Zdjęcie Alfa Romeo 33 TT 12

Alfa Romeo 33 TT 12

Zobacz zdjęcia (26)
  • 500 KM
  • 345 Nm
  • ? s
  • 330 km/h
Przybliżony czas czytania: 5 minut.

Przepisem Alfy Romeo, która kilkanaście lat wcześniej zostawiła za sobą wyścigi grand prix, na ściganie się w latach sześćdziesiątych były przede wszystkim małolitrażowe samochody budowane na bazie modeli produkowanych seryjnie, jak Giulia TZ, Giulietta SZ, Giulia TZ2 i Giulia GTA. Za samochody te odpowiadał nowy oddział Autodelta, na czele którego świeżo po opuszczeniu Ferrari i nieudanym przedsięwzięciu pod tytułem Automobili Turismo e Sport stanął Carlo Chiti. Wkrótce przed Włochami pojawiło się zupełnie nowe wyzwanie: budowa pierwszych wyścigowych prototypów, które z autami drogowymi nie miały właściwie nic wspólnego.

Odpowiedzią Alfy Romeo na nowe wymagania była seria modeli Tipo 33, którą w 1967 roku po blisko trzech latach prac otworzył mały spider z umieszczonym centralnie, 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 litra, zastąpiony wkrótce dwulitrowym V8. Do modeli wyścigowych dołączyła wkrótce słynna, drogowa 33 Stradale, która powstała tylko w kilkunastu egzemplarzach. Już w 1968 roku gotowe było wyścigowe coupe T33/2, którym wygrano w swojej klasie w Targa Florio, 24-godzinnych wyścigach Daytona i Le Mans oraz w wyścigach World Sportscar Championship na torach Monza i Nürburgring (w Targa Florio miejsce drugie, trzecie, piąte i szóste w generalce, na Dytonie pozycje od piątej do siódmej). Z czasem silnik w T33/2 powiększono z dwóch do 2,5 litra, co przeniosło maszynę do topowej klasy prototypów.

Żaden z modeli serii Tipo 33 nie cieszył się wystarczającą niezawodnością, która pozwoliłaby Autodelcie na pełne zaangażowanie w mistrzostwa World Sportscar Championship. Auta startowały tylko w wybranych wyścigach, ale ich ewolucja trwała w najlepsze. Na sezon 1969 na nowym podwoziu przygotowano spidera T33/3 z widlastą ósemką powiększoną do trzech litrów, który miał rywalizować z prototypami Porsche oraz Ferrari, w tym potężnymi 917. Pierwsze starty nie przyniosły oczekiwanych sukcesów, z których najważniejsze przyszły dopiero w 1971 roku: wygrana w generalce na Brands Hatch, Watkins Glen, w Targa Florio i kilka klasowych sukcesów. Później w rodzinie Tipo 33 zrobiło się jeszcze tłoczniej: T33/3 oraz 4-litrowa T33/4 na mistrzostwa Can-Am i w końcu nowa Alfa Romeo 33 TT 12 w roku 1973.

Oznaczenie maszyny zdradzało jej najważniejsze cechy: prototyp z rodziny Tipo 33, rurowa rama (TT było skrótem od włoskiego "Telaio Tubolare"), 12-cylindrowy silnik. Tym razem w Autodelcie przygotowano trzylitrowy, wolnossący, płaski silnik V12 z wtryskiem Lucasa, który kręcił się do prawie dwunastu tysięcy obrotów na minutę i generował 500 koni mechanicznych oraz 345 niutonometrów. Motor, zgodny również z regulacjami Formuły 1, połączono z ręczną skrzynią biegów (kierownica po prawej stronie, dźwignia zmiany biegów po prawej stronie). Lekka konstrukcja i niewielkie rozmiary zatrzymały masę auta na poziomie zaledwie 670 kilogramów. Otwarta karoseria z tworzyw sztucznych z niewielką owiewką przed kierowcą zwracała uwagę ogromnym wlotem powietrza do komory silnika w stylu ówczesnych bolidów Formuły 1, dużym skrzydłem z tyłu oraz wysoko posadzonym lusterkiem.

Rywalami Alfy Romeo w długodystansowych mistrzostwach świata, World Championship for Makes, miały być takie marki, jak Porsche, Matra, Mirage oraz Alpine. Sezon 1973 spędzono na testach, dopracowaniu auta i kilku startach, które przeważnie kończyły się na DNF. We wrześniu na Imoli nowa maszyna uplasowała się na drugim miejscu niedaleko za zwycięskim Mirage z silnikiem Forda. W roku 1974 włoska marka zajęła całe podium na Monzie, drugie i trzecie miejsce na Nürburgringu i Imoli oraz drugie miejsce na Österreichringu - 33 TT 12 znalazła się na podium każdego wyścigu, w którym wystartowała!

W kolejnym sezonie Alfa Romeo wystawiła pewne siebie 33 TT 12 w ośmiu z dziewięciu rund mistrzostw świata, pomijając 24-godzinny wyścig Daytona, w którym nie pojawił się ani jeden prototyp Grupy 5. Rok 1975 zaczął się od drugiego miejsca na Mugello we Włoszech, po którym nastąpiła seria siedmiu wygranych z rzędu! Kierowcy 33 TT 12, Merzario i Laffite, Pescarolo i Bell oraz Mass, triumfowali na torach Dijon-Prenois, Monza, Spa-Francorchamps, Pergusa, Nürburgring Nordschleife, Österreichring i Watkins Glen! Alfa Romeo zdobyła mistrzostwo świata World Championship for Makes. Do listy zdobyczy dopisano również wyścig Targa Florio, który był wtedy częścią włoskich mistrzostw. W 24-godzinnym Le Mans Model 33 TT 12 nigdy nie wystartował.

W roku 1976 prototyp 33 TT 12, który po zmianie priorytetów na Formułę 1, zbliżał się do emerytury, wystawiono tylko w jednym wyścigu: wiosną na Imoli zajęto drugie miejsce. Nowe regulacje i podział mistrzostw świata napisały ostatni rozdział rodziny Tipo 33 w sezonie 1977, na który zbudowano model 33 SC 12. Alfa Romeo triumfowała w każdej z ośmiu rund World Championship for Sports Cars i zdobyła kolejny tytuł mistrzowski, a do wyników 33 TT 12 dopisano kilka miejsc na podium! Łącznie zbudowano sześć egzemplarzy, z których jeden przebywa w muzeum Alfy Romeo.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 15.07.2024

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 26)
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 1
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 2
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 3
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 4
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 5
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 6
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 7
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 8
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 9
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 10
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 11
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 12
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 13
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 14
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 15
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 16
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 17
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 18
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 19
  • Alfa Romeo 33 TT 12 - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Alfa Romeo Dane techniczne i osiągi
Rocznik1973
Typwyścigowe
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV12 180°
  Położeniecentralne
  Pojemność2995 cm³
  Moc500 KM
  Moment obrotowy345 Nm
Skrzynia biegówmanual 5
Napędtył
WYMIARY
Masa670 kg
Długość3800 mm
Szerokość2050 mm
Wysokość960 mm
Rozstaw osi2340 mm
Rozstaw kół przód/tył1430/1470 mm
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.330 km/h
Inne prezentacje