Zdjęcie Rover 75 V8

Rover 75 V8

Zobacz zdjęcia (8)
  • 260 KM
  • 410 Nm
  • 6.6 s
  • 250 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 50 sekund.

W roku 1994 brytyjskie Rover Group z takimi markami, jak Austin, MG, Mini, Land Rover, Riley, Rover oraz Triumph, zostało przejęte przez niemieckie BMW. Rover w tym czasie sprzedawał około 350 tysięcy samochodów rocznie, a jego najpopularniejsze modele serii 200 i 400 bazowały na autach japońskiej Hondy. Na modelach Hondy oparto również największe i najbardziej luksusowe limuzyny marki, serię 600 oraz 800. Przejęcie przez BMW oznaczało napływ nowych środków finansowych i technologii z zupełnie innej części świata.

Pierwszym modelem nowej ery, korzystający nadal w sporym stopniu z japońskich doświadczeń, był kompakt serii 200, który zadebiutował pod koniec 1995 roku (pokazana w tym samym roku nowa seria 400 w dalszym ciągu bazowała na platformie Hondy). Pod koniec października 1998 roku na wystawie British International Motor Show w Birmingham zadebiutował zupełnie nowy Rover 75, pierwszy model marki przygotowany niemal od zera z pomocą BMW. Nowa limuzyna zastąpiła za jednym zamachem modele serii 600 oraz 800, które wywodziły się z Hondy Accord oraz Legend.

Model 75 miał prawie 4,75 metra długości i początkowo oferowany był tylko jako czterodrzwiowy sedan. Później ofertę rozszerzono o pojemne kombi oraz wydłużoną, reprezentacyjną limuzynę (jako prototyp pojawiło się także dwudrzwiowe coupe). Ofertę silnikową tworzyły brytyjskie jednostki benzynowe o czterech cylindrach w rzędzie lub V6 o mocy dochodzącej do 177 koni mechanicznych oraz wysokoprężne silniki BMW o mocy do 131 koni mechanicznych. Napęd przenoszony był na przód poprzez ręczne lub automatyczne skrzynie biegów o pięciu przełożeniach. Seria 75 miała rywalizować między innymi z Audi A4, Mercedes-Benzem klasy C, BMW serii 3, Alfą Romeo 156, a w topowych wersjach BMW serii 5 czy Jaguarem S-Type.

Rover pozostał w rękach BMW tylko do 2000 roku, w którym produkcja aut marki spadła do niespełna 160 tysięcy egzemplarzy. Całe Rover Group zostało wtedy przejęte przez grupę inwestorską Phoenix Venture Holdings, która powołała do życia koncern MG Rover. Model 75 już w 2001 roku doczekał się bliźniaka w postaci modelu ZT pod marką MG (oraz kombi ZT-T), a w roku 2004 ukazał się w ostatniej, szczytowej formie. Na rynku pojawiła się wtedy zmodernizowana pod względem stylistycznym i technologicznym druga seria oraz mocarna wersja z widlastą ósemką, którą pokazano na salonie samochodowym w Genewie i która szła w ślady sportowego MG ZT 260.

Rover 75 V8 był pierwszym, seryjnym samochodem marki z silnikiem w układzie V8 od czasu zakończenia w połowie lat osiemdziesiątych produkcji modelu SD1. Nową jednostkę napędową pozyskano od Forda, u którego w różnych konfiguracjach służyła między innymi w Mustangu i krążownikach marki Lincoln. Wolnossący silnik miał 4,6 litra pojemności, po dwa zawory na cylinder i po jednym wałku rozrządu na rząd cylindrów. Motor dostarczał do 260 koni mechanicznych przy pięciu tysiącach obrotów na minutę oraz 410 niutonometrów przy czterech tysiącach obrotów na minutę.

Platforma 75 przeszła znaczące zmiany strukturalne, całkowite przeprojektowanie tylnego zawieszenia, wymianę układu hamulcowego i zmieniła konfigurację układu napędowego: cała moc silnika V8 była przenoszona nie na przednie, ale na tylne koła w asyście nowej kontroli trakcji, którą opracowano we współpracy z brytyjskim Racelogic i amerykańskim Roush. Rozmiar felg w porównaniu do bazowych 75 urósł z piętnastu aż do osiemnastu cali. Model otrzymał również przeprojektowany przód z dodatkowymi wlotami powietrza, aluminiowe lusterka boczne, wydech zakończony dwiema parami końcówek, dodatkowe oznakowanie oraz bogato wykończoną i wyposażoną kabinę (skórzana tapicerka, drewniane detale, nawigacja satelitarna, nagłośnienie Harman Kardon).

Z silnikiem połączono fordowski automat o czterech biegach, opcją pozostał manual, który był standardem w MG ZT 260. Na zmianie konfiguracji układu napędowego ucierpiała przestrzeń dla kierowcy i pasażera z przodu, którą pochłonęła skrzynia biegów. W porównaniu do najmocniejszych V6 samochód przytył aż o prawie 150 kilogramów. Z ręczną przekładnią 75 V8 miał rozpędzać się do setki w 6,6 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną 250 kilometrów na godzinę.

Model 75 z widlastą ósemką, dostępny jako limuzyna oraz kombi Tourer z kierownicą po lewej lub prawej stronie, nie znalazł wielu amatorów. W ciągu kilkunastu miesięcy wyprodukowano zaledwie 166 egzemplarzy (tylko kilkanaście kombi, plus nieco ponad siedemset sztuk bliźniaczego MG ZT 260). W roku 2005 zakończono produkcję osobowych samochodów Rovera, a pozostałości upadłego koncernu MG Rover i prawa do marki zostały przejęte przez chińskie Nanjing oraz Forda, od którego kilka lat później prawa do marki Rover przejął koncern Tata Motors. Geny Rovera 75 przerwały jeszcze kilkanaście lat w Chinach w postaci modeli MG 7 oraz Roewe 750, ale już bez silników V8.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 14.04.2024

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 8)
  • Rover 75 V8 - Zdjęcie 1
  • Rover 75 V8 - Zdjęcie 2
  • Rover 75 V8 - Zdjęcie 3
  • Rover 75 V8 - Zdjęcie 4
  • Rover 75 V8 - Zdjęcie 5
  • Rover 75 V8 - Zdjęcie 6
  • Rover 75 V8 - Zdjęcie 7
  • Rover 75 V8 - Zdjęcie 8
Zdjęcia: Rover Dane techniczne i osiągi
Rocznik2003
Typseryjne
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8
  Położenieprzód
  Pojemność4601 cm³
  Moc260 KM
  Moment obrotowy410 Nm
Skrzynia biegówmanual 5 / auto 5
Napędtył
WYMIARY
Masa1680 kg
Długość4740 mm
Szerokość1850 mm
Wysokość1430 mm
Rozstaw osi2746 mm
Rozstaw kół przód/tył1560/1610 mm
Opony przód225/45 R 18
Opony tył225/45 R 18
Zbiornik paliwa66 l
OSIĄGI
0-100 km/h6.6 s
Prędkość maks.250 km/h
Średnie spalanie13.2 l/100km
Inne prezentacje