Pierwszy pojazd Suzuki, noszący nazwę Swift, pojawił się w Europie w 1983 roku i sześć lat później doczekał się drugiej generacji. Wraz ze zmianą warty w ofercie pojawiła się pierwsza, sportowa odmiana o mocy ponad 100 KM, nosząca oznaczenie GTi, która zapewniła sobie stałe miejsce w historii. W roku 2004 zupełnie nowe wcielenie Swifta zadebiutowało na rynkach całego świata.
Na obudzenie się w nim ducha rywalizacji nie trzeba było długo czekać. Pod koniec 2005 roku w Japonii ruszyła produkcja kochającego wąskie, miejskie uliczki i ciasne zakręty, 125-konnego Swifta Sport. W roku 2006 budowa auta ruszyła również na Węgrzech, a w kolejnym sezonie model wywalczył rajdowe, samochodowe mistrzostwo świata kierowców juniorów. Tylko w samej Europie auto znalazło 23 tysiące nabywców. W roku 2010 na rynek weszła kolejna generacja Swifta, a jesienią następnego roku pojawiło się drugie wcielenie wersji Sport. Oczywiście jeszcze mocniejsze, jeszcze szybsze i jeszcze zwinniejsze.
Specjalnie dla sportowej wersji przygotowano silnik, nową skrzynię biegów, nowe zawieszenie, a także przeprojektowano nadwozie i wnętrze. Niepozorny maluch, mierzący tylko 3,89 metrów długości, został wyposażony w 1,6-litrowy silnik serii M16A ze zmiennymi fazami rozrządu i zmienną geometrią kolektora dolotowego, którego starsze wcielenie zasilało poprzedni model. Motor rozwija maksymalnie 136 koni mechanicznych (przy 6,9 tysiącach obrotów na minutę) i 160 niutonometrów, co oznacza wzrost o 11 KM i 12 Nm. Dodatkowy potencjał uzyskano między innymi dzięki zwiększeniu czasu otwarcia zaworów ssania i optymalizacji cylindrów.
Wolnossąca, 16-zaworowa jednostka współpracuje teraz z zupełnie nową, ręczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, która powstała specjalnie dla modelu Sport (poprzedni miał skrzynię 5-stopniową). Napęd przekazywany jest na przednią oś, a auto spala o blisko jedną dziesiątą mniej paliwa, niż poprzednik.
Nowe zawieszenie pozwoliło na obniżenie o kolejne punkty procentowe przechyłów, zwiększenie sztywności i stabilności przy najostrzejszych zakrętach i największych prędkościach. Zawieszenie z przodu oparto o kolumny MacPhersona z dodatkowymi sprężynami, a dla tylnej osi zaprojektowano cały nowy układ i wzmocniono prawie każdy element składowy. Na wyposażeniu seryjnym znalazł się system ESP oraz ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD).
Mimo wzrostu wymiarów zewnętrznych (na długość przybyło 12 centymetrów) i poszerzeniu wyposażenia seryjnego Swift Sport drugiej generacji, dostępny jedynie w wersji 3-drzwiowej, waży 1045 kilogramów i jest tylko 15 kilogramów cięższy, niż pierwsza generacja (stosunek mocy do masy spadł z 8,2 do 7,7 kilogramów na koń mechaniczny). Auto dysponuje dodatkowo zwiększonym o 50 milimetrów rozstawem osi oraz zwiększonym rozstawem kół z tyłu i z przodu. Do bagażnika mieści 211 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy 892 litry, które przydadzą się przy większych zakupach.
Z zewnątrz Sport wyróżnia się powiększonym grillem, lampami przeciwmgielnymi, bi-xenonami, słupkami bocznymi pomalowanymi na czarno, spoilerem, kształtem tylnych świateł, dwiema końcówkami wydechu, metalicznym dyfuzorem oraz unikatowymi felgami w rozmiarze 17 cali, z których każda jest o kilogram lżejsza od swoich poprzedniczek. W środku pojawiły się między innymi czerwone nici, sportowe fotele, pedały ze stali nierdzewnej i szerokie pierścienie zegarów deski rozdzielczej. Wyposażenie seryjne obejmuje między innymi siedem poduszek powietrznych, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i podgrzewane lusterka, skórzaną kierownicę i tempomat.
Suzuki adresuje swoje sportowe, miejskie pędzidełko do osób w wieku 30-40 lat, które prowadzą aktywny tryb życia i cenią sobie zwinne, dobrze wyglądające, wyposażone i dynamiczne samochody o niewielkich gabarytach. Swift Sport produkowany jest w węgierskiej fabryce marki w Esztergom na granicy ze Słowacją, jakieś 225 kilometrów od granicy Polski i sprzedawany w blisko czterdziestu krajach na całym świecie.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 04.12.2011