Zdjęcie Toyota GR GT3

Toyota GR GT3

  • ? KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 20 sekund.

Toyota Gazoo Racing, międzynarodowa grupa powstała po przekształceniach azjatyckich i europejskich placówek japońskiej marki, dedykowana sportom samochodowym, miała od sezonu 2018 wiele powodów do dumy. Te najważniejsze? Pięć z rzędu wygranych w 24-godzinnym Le Mans, kilka z rzędu tytułów mistrzowskich w World Endurance Championship, kilka tytułów mistrzowskich w World Rally Championship i kilka nowych modeli z dopiskiem GR - skrót od Gazoo Racing - w produkcji seryjnej, wliczając powrót słynnej Supry.

To oczywiście nie wszystko. Pod szyldem Gazoo Racing uruchomiono również kilka projektów specjalnych. Już jesienią 2017 roku na wystawie Tokyo Motor Show pokazano prototyp małego roadstera o nazwie GR HV Sports z napędem hybrydowym. W styczniu 2018 roku na wystawie Tokyo Auto Salon odsłonięto koncept super coupe GR Super Sport z napędem hybrydowym opartym o wyścigowy prototyp klasy LMP1. Jesienią 2020 roku przy okazji Le Mans w ruchu pojawił się zamaskowany prototyp drogowego GR Super Sport z otwartą karoserią... po czym słuch o modelu zaginął. Pod koniec 2021 roku odsłonięto kolejny model pokazowy, koncept miniaturowego coupe GR Sports o napędzie elektrycznym.

W styczniu 2022 przy okazji kolejnej edycji wystawy Tokyo Auto Salon marka wróciła do tematu samochodów wyścigowych. Przed zaciekawioną publicznością postawiono koncept pod tytułem GR GT3, zwiastun zupełnie nowej maszyny wyścigowej klasy GT3. Klasy, która zdążyła opanować całą kulę ziemską, ale nie miała jeszcze dość. Samochody klasy GT3 od sezonu 2014 tworzyły regionalne i międzynarodowe mistrzostwa pod skrzydłami SRO Motorsports Group i odgrywały główne role w dziesiątkach serii lokalnych. Maszyny te miały również wstęp do północnoamerykańskiego pucharu SportsCar Championship i nowych mistrzostw Le Mans Cup, stanowiących przedsionek do European Le Mans Series. W sezonie 2021 przejęły władzę w niemieckim Deutsche Tourenwagen Masters po upadku maszyn typu Class One, a na sezon 2024 wyznaczono ich wejście do długodystansowych mistrzostw świata, World Endurance Championship, w miejsce maszyn klasy GTE. GT3 były dosłownie wszędzie!

GT3 były dosłownie wszędzie, ale nie można było powiedzieć tego o Toyocie. Jedynym GT3 japońskiego koncernu w tym czasie był... stary Lexus RC F, który został przygotowany jeszcze w 2016 roku i który wobec coraz nowszej i nowocześniejszej konkurencji cieszył się coraz mniejszym zainteresowaniem prywatnych zespołów, delikatnie mówiąc. W tym momencie na scenę wszedł projekt Gazoo Racing GT3.

Koncept GR GT3 okazał się pod wieloma względami projektem zaskakującym i nie podobnym do czegokolwiek innego, co wyprodukowała Toyota. Masywne proporcje z długą pokrywą komory silnika, kabina kierowcy przesunięta mocno do tyłu, wydech wyprowadzony w progach tuż za przednimi kołami, nitki świateł w technologii LED, pionowo postawiona wycieraczka przedniej szyby, karoseria w czarnym, matowym kolorze i subtelne znaczki GR. Wyglądało na to, że japońska marka wysyła wszystkim dookoła bardzo czytelne ostrzeżenie.

Co pod maską? Nie wiadomo, Toyota w chwili premiery nie miała ochoty na zdradzanie takich detali. A czego można się tam spodziewać? Kolejna generacja wolnossącej, widlastej ósemki o pojemności 5,4 litra rodem z Lexusa byłaby z pewnością mile widziana, ale bardziej prawdopodobne wydaje się mniejsze V8 z dwiema turbosprężarkami. Moc silnika, zgodnie z przepisami grupy GT3, zawierałaby się gdzieś w przedziale od około 500 do około 550 koni mechanicznych, które mogą być przenoszone tylko na tylną oś. Maszyny GT3 adresowane są do kierowców w bardzo różnym wieku i o bardzo różnych umiejętnościach, stąd standardem jest regulowany ABS i regulowana kontrola trakcji.

Nieruchomy koncept GR GT3 miał być świadectwem inwestycji Toyoty w samochody sportowe i wyścigowe niedalekiej przyszłości. Podczas jego premiery ogłoszono, że pierwszy, jeżdżący prototyp będzie gotowy przed końcem roku. W październiku na pierwsze testy na torze Nurburgring wyjechała maszyna inspirowana konceptem, którą wyprowadził niemiecki oddział Toyota Gazoo Racing Europe, znany wcześniej jako Toyota Motorsport. Gdzie, kiedy i pod jaką marką - we wrześniu koncept pokazywano ze znaczkiem Lexusa - nowe GT3 ruszy do rywalizacji z samochodami innych producentów i dla jakich nowych modeli drogowych będzie bazą - czas pokaże. Prawdopodobnie w pierwszej kolejności GR GT3 pojawi się w japońskiej serii Super GT, w której przed rozpoczęciem sprzedaży testowano Lexusa RC F GT3.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 23.10.2022

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 7)
  • Toyota GR GT3 - Zdjęcie 1
  • Toyota GR GT3 - Zdjęcie 2
  • Toyota GR GT3 - Zdjęcie 3
  • Toyota GR GT3 - Zdjęcie 4
  • Toyota GR GT3 - Zdjęcie 5
  • Toyota GR GT3 - Zdjęcie 6
  • Toyota GR GT3 - Zdjęcie 7
Zdjęcia: Toyota Dane techniczne i osiągi
Rocznik2022
Typkoncept
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik/silnikibrak danych
Napędtył
WYMIARY
Masabrak danych
Długość4590 mm
Szerokość2040 mm
Wysokość1140 mm
Rozstaw osi2725 mm
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje