Dnia 17 listopada 1998 roku na mocy umowy zawartej w maju tego samego roku z połączenia niemieckiego Daimler-Benza i amerykańskiego Chryslera powstał międzykontynentalny koncern DaimlerChrysler AG. Niepisane porozumienie zakładało wówczas iż pod marką Chrysler (i pobocznymi) będą ukazywać się pojazdy niższych klas podczas gdy Mercedes-Benz (i Maybach) będzie zarezerwowany dla aut z najwyższej półki. Nie przeszkodziło to jednak w pokazaniu jeszcze w 1998 roku pojazdu, który z powodzeniem mógłby być okrętem flagowym amerykańskiej połowy koncernu - modelu Chronos.
Styliści tym razem obrali inny kierunek niż w poprzednich konceptach Chryslera. Zamiast kabiny przesuniętej ku przodowi wybrano wariant z potężną, długą maską i kabiną pasażerską przesuniętą na tylną oś. Inspiracją dla tego modelu był przede wszystkim Chrysler D'Elegance z 1953 roku, który powstał w dziale stylistycznym Chryslera pod wodzą Virgila Exnera, pełniącego tam rolę szefa w latach 1949-1961. Samochód długi na ponad 5,2 metra ze względów aerodynamicznych pozbawiono klamek a drzwi otwiera się zdalnie za pomocą elektronicznego kluczyka. Z przodu bez najmniejszej przesady zastosowano 20-calowe felgi ze stopu aluminium. Z tyłu cali 21.
Kierownicę, deskę rozdzielczą, fotele, środkowy tunel i boki drzwi ręcznie obszyto wysokiej klasy skórą. W konsoli centralnej umieszczono specjalny pojemnik na cygara (humidor), zapewniający im odpowiednią wilgotność, zapalniczkę oraz ciśnieniomierz a deskę rozdzielczą wykonano z drewna. Mimo potężnych gabarytów zewnętrznych, których większość idzie na maskę i wszelkie wypukłości oraz ogromnemu rozstawowi osi ilość miejsca w środku nie zaskakuje przestronnością.
Z przodu umieszczono silnik V10, będący rozwinięciem jednostki V8 o pojemności 4,7 litrów i nie mający nic wspólnego z V10 używanym w Viperze, któremu Chronos zawdzięcza zawieszenie. Jednostka napędowa rozwijająca moc około 350 koni mechanicznych napędzała tylną oś.
Klasowo Chronos planował się w rejonach zarezerwowanych po fuzji dla pojazdów marki Mercedes (choć opracowywano go jeszcze przed połączeniem koncernów), co miałoby być jednym z powodów, dla których samochód nie wszedł do produkcji. Wiele elementów stylistycznych z Chronosa znalazło w 2003 roku swoje odzwierciedlenie w seryjnym modelu 300.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 01.11.2007