Zdjęcie Ford GTX1

Ford GTX1

Zobacz zdjęcia (4)
  • 550 KM
  • 678 Nm
  • ? s
  • 330 km/h
Przybliżony czas czytania: 2 minuty i 20 sekund.

Półtora roku po wdrożeniu do produkcji modelu GT zaprezentowano jego odkrytą wersję. Była ona dziełem Kipa Ewinga, kierownika działu inżynierskiego w Ford Special Vehicle Team, który najpierw własnoręcznie wykroił roadstera z modelu w skali 1:18. Budowę pełnowymiarowego pojazdu powierzono firmie Genaddi Design Group, specjalizującej się w amputacji dachów z aut najwyższej półki i egzotyków a samochód nazwano GTX1. Tym, którym wydaje się iż nazwa GT Roadster byłaby lepsza niż GTX1... tylko się tak wydaje. Oznaczenie GT-X1 nosiła wczesna wersja słynnego GT40 z lat '60 XX wieku, którą to za oceanem zwyciężono w maratonie Sebring a w Europie na Targa Florio. Auto było oczywiście także pozbawione zadaszenia.

Samochód miał swoją premierę na Specialty Equipment Market Association (SEMA) w Las Vegas na początku listopada 2005 roku. Targi te są miejscem, w którym producenci akcesoriów samochodowych mogą pokazać swoje najnowsze wynalazki i zapoczątkować nowe trendy a entuzjaści motoryzacji poszukać czegoś specjalnego dla swoich czterech kółek.

Największą nowością w GTX1 w porównaniu do GT jest konstrukcja dachu oraz oczywiście jego standardowy brak. Z tym drugim związane jest całkowite pozbycie się tylnej szyby i umieszczenie za głowami kierowcy i pasażera spadzistych kopuł. Na szczęście auto nie zostało przy tym zabiegu pozbawione możliwości oglądania 550 mechanicznych koni w akcji - silnik możemy ciąglę podziwiać bez podnoszenia jego pokrywy. Tyle tylko, że szybka, przez którą go obserwujemy jest teraz dużo mniejsza. Sam dach składa się z czterech paneli pomalowanych tak samo jak nadwozie - rządzi kolor żółty (Valencia Yellow) przedzielony srebrnymi (Tungsten Silver) pasami. Dzięki takiej konstrukcji możemy uzyskać aż trzy warianty nadwoziowe: roadster, coupe bądź tak zwany t-top, w którym zadaszona jest tylko środkowa część klatki pasażerskiej. W pierwszym przypadku panele mogą być uchylane, co przydaje się podczas postoju w nasłonecznionym miejscu. Posiadacze GTX1 nie powinni też obawiać się deszczu - części zadaszenia przechowywane są w aucie, będąc zawsze pod ręką.

GTX1 dostępny jest niestety tylko w USA. Po zakupie oryginalnego GT u Forda można zgłosić się do Genaddi Design Group i za dopłatą 38 tysięcy dolatów poddać pojazd operacji oskalpowania.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 19.08.2007

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 4)
  • Ford GTX1 - Zdjęcie 1
  • Ford GTX1 - Zdjęcie 2
  • Ford GTX1 - Zdjęcie 3
  • Ford GTX1 - Zdjęcie 4
Zdjęcia: Ford Dane techniczne i osiągi
Rocznik2005
Typsupercar, roadster
Cena188 000 $
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8
  Położeniecentralne
  Pojemność5409 cm³
  Moc550 KM
  Moment obrotowy678 Nm
Skrzynia biegówmaual., 6st.
Napędtył
WYMIARY
Masabrak danych
Długość4643 mm
Szerokość1953 mm
Wysokość1125 mm
Rozstaw osi2710 mm
Rozstaw kół przód/tył1599/1618 mm
Opony przód235/45 ZR 18
Opony tył315/40 ZR 19
Zbiornik paliwa66 l
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.330 km/h
Inne prezentacje