Mając za sobą pierwsze lata XXI wieku możemy z całą pewnością stwierdzić iż wyobraźnia niektórych konstruktorów, prezentujących swe dzieła przed nieco ponad dekadą znacznie wyprzedziła rzeczywistość - koncepty sprzed lat, zapowiadane jako samochody początku XXI wieku raczej nijak mają się do tego, co widzimy na codzień na ulicach (przynajmniej jeśli chodzi o wygląd). Zapewne wkrótce do takich pojazdów dołączyć będzie można Forda Synergy 2010, pokazanego w 1996 roku, choć nigdy nic nie wiadomo - być może w wyniku niespodziewanej rewolucji właśnie czymś takim będziemy poruszać się po ulicach w okolicach 2010 roku?
Synergy 2010 to wizja auta rodzinnego średniej klasy przyszłości. Od typowego samochodu tego segmentu wyróżniają go jednak niska masa i małe opory powietrza oraz skomplikowany, hybrydowy napęd o conajmniej dyskusyjnej stylistyce nie wspominając. Dzięki zastosowaniu najlżejszych materiałów (kompozyty, hartowana stal, nadwozie z aluminium) uzyskano masę zaledwie jednej tony, czyli o jedną trzecią mniej niż w przypadku standardowych aut tej klasy. Opływowe kształty obniżyły aż o 40% opory powietrza, na jakie podczas ruchu trafia auto. Znacznie zmniejszono także opory toczenia. Auto pozbawiono środkowego słupka - przednie drzwi otwierają się tradycyjnie, tylne natomiast wręcz przeciwnie. Wnętrze bez problemu mieści czteroosobową rodzinę. Futurystyczną nowinką poza konstrukcją wlotów powietrza jest kontrola głosowa połączona z głównym komputerem. Wydając odpowiednie polecenia można aktywować szereg funkcji pojazdu. Najciekawszym elementem konceptu jest jednak jego napęd.
Ford połączył w tym modelu aż trzy koncepcje napędu hybrydowego a mały silnik spalinowy o pojemności jednego litra to jedynie niewinny początek. Napędza on prądnicę, która może wytwarzać prąd także dzięki turbinie gazowej. Trzecim źródłem energii elektrycznej są ogniwa paliwowe. Zbiornik konwencjonalnego paliwa mieści tylko 23 litry, drugi zbiornik to ponad 98 litrów ciekłego paliwa wodorowego. W przypadnku silnika spalinowego energię elektryczną magazynuje koło zamachowe, przy turbinie parowej są to nowoczesne akumulatory a w przypadku ogniw paliwowych ultrakondensatory.
Mimo tak zaawansowanych rozwiązań pozyskiwania energii dostarczanej do silników elektrycznych umieszczonych przy każdym z kół Synergy 2010 pozbawiony był niestety zdolności lokomocyjnych.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 13.08.2007