Z okazji zbliżających się wielkimi krokami sześćdziesiątych urodzin modelu 911 marka Porsche była gotowa na nowe przygody jak nigdy wcześniej. W ciągu kilkunastu miesięcy przygotowano kilka nowych modeli drogowych i pokazowych prototypów, które zaskoczyły jej miłośników i wiernych klientów, którzy w niejednym przypadku musieli ustawiać się w długich kolejkach do limitowanych specjałów.
W kwietniu 2022 roku zadebiutowało limitowane do 1250 sztuk 911 Sport Classic, w październiku ofertę rozszerzyło 385-konne coupe 911 Carrera T, kilka tygodni później pochwalono się prototypem 911 z osiami portalowymi, które wybrało się w góry i wspięło się na rekordową wysokość ponad sześciu kilometrów nad poziomem morza, a kilkanaście dni później zadebiutowało limitowane do 2,5 tysiąca sztuk terenowe 911 Dakar z podniesionym prześwitem. Urodzinowy rok 2023 rozpoczął się od przekroczenia przez wyścigowe 911 GT3 Cup produkcji pięciu tysięcy egzemplarzy. W kwietniu pokazano zmodernizowane, wyścigowe 911 GT2 RS Clubsport Evo, w środku lata zadebiutowało 911 S/T, najlżejsze 911 generacji 992, a jesienią pokazano torowe 911 GT3 R Rennsport.
Wróćmy do 911 S/T. Czegoś takiego w rodzinie 911 nie było od... nie było nigdy? Można utrzymywać, że nazwa modelu nawiązuje do wyścigowych 911 ST, które budowano na początku lat siedemdziesiątych na bazie drogowego 911 S, ale nowe 911 S/T z wyścigami nie ma nic wspólnego. Stawia za to na sportowe wrażenia w najlepszym wydaniu i łączy cechy tak uznanych przedstawicieli gatunku, jak 911 GT3 RS oraz 911 GT3 z pakietem Touring. W tym drugim przypadku Porsche zrezygnowało z wielkiego skrzydła z tyłu. Podobnie jest z S/T, którego sylwetka opada płynnie, bez zakłóceń ku tyłowi. Coupe rozpoznamy przede wszystkim po montowanych centralnie felgach, wentylowanej pokrywie z przodu, głębokim wcięciu za przednimi kołami, które przechodzi we wgłębienie w drzwiach oraz chowanym spoilerze z listwą Gurney'a.
W środku znalazły się lekkie, kubełkowe fotele, klatka bezpieczeństwa w miejscu tylnych siedzeń i różnego rodzaju detale, które odróżniają S/T od innych 911. Na chętnych czeka opcjonalny pakiet stylistyczny Heritage Design, sprowadzający się do dodatkowych grafik na karoserii, jak numery startowe od 0 do 99 po bokach, oraz nowych kolorów karoserii i wnętrza, a także jubileuszowy zegarek Chronograph 1 z tytanową kopertą prosto od Porsche Design.
S/T zostało najlżejszym 911 w generacji 992: w stanie gotowym do jazdy z wszystkimi płynami na pokładzie waży 1380 kilogramów i jest o około 40 kilogramów lżejsze od 911 GT3 Touring w podobnej konfiguracji. Taki wynik otrzymano między innymi dzięki szerokiemu zastosowaniu elementów z włókien węglowych (szkielety foteli, klatka bezpieczeństwa, niektóre panele karoserii i wnętrza, stabilizatory tylnej osi i usztywnienia podwozia), felgom ze stopu magnezu, węglowo-ceramicznym tarczom hamulcowym w standardzie, instalacji litowo-jonowego akumulatora, odchudzeniu szyb oraz pozbyciu się części wygłuszeń i rezygnacji z takich rozwiązań, jak koła skrętne na tylnej osi i automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów.
Na wyposażeniu seryjnym znalazł się pakiet Sport Chrono z zestawem wskaźników i stoperem, system rozdziału momentu obrotowego Porsche Torque Vectoring z mechaniczną blokadą dyferencjału, adaptacyjne zawieszenie z obniżonym o 20 milimetrów prześwitem, adaptacyjne wspomaganie układu kierowniczego i system zarządzania podwoziem Porsche Stability Management, integrujący ABS, ESC i kontrolę trakcji z możliwością wyłączenia tych dwóch ostatnich. Na życzenie Porsche instaluje zbiornik paliwa powiększony z 64 do 90 litrów oraz elektrycznie regulowane fotele.
Dla sportowego, tylnonapędowego coupe z Weissach przewidziano wyłącznie ręczną skrzynię o sześciu skróconych względem 911 GT3 przełożeniach. Połączono ją z wolnossącym, 6-cylindrowym boxerem o pojemności czterech litrów rodem z 911 GT3 RS oraz lekkim sprzęgłem z nowym, jednomasowym kołem zamachowym. Silnik, kręcący się ochoczo aż do dziewięciu tysięcy obrotów na minutę, generuje maksymalnie 525 koni mechanicznych oraz 465 niutonometrów. Osiągi: od zera do setki w 3,7 sekundy, od zera do 160 km/h w 7,5 sekundy i od zera do 200 km/h w 11,2 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 300 kilometrów na godzinę.
Produkcję 911 S/T w nawiązaniu do roku debiutu pierwszego 911 ograniczono do 1963 egzemplarzy (plus kilka sztuk z numerem 0000 dla samego Porsche). Na niektórych rynkach, na przykład USA, w związku z ogromnym zainteresowaniem modelem i obawą przed jego kupnem wyłącznie w celu odsprzedaży po wyższej cenie, nie przewidziano jego bezpośredniej sprzedaży, ale 12-miesięczny leasing, dopiero po zakończeniu którego staniemy się pełnoprawnym właścicielem auta. Cena jubileuszowego modelu w polskim katalogu Porsche przekroczyła w bazowej wersji 1,6 miliona złotych!
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 06.04.2024