Od momentu premiery jesienią 2009 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie do prezentacji wersji Roadster w maju 2011 roku SLS AMG zgarnął aż 40 nagród na całym świecie, odnoszących się zarówno do jego wyglądu jak i warstwy technologicznej. Wśród tych najważniejszych znalazły się: "German Design Award", "Red Dot Design Award", "Golden Steering Wheel", "Classic of the Future", "Sports Car of the Year", "Best Performance Car" oraz "Legends on Wheels". Wielkie sukcesy święcił również wyścigowy SLS AMG GT3, dostępny od sezonu 2011, na którego konto trafiło aż 26 wygranych eliminacji i mistrzowski tytuł europejskiej serii FIA GT3.
Z pierwszym tygodniem czerwca 2012 roku do tak uprzywilejowanego i utytułowanego towarzystwa dołączyły dwie kolejne wariacje modelu - SLS AMG GT jako coupe oraz roadster. Nowa ewolucja niemieckiego grand tourera to propozycja nieco mocniejsza, niż zwykle, nieco szybsza, obsypana ostrzejszą szczyptą wyrafinowania technicznego, wyróżniona detalami nadwozia oraz ekskluzywnym wykończeniem wnętrza i adresowana przede wszystkich do tych, którzy cenią sobie sportową jazdę.
Zewnętrze znaki rozpoznawcze edycji GT to przyciemnione lampy z przodu i z tyłu, pomalowane na czerwono zaciski hamulców, obręcze 10-ramiennych felg w matowej czerwieni oraz wykończone na połysk ramiona wylotów powietrza z boków i na masce, boczne lusterka oraz gwiazda Mercedes-Benza na przedzie auta. Na klapie bagażnika obok logotypu AMG pojawiły się również litery GT.
W standardzie wnętrze serii GT wypełniono czarną skórą, czarną Alcantarą, akcentami z polerowanego aluminium oraz czerwonymi nićmi. Czerwone są także pasy bezpieczeństwa, krawędzie dywaników i oznaczenie "godziny dwunastej" na spłaszczonej od dołu kierownicy AMG Performance. Po wyłożeniu dodatkowych 5,75 tysięcy euro kabina auta może zostać obszyta skórą w dwóch odcieniach z kontrastującym szyciem z palety AMG Designo Exclusive Style, dostępną od premiery GT także dla podstawowych wcieleń SLS AMG.
Korzystając z listy opcji GT można wyposażyć między innymi w jeden z trzech zestawów dodatkowych felg, elementy nadwozia i wnętrza z włókien węglowych (lusterka, maska silnika, panele drzwi i foteli), tarcze hamulcowe ze spieków węglowo-ceramicznych, sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen BeoSound oraz system ogrzewania AirScarf (tylko w Roadsterze). Coupe w wydaniu GT wyceniono na prawie 18 tysięcy euro więcej, niż zwykłego SLS AMG, za którego w Niemczech w tym samym czasie należało zapłacić prawie 187 tysięcy euro, wliczając w to 19-procentowy podatek VAT.
Subtelnym zmianom w wyglądzie GT towarzyszą modyfikacje w pracy układu napędowego oraz podwozia. Widlasta ósemka o pojemności 6,2 litrów, określana przez producenta zwyczajowo 6,3-litrową, dzięki zwiększonemu ciśnieniu zapłonu i większemu otwarciu przepustnicy rozwija teraz przy tej samej prędkości 6800 obrotów na minutę 591 zamiast 571 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy nie uległ zmianie. To 650 niutonometrów rozwijane przy 4750 obrotach na minutę. Każdy silnik składa jeden mechanik AMG, którego podpis ląduje następnie na obowiązkowej tabliczce znamionowej jednostki.
Z silnikiem umieszczonym za przednią osią współpracuje 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia AMG SpeedShift DCT, która znajduje się przy tylnej, napędzanej osi. Dzięki strojeniu inżynierów AMG mechanizm ma odznaczać się w modelach GT żywszą pracą i szybszą zmianą biegów, zarówno w trybie ręcznym jak i automatycznym. W trybie ręcznym, w którym zmianą biegów sterujemy poprzez stalowe łopatki zamocowane przy kierownicy, wrażenia ma zapewniać większy niż zwykle moment obrotowy przy niższych obrotach.
Nowością w SLS AMG GT obok podrasowanego silnika i skrzyni biegów jest adaptacyjne zawieszenie serii AMG Ride Control Performance z elektronicznie regulowanym stopniem tłumienia amortyzatorów. Utwardzony układ wyrzeka się pracy w trybie "Comfort", zamiast którego na trasę i tor sugeruje wybór ustawienia "Sport". Z myślą o wizytach na zamkniętych obiektach w celu bicia rekordów okrążeń zaprogramowano tryb "Sport Plus". Jeden z dwóch trybów jazdy wybieramy poprzez AMG Drive Unit, a aktualny wybór oznaczany jest podświetleniem właściwego przycisku i zapaleniem się odpowiedniej pozycji na wyświetlaczu.
Rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje GT o 0,1 sekundy krócej, niż 571-konnemu SLS AMG. Sprint od zera do dwustu kilometrów na godzinę uległ skróceniu do 11,2 sekund. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 320 km/h... czyli 3 km/h więcej, niż w bazowym coupe SLS. Średnie zużycie paliwa oraz emisja dwutlenku węgla pozostały bez zmian.
SLS AMG to pierwszy model zaprojektowany niezależnie przez oddział Mercedes-AMG. Samochód produkowany jest w fabryce w Sindelfingen, największej placówce koncernu Mercedes-Benza, do której silniki przybywają prosto z centrum AMG w Affalterbach. Coupe i roadster GT to czwarty i piąty wariant modelu, którego rodzina w 2013 roku ma powiększyć się do sześciu członków. Szóstym ma być elektryczny SLS AMG E-Cell.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 05.06.2012