMW i8 - Zdjęcie 11
  • BMW i8 - Zdjęcie 12
  • BMW i8 - Zdjęcie 13
  • BMW i8 - Zdjęcie 14
  • BMW i8 - Zdjęcie 15
  • BMW i8 - Zdjęcie 16
  • BMW i8 - Zdjęcie 17
  • BMW i8 - Zdjęcie 18
  • BMW i8 - Zdjęcie 19
  • BMW i8 - Zdjęcie 20
Zdjęcia: BMW Dane techniczne i osiągi
Rocznik2013
Typseryjne
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyR3 turbo
  Położeniecentralne
  Pojemność1499 cm³
  Moc231 KM
  Moment obrotowy320 Nm
Skrzynia biegówauto 6 + auto 2
Napęd elektrycznyeDrive
  Położenieprzód
  Moc131 KM
  Moment obrotowy250 Nm
Całkowita moc362 KM
Całkowity moment570 Nm
Napęd4 koła, przód, tył
Baterie7 kWh
WYMIARY
Masa1485 kg
Długość4689 mm
Szerokość1942 mm
Wysokość1293 mm
Rozstaw osi2800 mm
Rozstaw kół przód/tył1644/1721 mm
Opony przód195/50 R 20
Opony tył215/45 R 20
Zbiornik paliwa30 l
OSIĄGI
0-100 km/h4.4 s
Prędkość maks.250 km/h
Średnie spalanie2.1 l/100km
Zasięg elektryczny37 km
Inne prezentacje