Rekordowy czas przejazdu jednego, prawie 21-kilometrowego okrążenia północnej pętli Nuerburgringu, rekordowy czas przejazdu okrążenia w programie Top Gear i pełne prawo do poruszania się po drogach publicznych - do tego opisu pasuje niewiele maszyn, które można policzyć na palcach jednej ręki. Jeśli poszukiwania zawęzimy jeszcze bardziej, do rekordowego przejazdu Hockenheimringu i toru testowego magazynu "Evo" pozostanie nam tylko jeden kandydat. To ciskający piorunami, niemiecki Gumperta Apollo.
Apollo to dzieło Rolanda Gumperta, który blisko trzydzieści lat owocnej kariery spędził w Audi, pracując między innymi nad słynnym Quattro, przykładając rękę do dziesiątek wygranych rajdów i w końcu dbając o interesy marki w Chinach. Prace nad zupełnie nowym, sportowym modelem za przyzwoleniem macierzystego koncernu rozpoczął w 2001 roku wraz z Rolandem Mayer'em z zakładu MTM, trudniącego się od 1990 roku tuningiem samochodów z czterema pierścieniami na masce. Mayer jeszcze w latach osiemdziesiątych pracował m.in. nad silnikiem do Quattro. W roku 2004 powstało GMG Sportwagenmanufaktur Altenburg GmbH, które wkrótce przekształcono na Gumpert Sportwagenmanufaktur GmbH. W styczniu kolejnego roku na ulice wyjechały pierwsze, prototypowe jeszcze, egzemplarze Apollo, który wkrótce dołączył do grona najszybszych, seryjnie produkowanych samochodów świata.
Apollo w podstawowej wersji napędzany był podwójnie doładowanym, 4,2-litrowym silnikiem V8 z suchą miską olejową od Audi, który rozwijał 650 koni mechanicznych. Wiosną 2007 roku pojawiły się dwa opcjonalne pakiety, przynoszące szereg modyfikacji wnętrza, nadwozia, zawieszenia oraz samego silnika: 700-konny zestaw Sport oraz 800-konny Race, przeznaczony w domyśle tylko na tory wyścigowe. Wiosną 2009 roku do oferty dołączył Apollo Speed, wyróżniający się przede wszystkim opływowym nadwoziem, zaprojektowanym z myślą o jak największej prędkości maksymalnej, przekraczającej 360 km/h. Poszczególne elementy pakietów można nabyć także oddzielnie, tworząc dowolne kombinacje. Tak właśnie powstał między innymi specjalny Apollo Sport, którym ustanowiono rekordowy czas przejazdu Nordschleife - 7 minut i 11,57 sekund. Z modelu Speed pojazd zaadoptował niemal całe nadwozie, wyłączając jedynie jego tylną część. Standardowy Sport królował z kolei z czasem 1 minuty i 17,1 sekund na torze brytyjskiego Top Gear. Wiosną 2010 roku w Genewie zadebiutowała nowa generacja Apollo S, reprezentowana od razu przez dwa egzemplarze, biały i czarny.
To, co wyróżnia nowy model w pierwszej kolejności to zmniejszające opory powietrza zmiany nadwozia. Sprowadzają się one między innymi do wyprofilowanych na nowo wlotów powietrza, pokryty bagażnika, tylnego pasa, dyfuzora oraz wężyków diod LED, które w roli świateł dziennych pojawiły się ostentacyjnie we wlotach powietrza z przodu. Najważniejsza nowość w środku to możliwość zamówienia samochodu z kierownicą po prawej stronie, wysokiej klasy odtwarzacz DVD/VD, nowy zestaw oświetlenia oraz wydłużony kadłub, umożliwiający regulację położenia pedałów.
Silnik w nowym Apollo S wyróżnia się zoptymalizowaną elektroniką, nowymi zaworami i udoskonalonym układem chłodzenia. Ulokowana centralnie jednostka połączona jest z zupełnie nowym układem wydechowym i nową, wzmocnioną, sterowaną elektronicznie skrzynią biegów TT40e, której zmiana przełożenia w konsekwencji muśnięcia łopatek przy kierownicy ma zajmować zaledwie 40 milisekund. Przekładnia ta wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami i w standardzie Apollo wyposażony jest w sekwencyjną skrzynię biegów od bolońskiego Cima. Napęd poprzez samoblokujący się mechanizm różnicowy Torsena przekazywany jest na tylne koła. Podwójnie doładowane V8 rozwija teraz 750 koni mechanicznych i okrągłe 900 niutonometrów - to 50 KM i 25 Nm więcej, niż poprzednio.
Apollo zbudowany jest na karbonowo-aluminiowym podwoziu, na którym mocowana jest rurowa rama, karbonowa klatka bezpieczeństwa i karbonowe nadwozie. Maszyna korzysta z elementów zawieszenia produkcji KW, a szeroki zakres regulacji pozwala między innymi na zmianę prześwitu w zakresie 40-120 milimetrów. Dziewiętnastocalowe felgi ze stopów lekkich mocowane są na pojedynczym, centralnym gwincie, a do codziennego użytku producent poleca ogumienie Michelin Pilot Sport 2.
Według Gumperta odmłodzony model rozpędza się do 100 km/h niezmiennie w czasie równych trzech sekund, a jego prędkość maksymalna w zależności od ustawień nadwozia i skrzyni biegów sięga 360 km/h. Nieznacznej poprawie uległ za to czas rozpędzania się do 200 km/h, który zamyka się teraz w 8,8 sekundach.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 27.02.2011