MP4-12C, trzeci drogowy model w historii marki McLaren i pierwszy po słynnym F1, wytrzymał na rynku w swojej pierwszej, 600-konnej specyfikacji jedynie niecałe półtora roku. Pierwszy, seryjny egzemplarz supercoupe złożono w styczniu 2011 roku w McLaren Technology Centre w Woking, a pełna produkcja ruszyła kilka miesięcy później w klinicznym, mierzącym 32 tysiące metrów kwadratowych, dwupiętrowym McLaren Production Centre, otwartym oficjalnie w listopadzie. Już w pierwszym tygodniu czerwca 2012 roku ogłoszono pierwszą falę poważnych zmian i udoskonaleń auta.
Motywem przewodnim drugiej serii MP4-12C jest zwiększenie mocy podwójnie doładowanej, widlastej ósemki o pojemności 3,8 litrów, pracującej za plecami kierowcy i pasażera. Ingerencje w elektronikę sterującą pracą silnika zaowocowały pojawieniem się dodatkowych 25 koni mechanicznych bez zmiany w emisji dwutlenku węgla i zużyciu paliwa. Jednostka o oznaczeniu M838T zachowała także swój maksymalny moment obrotowy, czyli okrągłe 600 niutonometrów w zakresie od trzech do siedmiu tysięcy obrotów na minutę.
Nad przeniesieniem 625 koni mechanicznych na tylną oś pracuje 7-stopniowa, zmodyfikowana przekładnia SSG, która w parze z poprawionym sterowaniem sprzęgłem ma jeszcze szybciej i płynniej reagować na otwarcie przepustnicy. Pomyślano także o dźwięku silnika docierającym do wnętrza, który dzięki systemowi Intake Sound Generator można teraz regulować w trzech zakresach - Normal, Sport oraz Track - przenosząc dramaturgię panującą na obrotomierzu prosto do bębenków słuchowych. Poziom natężenia dźwięku dla każdego zakresu będzie można ustawić indywidualnie.
Na życzenie klientów czujnik dotykowy otwierający drzwi zastąpiono przyciskiem. Nowością jest także system automatycznie włączający światła w przypadku wykrycia deszczu. Poprawiono też pracę klimatyzacji, w której obok trybu "Auto" pojawi się tryb "Auto Lo", utrzymujący pożądaną temperaturę przy jak najmniejszych hałasie i niskich obrotach wentylatorów. Jedyną zmianą na zewnątrz samochodu jest... nowe logo McLarena, w standardzie czerwone, w opcji srebrne.
Udoskonalony 12C to również rozszerzony program indywidualizacji. W jego ramach odnajdziemy między innymi: nowy lakier "Volcano Yellow", kierownicę, 5-ramienne felgi w kilku wariantach wykończenia, skórzaną tapicerkę w nowych krojach i kolorach, osobne wykończenie stref kierowcy i pasażera, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele z pamięcią ostatniej pozycji oraz system nagłaśniający Meridian w trzech wariantach. Na liście wyposażenia dodatkowego znalazł się hydrauliczny system pozwalający na zwiększenie prześwitu o 40 milimetrów z przodu oraz 25 milimetrów z tyłu i zachowanie takiego stanu do momentu przekroczenia 60 km/h.
MP4-12C to maszyna zaprojektowana od zera i oparta na kadłubie MonoCell z włókien węglowych, ważącym tylko 75 kilogramów. Bezpośrednio do kadłuba i aluminiowych ram z przodu i z tyłu zamontowane jest adaptacyjne zawieszenie, oparte o podwójne wahacze i amortyzatory ze sprężynami, połączone z hydraulicznym systemem ze zbiornikiem ciśnieniowym i siecią zaworów, reagujących w każdym rogu na to, co dzieje się w dwóch sąsiednich rogach (Proactive Chassis Control). Układ hamulcowy auta korzysta z rozwiązań, które McLaren opracował na potrzeby bolidu Formuły 1 jeszcze w 1997 roku. Mowa o systemie Brake Steer, którego działanie sprowadza się do skupiania podczas szybkiego pokonywania zakrętu całej siły hamującej po wewnętrznej stronie koła, zwiększając w ten sposób promień skrętu.
Ulepszony MP4-12C na ogumieniu Pirelli P Zero Corsa rozpędza się do 100 km/h w takim samym czasie, co poprzednio, czyli 3,1 sekund. W sprincie do 200 km/h jest o 0,1 sekundy szybszy, ale gdy przychodzi do rozwinięcia na jednym oddechu 300 km/h urywa całą sekundę. W wyścigu na ćwierć mili pojazd jest szybszy o 0,1 sekundy - próbę krótkiego biegu na dystansie 402 metrach kończy po 10,6 sekundach z prędkością 219 km/h. Prędkość maksymalna wzrosła z 330 do 333 kilometrów na godzinę.
Do czerwca 2012 roku model MP4-12C wprowadzono do sprzedaży w 38 punktach w 22 krajach na całym świecie. W wersji 625-konnej pojazd pojawi się w salonach w październiku jako model rocznikowy 2013. Wszystkim, którzy nabyli auto McLarena już wcześniej firma oferuje całkowicie za darmo podniesienie mocy silnika o 25 KM, modyfikację skrzyni biegów, nowy Intake Sound Generator, reagujące na deszcz reflektory, fotele z pamięcią ostatniej pozycji i sprzęt grający Meridian. Chętnych zapewne nie zabraknie.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 07.06.2012