Rozkład wpływów w rodzinie Porsche 911 od zarania dziejów jest strategicznie rozłożony tak, aby wypełnić jak najmniejszą lukę i znaleźć jak najszersze grono odbiorców. Listę obecności otwierają podstawowe modele 911 Carrera jako coupe oraz kabriolet, później pojawiają się wersje z napędem obu osi, otwarta Targa, sportowe odmiany pod szyldami GTS oraz GT3, a zamykają ją wersje Turbo oraz szalone GT2. W generacji 992 większość 911 charakteryzują silniki turbodoładowane, zaczynając od niespełna trzylitrowego boxera w zwykłej Carrerze. Większość, ale nie wszystkie.
Honor wolnossących 911 broniony jest przez odmiany GT3, którym najbliżej z całej rodziny jest do samochodów wyścigowych. To najszybsze maszyny Porsche w swoim segmencie i jedne z najbardziej pożądanych - ceny używanych egzemplarzy idą tylko w górę, a linie produkcyjne marki nie są w stanie spełnić niemal stale rosnącego apetytu rynku. Model 911 GT3 generacji 992 pokazano światu w lutym 2021 roku, w czerwcu dołączyło do niego 911 GT3 Touring, w którym usunięto m.in. tylne skrzydło, a w grudniu zapowiedziano 911 GT3 MR, wyspecjalizowane wydanie zmodyfikowane przez należące do Porsche zakłady Manthey Racing. W połowie sierpnia 2022 roku zadebiutowało najważniejsze GT3 ze wszystkich - 911 GT3 RS.
RS w nazwie drogowego GT3 oznacza rozwiązania zaczerpnięte prosto z wyścigowych 911, pozbycie się nadwagi kosztem komfortu i pasażera, wyśrubowanie osiągów do granic możliwości i instalację silnika o niepowtarzalnym charakterze. Tak samo, jak w przypadku 911 GT3 postawiono na wolnossącego, 6-cylindrowego boxera o pojemności czterech litrów. Jednostka kręci się aż do dziewięciu tysięcy obrotów na minutę. Takie zmiany, jak nowe wałki rozrządu, nowe głowice cylindrów, przeprojektowany układ dolotowy oraz nowy wydech pozwoliły na podniesienie mocy z 510 do 525 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy spadł z 470 do 465 niutonometrów. Napęd na tylne koła przenosi 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia PDK ze skróconymi przełożeniami. Ręcznej skrzyni biegów nie przewidziano w ogóle, RS byłby z nią po prostu wolniejszy, a takich poświęceń jego definicja nie przewiduje.
Konstruktorzy 911 GT3 RS postawili na zupełnie nowe rozwiązania aerodynamiczne i nową aranżację układu chłodzenia, inspirując się wyścigowym 911 GT3 R klasy GT3 oraz 911 RSR klasy GTE. O układzie z trzema małymi chłodnicami, znanym z poprzednich generacji, można zapomnieć. RS korzysta po raz pierwszy z jednej, dużej chłodnicy zamiast trzech małych, którą upchnięto z przodu kosztem niewielkiego bagażnika. Gorące powietrze odprowadzane jest przez duże otwory w przedniej klapie, które wypełniono aerodynamicznymi nakładkami. Porsche zachowało wloty powietrza przed tylnymi nadkolami, ale tym razem służą one tylko aerodynamice. Z przodu zainstalowano niewielki splitter, za którym chowa się ruchomy panel, duże łopatki przed i za tylnymi kołami i wycięto duże otwory wentylacyjne w nadkolach. Z tyłu króluje duże, dwupłatowe skrzydło, które po raz pierwszy wznosi się ponad linię dachu. Tylko jeden, górny płat jest ruchomy: pracuje on w systemie zmniejszającym opory powietrza, tak zwanym DRS - po raz pierwszy w 911 - oraz jako hamulec aerodynamiczny, który może skrócić drogę hamowania z prędkości 200 km/h nawet o dwa i pół metra. Nowością są również malutkie płetwy na dachu. Ich celem jest regulacja temperatury powietrza trafiającego do komory silnika (gorące powietrze z przedniej chłodnicy, które bez takiego rozwiązania miałoby prostą drogę do silnika mogłoby powodować straty rzędu nawet 20 koni mechanicznych). Z klapą komory silnika zintegrowano kolejny, mały spoiler. Pod samochodem umieszczono rzędy łopatek, które kierują przepływem powietrza oraz wloty typu NACA, które służą chłodzeniu skrzyni biegów oraz silnika.
Nowy projekt aerodynamiczny prowadzi do spektakularnych rezultatów. Docisk aerodynamiczny przy prędkości 200 km/h dochodzi do 409 kilogramów. To prawie dwa razy więcej, niż w przypadku GT3 RS generacji 991.2 i trzy razy więcej, niż w GT3 generacji 992! Przy prędkości 285 km/h całkowity docisk aerodynamiczny dochodzi aż do 860 kilogramów. Za jego zwiększenie odpowiada nawet samo zawieszenie: z przodu zaprojektowano je tak (ramiona o opływowym przekroju kropli deszczu), że generuje jakieś 40 kilogramów docisku. Samochód waży jakieś 1450 kilogramów na sucho. To o kilka kilogramów więcej od zwykłego 911 GT3 z przekładnią PDK. Wiele elementów wykonano z włókien węglowych: szkielet kubełkowych foteli, elementy pakietu aerodynamicznego, drzwi (po raz pierwszy), dach oraz przednią i tylną klapę.
To wszystko trzeba oczywiście utrzymać na drodze i w razie potrzeby zatrzymać. RS w standardzie otrzymuje nowy układ hamulcowy z większymi tarczami i powiększonymi zaciskami z aluminium. Tarcze na tylnej osi mają 380 milimetrów średnicy, na przedniej aż 408 milimetrów. Na najbardziej wymagających czekają opcjonalne tarcze z włókien węglowych i ceramiki o średnicy 390 milimetrów z tyłu i 410 milimetrów z przodu. Mocowane centralnie felgi - obowiązkowo w przyciągającym oko kolorze - mają 20 cali średnicy z przodu i 21 z tyłu. Przednie koła zawieszono na podwójnych wahaczach z wydłużonymi ramionami, które przekładają się na zwiększony o prawie trzy centymetry rozstaw kół. Wielodrążkowe zawieszenie tylnych kół zmodyfikowano instalując m.in. nowe sprężyny, sztywniejsze o kilkanaście procent w porównaniu do 911 GT3. Standardem są koła skrętne na tylnej osi. Zmienione zawieszenie ma skutkować m.in. znacznie zredukowanymi przechyłami podczas hamowania, a tym samym zachowaniem równowagi aerodynamicznej niemal w każdym momencie.
Kierowca ma do dyspozycji kilka trybów jazdy: Normal, Sport oraz Track. W trybie Track wiele innych ustawień można dobrać indywidualnie. Do wyboru jest między innymi DRS, kontrola trakcji, kontrola stabilności, praca amortyzatorów niezależnie z przodu i z tyłu oraz regulacja mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Osiągi: od zera do setki w 3,2 sekundy, sprint od zera do 200 km/h w 10,6 sekundy i prędkość maksymalna 296 kilometrów na godzinę. Okrążenie Nordschleife? Wynik poznamy w przyszłości - lato 2022 było zbyt gorące na podejmowanie takich wyzwań, szczególnie dla wolnossącego silnika i ogumienia Michelin Pilot Sport Cup.
Lista opcji czekających na właścicieli 911 GT3 RS będzie tradycyjnie bardzo długa. Dwie największe pozycje to pakiety Clubsport oraz Weissach. Pierwszy, bezpłatny obejmuje przede wszystkim klatkę bezpieczeństwa ze stali, pełnowymiarową gaśnicę oraz 6-punktowe pasy bezpieczeństwa. Weissach idzie znacznie dalej: elementy nadwozia z widoczną strukturą włókien węglowych, elementy zawieszenia z włókien węglowych (pozwalające w sumie zrzucić pięć kilogramów), po raz pierwszy w seryjnym Porsche klatka bezpieczeństwa z włókien węglowych (lżejsza o sześć kilogramów od stalowej), magnetyczne łopatki skrzyni biegów oraz magnezowe felgi, które odchudzą coupe o około osiem kilogramów. Pakiet Weissach pozwoli w sumie na zrzucenie prawie 20 kilogramów. Tylko dla klientów RS dostępny będzie unikatowy zegarek od Porsche Design produkowany w szwajcarskich zakładach marki.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 17.08.2022