Zdjęcie Cadillac V-LMDh

Cadillac V-LMDh

  • 707 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 30 sekund.

W sezonie 2022 po raz pierwszy do długodystansowych, wyścigowych mistrzostw świata dopuszczono zupełnie nowe prototypy typu Le Mans Daytona h, które razem z maszynami typu Le Mans Hypercar oraz starymi LMP1 w ich ostatnim roku homologacji mogły rozszerzyć klasę Hypercar. Na taki ruch nikt nie był jednak gotowy: Porsche swoje LMDh wyprowadziło na pierwsze testy w styczniu, a w lipcu swoje testy rozpoczęły marki Acura, BMW oraz Cadillac. Każda z nich przygotowywała się na debiut w 24-godzinnym wyścigu na torze Daytona w styczniu 2023 roku.

Reguły Le Mans Daytona h opracowano w ramach międzynarodowego porozumienia między organizatorami mistrzostw świata World Endurance Championship, 24-godzinnego wyścigu Le Mans, północnoamerykańskiego pucharu SportsCar Championship oraz zainteresowanymi markami z całego świata. W mistrzostwach SCC nowa klasa od początku 2023 roku zastępowała prototypy typu Daytona Prototype International. W ostatnim sezonie DPi o wygrane na takich torach, jak Daytona, Sebring, Road Atlanta czy Watkins Glen walczyły tylko dwie marki: Acura oraz Cadillac.

DPi od Cadillaca zbudowano na podwoziu Dallary i wyposażono w wolnossący silnik V8, w pierwszej generacji o pojemności 6,2 litra, a w drugiej zmniejszony do 5,5 litra. Samochód noszący oznaczenie DPi-V.R był pierwszym, długodystansowym ścigaczem marki od czasów serii Northstar LMP, która w latach 2000-2002 startowała w mistrzostwach American Le Mans Series oraz 24-godzinnym Le Mans. Oprócz Cadillaca i Acury wśród DPi znalazły się także Mazda oraz Nissan. DPi-V.R przywiózł marce między innymi cztery z rzędu wygrane w 24-godzinnym wyścigu Daytona, cztery wygrane w 12-godzinnym Sebring, trzy z rzędu wygrane w Petit Le Mans oraz trzy mistrzowskie tytuły wśród konstruktorów.

Prototypy nowego typu LMDh w ramach WEC tworzą grupę Hypercar, a w SCC wpisują się w grupę Grand Touring Prototype. W obu przypadkach topową grupę tworzą również prototypy klasy Le Mans Hypercar, które podlegają nieco innym regulacjom. Tam, gdzie LMH pozostawia pole do popisu w kategorii podwozia czy układu napędowego, tam LMDh stawia na jednolite, ustandaryzowane rozwiązania i znaczne ograniczenie kosztów. Dodatkowo do rywalizacji w LMDh dopuszczono tylko ugruntowanych producentów samochodów osobowych: od każdej marki wymagana jest produkcja i sprzedaż co najmniej dwóch i pół tysiąca aut rocznie. Kolejna różnica to sprzedaż samochodów LMDh zespołom prywatnym, które o LMH mogą właściwie tylko pomarzyć, pomijając pewne wyjątki.

Podobnie, jak w przypadku DPi, każda marka zainteresowana budową samochodu LMDh ma do wyboru podwozie od jednego z czterech producentów znanych z prototypów klasy LMP2. To Oreca i Ligier z Francji, Dallara z Włoch oraz Multimatic z Kanady. Każdego obowiązują 7-stopniowe, sekwencyjne skrzynie biegów Xtrac z indywidualnie dobranymi przełożeniami, baterie od Williams Advanced Engineering oraz silnik elektryczny i przetwornica Boscha, zintegrowane z silnikiem spalinowym i skrzynią biegów. Przepisy ograniczają długość samochodów do 5,1 metra, wyznaczają ich minimalną masę na 1030 kilogramów, ograniczają hybrydowy napęd tylko do tylnej osi i nakładają limit maksymalnej mocy na poziomie 707 koni mechanicznych (520 kilowatów). Moc silnika elektrycznego ograniczono do maksymalnie 50 kilowatów (68 koni mechanicznych), a w przypadku 24-godzinnych wyścigów do 30 kW (41 KM). Osiągi między różnymi samochodami różnych marek mają wyrównywać regulacje Balance Of Performance, które wpływają m.in. na masę własną, zużycie paliwa oraz maksymalną moc układu napędowego (domyślnie w zakresie od 480 do 520 kilowatów).

Le Mans Daytona h od Cadillaca nazwano po prostu V-LMDh, nawiązując do V-Series, najmocniejszych i najszybszych odmian samochodów drogowych amerykańskiej marki. Cadillac utrzymał współpracę z Włochami i za bazę swojego LMDh przyjął podwozie od Dallary, z którą siły połączyło również BMW. Do samochodu trafił zupełnie nowy, wolnossący silnik V8 o pojemności 5,5 litra. Oznacza to, że Cadillac obrał zupełnie inną ścieżkę, niż konkurencja, która postawiła na silniki turbodoładowane w układzie V6 lub V8 o znacznie mniejszej pojemności.

Na kilka tygodni przed wyjazdem zamaskowanego V-LMDh na pierwsze testy Cadillac pokazał koncept Project GTP Hypercar, który pozwolił na gdybanie o wersji przeznaczonej na zwykłe drogi (planów na taką nie ma). Na sezon 2023 zaplanowano wystawienie dwóch egzemplarzy nowego ścigacza: jednego na mistrzostwa świata World Endurance Championship, drugiego na puchar SportsCar Championship w Ameryce Północnej. W pierwszym roku Cadillac będzie walczył z fabrycznymi i prywatnymi zespołami z samochodami takich marek, jak Acura, BMW, Ferrari, Peugeot, Porsche, SCG oraz Toyota.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 20.11.2022

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 20)
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 1
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 2
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 3
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 4
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 5
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 6
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 7
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 8
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 9
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 10
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 11
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 12
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 13
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 14
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 15
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 16
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 17
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 18
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 19
  • Cadillac V-LMDh - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Cadillac Dane techniczne i osiągi
Rocznik2022
Typwyścigowe, LMDh
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8
  Położeniecentralne
  Pojemność5500 cm³
  Moc707 KM
  Moment obrotowybrak danych
Skrzynia biegówsekw 7
Napęd elektrycznyMGU
  Położenietył
  Moc68 KM
Całkowita moc707 KM
Napędtył
Odzysk energiiMGU-K
WYMIARY
Masa1030 kg
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje