Gdyby Gumpert Apollo był wierzchowcem średniowiecznego wojownika ścieżka jego pochodu byłaby zapewne znaczona płonącymi wioskami, śmiertelnie wystraszoną zwierzyną i nielicznymi ocalonymi, których zmysły poddane były próbie wykraczającej kilkukrotnie ponad ich możliwości postrzegawcze. A to nie najlepiej dla kontaktów z poddanymi. Dlatego też z czasem zdecydowano, iż przyda się lekkie wygładzenie wizerunku - tak powstał Apollo Speed.
Apollo to dzieło Rolanda Gumperta, który spędził w Audi blisko trzydzieści lat, pracując między innymi nad słynnym Quattro, przykładając rękę do dziesiątek wygranych rajdów i w końcu dbając o interesy marki w Chinach. Prace nad zupełnie nowym, sportowym modelem za przyzwoleniem macierzystego koncernu rozpoczął w 2001 roku wraz z Rolandem Mayer'em z zakładu MTM, trudniącego się tuningiem samochodów z czterema pierścieniami na masce. W roku 2004 powstało GMG Sportwagenmanufaktur Altenburg GmbH, które wkrótce przekształcono na Gumpert Sportwagenmanufaktur GmbH. W styczniu kolejnego roku na ulice wyjechały pierwsze, prototypowe jeszcze, egzemplarze Apollo, który wkrótce dołączył do grona najszybszych, seryjnie produkowanych samochodów świata. Apollo Speed, premiera salonu samochodowego w Genewie w 2009 roku, to jego jeszcze szybsza wersja.
Jak każdy Apollo, od zwykłej wersji, poprzez Sport i Race, także Speed skupia się przede wszystkim na osiągach znanych dotychczas jedynie z samochodów wyścigowych, nieziemskich przyspieszeniach i kurczowym trzymaniu się asfaltu, faworyzując jednak prędkość maksymalną. W związku z nią przygotowano zupełnie nowe, obniżone o 9 mm, opływowe nadwozie z włókien węglowych z nowymi pasami zderzaków, poszerzonymi nadkolami, nowymi lampami z tyłu, nastawnym ospoilerowaniem, wlotami powietrza oraz specjalnymi osłonami na koła, eliminującymi niepożądane zawirowania powietrza. Karbonowo-ceramiczne podwozie zostało całkowicie zabudowane.
Apollo Speed napędzany jest tradycyjnie podwójnie doładowaną jednostką V8 o pojemności 4,2 litrów, pochodzącą ze stajni Audi. W polecanej przez producenta konfiguracji silnik rozwija moc 700 KM i moment obrotowy 875 Nm, ale dostępny jest również w podstawowej, 650-konnej wersji (850 Nm) oraz w pakiecie wydzielającym 800 KM (900 Nm), który wchodzi w skład zestawu Race. Maszyna rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 3 sekundy, kolejną setkę przekracza w niespełna 9 sekund, a przy odpowiednim wyposażeniu i zestrojeniu skrzyni biegów jest w stanie przekroczyć prędkość maksymalną 360 km/h.
Umieszczony centralnie silnik współpracuje z 6-stopniową, sekwencyjną skrzynią biegów połączoną z dwudyskowym sprzęgłem o średnicy 200 mm marki Sachs i mechanizmem różnicowym Torsena, które przekazują napęd na tylną oś. Niezależne zawieszenie jest w pełni nastawne, a przy każdym z kół znajdują się wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 378 mm. Kierowcę wspomaga ABS od Boscha oraz regulowany system kontroli trakcji ASR z możliwością całkowitego wyłączenia. Standardowo model nie obciążony wyposażeniem dodatkowym i paliwem waży tylko 1,2 tony.
Kupując Apollo możemy zdecydować się na tapicerkę ze skóry lub Alcantary, klimatyzację, a nawet wyświetlacz DVD zintegrowany z nawigacją, wsteczną kamerą, złączem Bluetooth i kontrolą iPoda. O regulacji przytwierdzonych na sztywno do karbonowego kadłuba foteli możemy zapomnieć, ale wsiadanie do środka ułatwia zdejmowana kierownica. Na swoim miejscu trzymają nas czteropunktowe pasy bezpieczeństwa (w opcji 6-punktowe, niestety nielegalne w zwykłym ruchu ulicznym).
Apollo Speed został pomyślany jako pakiet modyfikacji do podstawowej wersji modelu, która od wiosny 2007 roku dostępna jest z dwoma opcjonalnymi zestawami: 700-konnym Sport oraz 800-konnym Race. Poszczególne elementy pakietów można również nabyć oddzielnie, tworząc dowolne kombinacje. Tak właśnie powstał między innymi specjalny Apollo Sport, którym ustanowiono rekordowy czas przejazdu północnej pętli Nuerburgringu - 7 minut i 11,57 sekund. Z modelu Speed pojazd zaadoptował niemal całe nadwozie, wyłączając jedynie tylne panele z wielkim skrzydłem (ostatnie cztery fotografie). Bazowy, 650-konny Apollo został wyceniony na 301,6 tysięcy euro netto.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 27.02.2011