Pierwszy pojazd z liczbą 300 w nazwie pojawił się w ofercie amerykańskiego Chryslera w 1955 roku, stanowiąc odzwierciedlenie sukcesów rajdowego programu koncernu prowadzonego od początku lat '50. Model C-300 otrzymał potężny silnik V8 o mocy 304 KM będąc w swoim czasie jednym z najmocniejszych samochodów świata produkowanych seryjnie. Jego wyścigowa odmiana w sezonie 1955 wygrała w aż 23 wyścigach (z 40) w Nascarze. Pojazdy z serii 300 (plus oznaczenie literą) zaliczane były do luksusowych, sportowych limuzyn najwyższej klasy. Produkowane w limitowanej ilości wytwarzane były do roku 1965 i modelu 300L (poprzednie nosiły oznaczenia 300B-300K, literę I pominięto). W latach 1962-1971 wytwarzana była seria 300 bez oznaczenia literowego reprezentująca jednak pojazdy dużo niższej klasy, wśród których w 1970 roku znalazła się luksusowa odmiana Hurst 300.
Legendarna seria zniknęła z rynku na długie dziesięciolecia. Wskrzeszono ją dopiero w 1998 roku modelem 300M, który wszedł do sprzedaży w kolejnym sezonie. Kilka lat wcześniej trzy setki pojawiły się w koncepcie pokazanym przez CDI (Chrysler Design Institute) na salonie samochodowym w Detroit.
Koncept z 1991 roku miał być esencją całej literowej serii 300, zamkniętą w jednej pigułce. Mimo to jego inspiracje były zupełnie inne. Z jednej strony był nimi Dodge Viper (prototyp pokazano w 1989 roku a produkcja ruszyła w 1993) a z drugiej długi sedan z lat siedemdziesiątych, napędzany silnikiem Chryslera - Monteverdi High Speed. Do napędu koncepcyjnej 300 użyto jednostkę z Vipera: dziesięć cylindrów w układzie widlastym i moc 456 koni mechanicznych.
Chrysler 300 osiadał na 19-calowych kołach na przedzie i 20-calowych na tyle, co było wówczas rekordowymi gabarytami na skalę światową. Pojazd naszpikowano nowinkami technicznymi, których nie spotkamy nawet w samochodach produkowanych obecnie. Aby odsłonić przycisk zapłonu trzeba było w czytniku w konsoli centralnej umieścić specjalną kartę. Siedzenia pasażerów wyposażono w telefony komórkowe, słuchawki, telewizor oraz magnetowid z możliwością nagrywania (VCR - Video Cassette Recording). Znajdziemy tu także klimatyzację. Drugą parę drzwi całkowice wtopiono wizualnie w nadwozie. Mogą one być otwarte tylko wtedy, gdy otwarte są także drzwi z przodu. Z tyłu pojazdu zamontowano aktywny spoiler.
Pękaty koncept nigdy nie trafił do produkcji, ale stał się inspiracją dla wielu innych pojazdów.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 01.11.2007