Zdjęcie Caterham Seven Superlight R500

Caterham Seven Superlight R500

  • 267 KM
  • 240 Nm
  • 2.9 s
  • 241 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 10 sekund.

Moc 1000 koni mechanicznych, przypadająca na jedną tonę żelastwa zwanego samochodem może chyba u każdego o stanie psychicznym uznawanym za normę, wzbudzić uzasadnione wątpliwości co do chęci zbliżania się do takiego potwora. Potwór ten ma nawet konkretne imię - RS Lavente. Skryta pod tą nazwą "Siódemka" od Caterhama przy masie tylko 520 kilogramów napędzana jest silnikiem V8 o mocy przeszło 500 KM! Dla tych jednak, którym zabrakłoby odwagi, aby stanąć z nią oko w oko Brytyjczycy przygotowali wczesną wiosną 2008 coś nieco węższego w barach, ale także piorunującego osiągami - nowe wcielenie odmiany R500.

Poprzedni wariant R500 pojawił się w 2002 roku. Pod jego maską pracował podrasowany przez Caterhama silnik Rovera o pojemności 1,8 litra i mocy 233 KM. Roadster ważył zaledwie 460 kilogramów, co pozwalało na przyspieszenie do setki w czasie 3,4 sekund i ustanowienie w swoim czasie rekordu świata w próbie 0-100-0 mph, którą ukończono w czasie tylko 11,44 sekund.

Nowy R500 porusza się dzięki mocy jednostki Forda. Dwulitrowy silnik na potrzeby "Siódemki" podkręcono do 267 koni mechanicznych i połączono z ręczną przekładnią o sześciu przełożeniach oraz mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Ci, którym nie chce się zbytnio machać ręką za dopłatą 2950 funtów mogą otrzymać po raz pierwszy w historii firmy przekładnię sekwencyjną. Razem z nią przybywa 10 kilogramów do masy wyjściowej, która sięga zaledwie 506 kg. Summa summarum - w najlepszym wypadku mamy 527 KM przypadających na tonę. To prawie tyle, co w... Bugatti Veyronie.

Skutki pozbywania się każdego kilograma znajdziemy niemal wszędzie. W środku brak jakichkolwiek luksusów, zupełnie nowa deska rozdzielcza to w zasadzie płaska, karbonowa płyta. Oko jednak cieszą kolorowe przyciski (a odpalenie silnika nie wymaga kluczyka), tabliczka znamionowa po stronie pasażera oraz wielozadaniowa i łatwo zdejmowana kierownica Momo. Z włókien węglowych wyprodukowano także inne elementy kabiny pasażerskiej i niektóre panele nadwozia. Sportowe fotele ukształtowano z Kevlaru, zrezygnowano całkowicie z przedniej szyby, która wylądowała na liście opcji. W jej miejscu znajduje się niewielka owiewka z karbonu. Wyczynowe zawieszenie z poszerzonym rozstawem kół z przodu odchudzono do minimum (nastawienia amortyzatorów można regulować w pełnym zakresie), a 13-calowe, ośmioramienne felgi wykonano ze stopu aluminium. Z całej konstrukcji wykręcono nawet zbędne śruby!

Sylwetka samochodu pozostaje niezmienna od przeszło pięćdziesięciu lat. W roku 1957 nakreślił ją założyciel Lotusa, Colin Chapman. Roadster pod nazwą Seven ("Siedem") produkowano do 1972 roku. W roku 1973 licencję na wytwarzanie klasyka przejął zakład Caterham, który chlubną tradycję kontynuuje do dnia dzisiejszego, wypuszczając w pełni wartościowe auta jak i zestawy do własnego składania (kit cary).

Cała moc silnika w R500 przenoszona jest na tylną oś. Specjaliści Caterhama twierdzą, że jeśli tylko auto i pogoda nie będą zbyt kapryśne, a kierowcy nie zabraknie umiejętności R500 może rozpędzać się do 60 mph (96,6 km/h) w czasie zaledwie 2,88 sekund! W razie potrzeby nagłego zatrzymania pozostaje polegać na wentylowanych hamulcach tarczowych z czterema tłoczkami na przedzie i dwoma z tyłu.

Przyjemność posiadania takiej zabawki to wydatek rzędu 37 tysięcy funtów. Dodatkowy koszt to wspomniana już sekwencyjna skrzynia biegów, a także obniżona podłoga, klatka bezpieczeństwa, podgrzewacz, kontrola szybkiego startu (350 funtów), wyczynowe zawieszenie firmy Eibach zaadoptowane z modelu C400 (cena - 1250 funtów), karbonowy rękaw dolotu powietrza do silnika (tak zwany airbox, 350 funtów) oraz tylko na tor orurowanie wydechu, obchodzące katalizator. Kto by jednak żałował pieniędzy na takie dodatkowe przyjemności? Jak szaleć to szaleć!

R500 jako jeden z najpopularniejszych modeli Caterhama produkowany był w takim formacie do 2014 roku. Ostatni egzemplarz, samochód z numerem 174, opuścił fabrykę w Dartford siódmego lipca. Auto powędrowało do Peru w Ameryce Południowej. Blisko połowa egzemplarzy R500 trafiła poza Wielką Brytanię, najwięcej znalazło się w Japonii, we Włoszech, Francji i Niemczech. W roku 2013 model R500 na szczycie oferty Caterhama zastąpił doładowany 620R o mocy 315 koni mechanicznych.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Pierwsze opracowanie: 18.04.2008
Ostatnia aktualizacja: 08.07.2014

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 20)
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 1
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 2
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 3
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 4
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 5
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 6
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 7
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 8
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 9
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 10
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 11
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 12
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 13
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 14
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 15
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 16
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 17
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 18
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 19
  • Caterham Seven Superlight R500 - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Caterham Dane techniczne i osiągi
Rocznik2008
Typroadster
Cena36 955 £
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyR4
  Położenieprzód
  Pojemność1999 cm³
  Moc267 KM
  Moment obrotowy240 Nm
Skrzynia biegówmanual/sekw 6
Napędtył
WYMIARY
Masa506 kg
Długość3100 mm
Szerokość1575 mm
Wysokość800 mm
Rozstaw osi2225 mm
Opony przód13''
Opony tył13''
OSIĄGI
0-100 km/h2.9 s
Prędkość maks.241 km/h
Inne prezentacje