Pokolenia młodych kierowców, którym w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych marzyło się małe Audi, nie miało pod tym względem wielkiego wyboru. Pod koniec lat siedemdziesiątych zakończono produkcję 3,5-metrowego Audi 50, które przeobraziło się w Volkswagena Polo i nie doczekało się następcy, a sportowe modele Coupe, Cabriolet oraz Quattro kierowane były raczej do zupełnie innego grona nabywców.
Audi wróciło do rozmiarów mniejszego formatu w drugiego połowie lat dziewięćdziesiątych: w roku 1996 jako spadkobierca Audi 50 zadebiutowało kompaktowe A3 o długości 4,15 metra, w roku 1998 do produkcji weszło małe coupe TT o długości 4,04 metra, a w roku 1999 ukazało się jednobryłowe A2 oparte o aluminiowe nadwozie samonośne o długości 3,83 metra. W tym samym okresie, w 1996 roku oddział Quattro stał się samodzielnym producentem samochodów, u którego można było znaleźć takie specjały, jak limuzynę S6 Plus o mocy 326 koni mechanicznych oraz kombi RS4 Avant o mocy aż 380 koni mechanicznych. W roku 1999 gotowe było pierwsze, sportowe Audi wywodzące się z nowej serii A3: kompakt premium o oznaczeniu S3.
Platforma, na której powstało A3, została wykorzystana w kilku różnych modelach Audi, Volkswagena oraz Seata. Auto było oferowane jako hatchback z trzema lub pięcioma drzwiami, a w przypadku S3 ograniczono się do wersji trzydrzwiowej. Sportowy model dostał nowe zderzaki, spoiler wydłużający linię dachu, wydłużony o kilka milimetrów rozstaw osi, przeprojektowane i utwardzone zawieszenie, sportową kierownicę i fotele. Gama silnikowa zwykłego A3 obejmowała jednostki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 90 do 180 koni mechanicznych. W tym ostatnim przypadku stosowano 1,8-litrowy silnik z turbosprężarką.
Dwudziestozaworowy, turbodoładowany motor o pojemności 1,8 litra trafił również pod maskę S3. Czterocylindrowy silnik generował tam do 210 koni mechanicznych przy 5,8 tysiącach obrotów na minutę oraz 270 niutonometrów już przy 2,1 tysiącach obrotów na minutę. Napęd przenoszono na wszystkie cztery koła w układzie firmowanym jako Quattro, ale względem swoich słynnych przodków był to układ ubogi z centralnym mechanizmem różnicowym Torsena, który faworyzował przednią osią. Silnik połączono z ręczną skrzynią o sześciu przełożeniach (to również cecha szczególna S3: w zwykłych A4 instalowano 5-stopniowe manuale lub 4-stopniowe automaty).
Do S3 trafiły 6-ramienne felgi Avus o średnicy 17 cali, wentylowane tarcze hamulcowe na obu osiach, skórzane fotele Recaro oraz systemy kontroli stabilności i trakcji. Różnego rodzaju opcje obejmowały 18-calowe felgi, aluminiowe lusterka boczne oraz nagłośnienie firmowane przez Bose. Ważący niespełna 1,5 tony kompakt w swoim pierwszym wcieleniu rozpędzał się od zera do stu kilometrów na godzinę w czasie 6,8 sekundy. Jego prędkość maksymalna sięgała prawie 240 kilometrów na godzinę.
W roku 2000 model S3 doczekał się niewielkich modernizacji, które sprowadzały się między innymi do nowych świateł oraz silnika uzbrojonego w układ zmiennych faz rozrządu. Maksymalna moc podskoczyła do 225 koni mechanicznych, a moment obrotowy wzrósł do 280 niutonometrów (sprint od zera do setki skrócono do 6,6 sekundy, prędkość maksymalna przekroczyła 240 kilometrów na godzinę).
Wszystkie odmiany A3 oraz S3 pierwszej generacji sprzedały się na całym świecie w liczbie przeszło 880 tysięcy egzemplarzy. W roku 2006 zadebiutowało S3 drugiej generacji, które było oferowane w wersjach trzy- oraz pięciodrzwiowej. Pod jego maskę trafił 4-cylindrowy silnik o mocy 265 koni mechanicznych. Na tym Audi nie poprzestało. Pięć lat później zadebiutowało pierwsze RS3 z 5-cylindrowym silnikiem o mocy aż 340 koni mechanicznych.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023