Zdjęcie Pagani Utopia

Pagani Utopia

Zobacz zdjęcia (78)
  • 864 KM
  • 1100 Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 5 minut i 20 sekund.

Zonda i Huayra. Przez blisko trzy dekady istnienia Pagani Automobili wydało na świat tylko dwie linie sportowych modeli z najwyższej półki. Włoska manufaktura, którą w 1992 roku po latach pracy dla Lamborghini założył Horacio Pagani, od zawsze łączyła nowoczesne technologie ze sztuką, a sam Pagani na każdym kroku podkreślał fascynację dziełami Leonardo da Vinci'ego oraz samochodami wyścigowymi z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych.

Gdy we wrześniu 2022 roku przyszła pora na światową premierę przygotowywanego od blisko sześciu lat, trzeciego modelu w historii marki, połączenie sztuki i technologii zostało zinterpretowane dosłownie. Zupełnie nowe coupe, ukrywające się pod wewnętrznym oznaczeniem C10, odsłonięto przed zaproszonymi gośćmi i pracownikami Pagani Automobili na scenie teatru Teatro Lirico w Mediolanie przy akompaniamencie orkiestry symfonicznej, a sam Horacio Pagani usiadł za fortepianem. Premierze towarzyszyła symfonia napisana na podstawie melodii, które w młodości stworzył Pagani. Samochód nazwano Utopia, od słynnego dzieła renesansowego, angielskiego myśliciela, Thomas More'a, za którym kryła się wizja królestwa idealnego.

Pagani Utopia w zalewie samochodów elektrycznych, hybrydowych i wobec miniaturyzacji silników spalinowych oraz coraz ostrzejszych norm emisji spalin może wydawać się pojazdem z minionej epoki. Dostaniemy tu duże, benzynowe V12 oraz ręczną skrzynię biegów, która wysyła napęd tylko na tylne koła. W liniach auta przemycono liczne nawiązania do modelu Zonda, który pojawił się w 1999 roku i Huayra, który pokazano w 2011 roku. Uwagę zwracają aerodynamiczne, boczne lusterka, które zwisają z długich ramion, skórzane pasy zabezpieczające podnoszone panele przedniej i tylnej części karoserii, węglowe pierścienie felg, które służą odprowadzaniu gorącego powietrza z hamulców i redukcji zawirowań powietrza za nadkolami, przeszklony dach i komora silnika, tylne lampy osadzone na pojedynczych ramionach i w końcu cztery końcówki tytanowego wydechu, znak rozpoznawczy samochodów Pagani. Na całej długości samochodu poprowadzone są kanały, które kierują powietrze prosto do niewielkich wlotów komory silnika oraz dwóch ruchomych łopatek z tyłu, które zwiększają docisk aerodynamiczny napędzanej osi.

Do środka prowadzą unoszone do góry drzwi, zawieszone pod słupkami przedniej szyby. Kierowcę wita deska rozdzielcza z wyświetlaczem i analogowymi zegarami, odsłonięty mechanizm dźwigni zmiany biegów oraz podświetlone wskaźniki i przełączniki na konsoli środkowej i środkowym tunelu. Cztery duże zegary na środku wskazują ciśnienie doładowania, ciśnienie oleju, temperaturę oleju oraz temperaturę płynu chłodzącego. Przełączniki pod nimi pozwalają m.in. na ręczną aktywację tylnych skrzydeł, a wśród przełączników na tunelu środkowym znajduje się m.in. przełącznik zmiany trybu pracy układu wydechowego. Na kierownicy, wykrawanej z bloku aluminium, umieszczono m.in. pokrętło zmiany trybów jazdy: Comfort, Sport, Race oraz Wet.

Samochód zbudowany jest na lekkim kadłubie z włókien węglowych i tytanu, wliczając takie materiały, jak Carbo-Titanium HP62 G2 oraz Carbo-Triax HP62. Konstrukcję wzmacnia zintegrowany pałąk bezpieczeństwa oraz ramy pomocnicze z przodu i z tyłu ze stali chromowo molibdenowej. Karoserię wykonano z nowego rodzaju włókien węglowych, które mają być znacznie sztywniejsze od poprzednich rozwiązań. Sztywność skrętna całości w porównaniu do poprzednich, drogowych modeli Pagani wzrosła o ponad jedną dziesiątą. Niezależne zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami oparto na rozwiązaniach z torowego modelu Huayra R. Układ hamulcowy oraz system kontroli stabilności przygotowano razem z Boschem. Węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe na przedniej osi mają 410 milimetrów średnicy, na tylnej 390 milimetrów. Specjalne ogumienie dla Utopii, zakładane na aluminiowe felgi produkcji APP, opracowało Pirelli. W standardzie montowane będą opony Pirelli PZero Corsa, na zimę Pirelli SottoZero.

Silnik po raz kolejny na specjalne zamówienie Pagani opracowali specjaliści niemieckiego Mercedes-AMG. Tak samo, jak w modelu Huayra, mamy do czynienia z podwójnie turbodoładowanym V12 o pojemności prawie sześciu litrów. Liczne modernizacje, jak nowy układ rozrządu, pozwalają silnikowi kręcić się do 6,7 tysiąca obrotów na minutę. Maksymalna moc sięga 864 koni mechanicznych przy sześciu tysiącach obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy: 1100 niutonometrów w zakresie 2800-5900 obrotów na minutę. Umieszczona centralnie jednostka napędowa waży na sucho 262 kilogramy. Bezpośrednio za silnikiem znalazła się nowa skrzynia biegów, którą przygotowała firma Xtrac. Skrzynia o siedmiu przełożeniach współpracuje z trzytarczowym sprzęgłem oraz sterowanym elektronicznie mechanizmem różnicowym. Do wyboru jest wersja zautomatyzowana z łopatkami przy kierownicy lub manualna. Samochód waży na sucho 1280 kilogramów.

Przygotowanie modelu Utopia trwało prawie sześć lat. W tym czasie powstały tysiące rysunków, dziesięć modeli w skali 1:5, dwa modele w skali 1:1, jeden model w pełnej skali do tunelu aerodynamicznego, trzy jeżdżące prototypy, na pokładzie których przez prawie dwa lata trwały testy nowego silnika i w sumie osiem kompletnych prototypów, z których niektóre przeszły ponad pięćdziesiąt testów zderzeniowych. Samochód będzie dopuszczony do sprzedaży i ruchu drogowego na całym świecie. Pagani Automobili wyprodukuje tylko 99 sztuk coupe Utopia. Wszystkie zarezerwowano na długo przed publiczną premierą auta.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 13.09.2022

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 78)
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 1
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 2
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 3
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 4
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 5
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 6
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 7
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 8
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 9
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 10
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 11
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 12
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 13
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 14
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 15
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 16
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 17
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 18
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 19
  • Pagani Utopia - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Pagani Automobili, BMW (49-64) Dane techniczne i osiągi
Rocznik2022
Typlimitowane (99)
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyAMG V12 twin turbo
  Położeniecentralne
  Pojemność5980 cm³
  Moc864 KM
  Moment obrotowy1100 Nm
Skrzynia biegówauto/manual 7
Napędtył
WYMIARY
Masa1280 kg
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
Opony przód265/35 R21
Opony tył325/30 R22
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje