Kilkanaście miesięcy po premierze 480-konnego, naginającego prawa fizyki Nissana GT-R, przygotowano limitowaną wersję dla tych, którzy zamierzają spędzić więcej czasu na torze, niż na drogach publicznych. Maszyna oznaczona tradycyjnie jako SpecV przyniosła szereg subtelnych modyfikacji i nowych elementów, unikając większych ingerencji w jednostkę napędową. Twórcom nie zależało na ślepej pogoni za mocą, ale na wyostrzeniu reakcji auta i poprawieniu trakcji.
SpecV skorzystał od razu z udoskonaleń, które wprowadzono jeszcze przed końcem roku 2008 w drugiej serii GT-R'a. Najważniejszymi z nich była poprawa pracy zawieszenia oraz zwiększenie mocy silnika do 485 koni mechanicznych, które uzyskuje przy 6,4 tysiącach obrotów na minutę. Podwójnie doładowane V6 o pojemności 3,8 litrów zachowało również swój moment obrotowy - 588 Nm dostępne od 3,2 tysięcy obrotów. Rożnica ma być jednak odczuwalna w niskim zakresie prędkości obrotowych, gdzie producent obiecuje więcej niutonometrów, niż w zwykłym GT-R. Na kierownicy pojawił się również przycisk pozwalający na ręczne zwiększenie ciśnienia doładowania, na przykład w przypadku konieczności szybkiego wyprzedzenia, na czas maksymalnie około 80 sekund. Ustawienia skrzyni biegów pozostały niezmienne, a napęd przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła.
Liczne udoskonalenia natury technicznej sprowadzają się między innymi do utwardzonego i obniżonego o 5 milimetrów zawieszenia z nowymi amortyzatorami Bilsteina, tytanowego układu wydechowego, tarcz hamulcowych ze spieków węglowo-ceramicznych o średnicy 390 mm z przodu i 380 mm z tyłu oraz nowych, lekkich felg od firmy Rays, które oddział Nissan Motorsports International wprowadził do swojej oferty we wrześniu 2008 roku. SpecV wyróżnia się także znacznie zwiększoną zawartością karbonu. Z włókien węglowych wykonano zupełnie nowy spoiler, który wylądował na klapie bagażnika, kanały doprowadzające powietrze chłodzące hamulce z przodu, próg grilla, fotele Recaro obszyte czarną skórą oraz niektóre detale wnętrza. Z kabiny zniknęła tylna kanapa. W sumie SpecV schudł o około 60 kilogramów, co przekłada się na spadek stosunku mocy do masy z 3,59 do 3,46 kilogramów na każdy koń mechaniczny.
Twórcy podrasowanej edycji GT-R uznali, iż nie ma potrzeby chwalenia się osiągami samochodu i pozostawili je dla siebie. Maszyna w teście brytyjskiego magazynu "Auto Express" wylegitymowała się czasem 3,2 sekund potrzebnym na rozpędzenie się od zera do 60 mil na godzinę (96,6 km/h) i przeciążeniem aż 1,12 G podczas jazdy po okręgu (zwykłym GT-R'em uzyskano 0,9 G).
SpecV pojawił się na japońskim rynku w lutym 2009 roku w siedmiu specjalnie wyselekcjonowanych salonach sprzedaży w nowym, czarnym lakierze Ultimate Black Opal. Maszynę wyceniono na blisko dwa razy więcej, niż wersję bazową. Na Europę z okazji 40-lecia pojawienia się pierwszego Nissana noszącego oznaczenie GT-R przeznaczono zaledwie 40 egzemplarzy, które można było zamówić poprzez sieć Nissan High Performance Centres. Przed końcem 2010 roku cała gama GT-R przeszła kolejne modyfikacje, które sprowadzały się między innymi do zwiększenia mocy silnika do 530 KM i momentu obrotowego do 632 Nm (w trybie High-Geared Boost), a już rok później mogła pochwalić się 550 KM. Niektóre elementy wyposażenia, które pojawiły się oryginalnie w SpecV, wykorzystano z czasem również w specjalnej edycji Egoist oraz torowym zestawie For Track Pack.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 27.11.2011