Auta marki Cadillac, uosabniające największy amerykański luksus i prestiż w trakcie lat '90 stały się jeszcze bardziej nudne i przewidywalne, zatracając swój wyrazisty styl, który w ciągu ponad 100 lat istnienia firmy niejednokrotnie dawał o sobie znać, wyznaczając nowe standardy. Pojazdy Cadillaca traktowano jako środek lokomocji dla babć czy dziadków. W roku 1999 wszystko zdawało się jednak w końcu łapać właściwy tor - w styczniu w Detroit pokazano prototyp roadstera o nazwie Evoq. Muskularne auto zwiastowało zupełnie nowy kierunek, w którym pójdą kolejne modele Cadillaca.
Z zewnątrz Evoq to ostre linie nadwozia, pionowy układ świateł, długa maska, chowany do bagażnika dach oraz całkowity brak klamek - drzwi otwierane są zdalnie. Lusterka boczne zastąpiono wysuwanymi kamerami. Czujniki w tylnym zderzaku pilnują bezpiecznej odległości w trakcie cofania. Przy gorszej nawierzchni i pogodzie kierowcę wspomaga system zachowania stateczności a widoczność w trudnych warunkach zapewnie system Night Vision, pokazujący w podczerwieni to, co znajduje się poza zasięgiem światła reflektorów i ludzkiego oka. Technicznych fajerwerków dopełnia zestaw elektronicznych urządzeń pokładowych (komputer, radio, nawigacja), sterowanych głosem, do których można podpiąć z zewnątrz na przykład laptopa.
Pod maskę studyjnego roadstera wpakowano silnik znany z seryjnych modeli Cadillaca. Uzbrojono go jednak w turbosprężarkę, dzięki której osiąga moc ponad 400 koni mechanicznych. Po raz pierwszy silnik ten napędza tylną oś. Współpracująca z nim elektroniczne sterowana skrzynia biegów dostosowuje się do stylu jazdy kierowny a przebite ogumienie nie stanowi dla Evoq większego problemu.
Prototyp powstał z myślą o odmłodzeniu linii produkcyjnych Cadillac'ów. Nowy styl pojawił się seryjnie po raz pierwszy w małym modelu CTS pokazanym we Frankfurcie w 2001 roku a sam Evoq posłużył jako punkt wyjścia dla luksusowego roadstera XLR, który wszedł do sprzedaży w 2003 roku.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 12.04.2007