Premiera modelu Huayra z sześciolitrowym, podwójnie turbodoładowanym V12 o mocy 730 koni mechanicznych nie oznaczała końca kariery modelu Zonda, który w różnych wersjach włoskie Pagani Automobili budowało nieprzerwanie od 1999 roku. Tak samo premiera modelu Utopia z sześciolitrowym, podwójnie turbodoładowanym V12 o mocy 864 koni mechanicznych nie oznaczało końca kariery modelu Huayra, który w różnych wersjach włoskie Pagani Automobili budowało nieprzerwanie od 2011 roku. Wręcz przeciwnie: debiut nowego modelu i opracowanie nowych technologii otworzyły drogę do kolejnych modernizacji starszych modeli, na które zapotrzebowanie nigdy nie spadało do zera.
Huayra od swojego debiutu ewoluowała właściwie bez przerwy: pod koniec 2011 wyszła limitowana wersja Dinastia na rynek chiński z silnikiem podkręconym do 750 KM, na początku 2016 roku wyszła 764-konna Huayra BC z nowym podwoziem i kadłubem, skrzynią biegów i aerodynamiką, niedługo później wprowadzono opcję Pacheto Tempesta przeznaczoną na tory wyścigowe, na początku 2017 roku na unowocześnionej platformie przygotowano Huayrę Roadster z otwartą karoserią, latem 2019 roku pojawił się Roadster BC, pod koniec 2020 roku zadebiutowała limitowana wersja Tricolore z silnikiem o mocy aż 840 KM, wiosną 2021 roku ukazała się torowa Huayra R z wolnossącym V12 o mocy 850 KM, w połowie 2022 pojawiła się Huayra Codalunga z wydłużoną karoserią, na początku 2024 roku pokazano torówkę Huayra R Evo o mocy aż 900 koni mechanicznych, a w międzyczasie nie brakowało one-off'ów i nowych modeli opartych na Huayrze, jak Imola i Imola Roadster.
W tym samym czasie wewnątrz Pagani Automobili utworzono dedykowany projektom specjalnym oddział Grandi Complicazioni, który odpowiadał na indywidualne potrzeby klientów, a także samego Horacio Pagani'ego, który widział potencjał również na kolejne ewolucje modelu Zonda, któremu stuknęło wkrótce ćwierć wieku. To właśnie specjaliści z Grandi Complicazioni podpisali się na początku lipca 2024 pod modelem Huayra Epitome, jedynym w swoim rodzaju pojazdem, który reprezentuje szczyt możliwości technologicznych marki w zakresie samochodów drogowych. Pojazd powstał na specjalne zamówienie klienta, który razem z zespołem Pagani spędził dziewięć miesięcy na samo wyklarowanie swojej wizji i ustalenie najdrobniejszych szczegółów. Kolejne dziesięć miesięcy zajęło zaprojektowanie i zbudowanie samochodu, który powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Sercem Epitome pozostało podwójnie turbodoładowane V12 o pojemności prawie sześciu litrów, które dla Pagani produkuje Mercedes-AMG. Jednostka po modyfikacjach kręci się do 6,7 tysiąca obrotów na minutę i wydziela aż 864 konie mechaniczne oraz 1100 niutonometrów (w zakresie 2,8-5,9 tysięcy obr/min)! To tyle samo co w coupe Utopia, następcy modelu Huayra, który zadebiutował we wrześniu 2022 roku. Epitome jest pierwszą Huayrą z ręczną skrzynią biegów. Trafił tu mechanizm opracowany oryginalnie dla Utopii przez świętującą w 2024 roku 40-lecie działalności firmę Xtrac, który umieszczono za ulokowanym centralnie silnikiem. Skrzynia o siedmiu przełożeniach współpracuje z trzytarczowym sprzęgłem, sterowanym elektronicznie mechanizmem różnicowym oraz wałem napędowym wzorowanym na samochodach wyścigowych i przesyła całą moc wyłącznie na tylne koła. Układ napędowy kończy się na tytanowym wydechu z sześcioma końcówkami. Dwie dodatkowe końcówki wyprowadzono dyfuzorem tak, aby wspomagały generowanie docisku aerodynamicznego. Prędkość maksymalną auta ograniczono do 350 kilometrów na godzinę.
Epitome odznacza się również nowym, adaptacyjnym zawieszeniem, w którym położono nacisk na redukcję przechyłów podczas gwałtownego przyspieszania, hamowania i szybkiego pokonywania zakrętów, do których będzie można hamować wyraźnie później. Nowością jest miękki tryb pracy zawieszenia na nierówne drogi, który można aktywować przyciskiem i który wyłącza się automatycznie powyżej prędkości 150 km/h. Standardem jest ogumienie Pirelli P Zero Trofeo R na aluminiowych felgach, które wzorowano na obręczach należącego do tego samego właściciela egzemplarza modelu Imola, oraz węglowo-cermiaczne tarcze hamulcowe o średnicy 398 milimetrów z przodu i 380 milimetrów z tyłu.
Dla wyjątkowego auta zmodyfikowano węglową karoserię z nowymi zderzakami, światłami z przodu (w tym pasami świetlnymi do jazdy dziennej zintegrowanymi ze zderzakami), pokrywami z przodu i z tyłu, nowymi kanałami kierującymi przepływem powietrza i zintegrowanym z tyłu skrzydłem. Nieodłącznym elementem modelu Huayra pozostają cztery ruchome klapki z przodu i z tyłu, które regulują automatycznie rozkład docisku aerodynamicznego przy pokonywaniu zakrętów (te z tyłu zostały razem z obudową świateł wydłużone i zawinięte ku górze). Nowe elementy aerodynamiczne mają poprawić balans samochodu w każdych warunkach. Całą karoserię wykończono w błękitnym odcieniu z widoczną strukturą włókien węglowych.
Tak samo, jak w przypadku poprzednich egzemplarzy modelu Huayra, samochód oparto na węglowo-tytanowym, jednoczęściowym kadłubie, tak zwanym monokoku, z ramami pomocniczymi ze stali chromowo-molibdenowej. Cały kadłub zbudowany jest z materiałów opatentowanych przez Pagani (Carbon-Titanium HP62 G2 oraz Carbo-Triax HP62), na których bazuje również Utopia.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 03.07.2024