Zdjęcie Peugeot Onyx

Peugeot Onyx

Zobacz zdjęcia (56)
  • 680 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 5 minut i 20 sekund.

W latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku Peugeot fascynował serią kosmicznych konceptów Quasar, Proxima i Oxia, które pokazywano kolejno w 1984, 1986 i 1988 roku. Każdy z nich wyróżniał się niezwykłymi kształtami, naszpikowaną elektroniką kabiną i podwoziem oraz silnikiem umieszczonym centralnie. Ostatni koncept z serii, Oxia, napędzany był podwójnie doładowanym V6, którego moc sięgała aż 680 koni mechanicznych. Podczas oficjalnych testów maszyna rozpędziła się do imponujących 349 km/h, kończąc na długo przygodę marki ze spektakularnymi super samochodami.

Pomysł odżył w pewnym sensie w 2003 roku na wystawie w Paryżu, na którą przygotowano wizję grand tourera o oznaczeniu 907. Maszyna stąpająca mocno po ziemi napędzana była 500-konnym V12, pracującym przed kierowcą. Mondial de l'Automobile dziewięć lat później po raz kolejny zwrócił uwagę na Peugeota, który przygotował wizję super samochodu XXI wieku z prawdziwego zdarzenia. Francuzi tym razem nie poszukiwali inspiracji w ciałach niebieskich, ale w minerałach. Nowe supercoupe nazwali Onyx i postawili obok utrzymanych w tym samym stylu konceptów roweru i hybrydowego skutera. Jednoślady znalazły się tu nie bez przyczyny - produkcją takich właśnie pojazdów Peugeot trudni się jeszcze dłużej, niż produkcją samochodów, a sama marka działa w przemyśle maszynowym już od 202 lat.

Zespół odpowiedzialny za Onyxa inspirował się przede wszystkim sportami samochodowymi, dając najwyraźniej upust rozczarowaniu, jakie musiało towarzyszyć ogłoszeniu w styczniu 2012 roku całkowitego wycofania się Peugeota ze startów prototypów, w tym 24-godzinnego maratonu Le Mans. A były to starty pełne sukcesów: z szesnastu eliminacji modele rodziny 908 wygrały aż czternaście, zdobywając dwa mistrzowskie tytuły serii Intercontinental Le Mans Cup w sezonie 2010 i 2011 i wygrywając podwójnie w roku 2009 w Le Mans.

Onyx to także oryginalne podejście do materiałów, spotykanych w codziennym użytku. Panele drzwi i przednie nadkola wykonano z nagich, ręcznie formowanych płyt z miedzi, wypolerowanych na połysk. Paneli niczym nie zabezpieczono przed działaniem czynników atmosferycznych, pozwalając konceptowi żyć swoim życiem i odliczając dni do pokrycia się tych części karoserii patyną. Pozostałe części nadwozia wykonano z włókien węglowych i pokryto czarnym, matowym lakierem. Nad głowami kierowcy i pasażera znalazł się przezroczysty, podwójnie wybrzuszony dach ze szkła akrylowego. Tył maszyny zwieńczono chowanym spoilerem oraz potężnym wcięciem na dyfuzor i sześć końcówek wydechu. Dla spotęgowania efektu przyziemnego podwozie auta jest całkowicie płaskie.

Zajęciu miejsca w środku auta towarzyszą podobne emocje, co podziwianiu go z zewnątrz. Do niezwykłego świata zapraszają drzwi otwierane w systemie nazwanym przez Peugeota "pantograficznym", który działa dwuetapowo: najpierw na pewną odległość unosi się zewnętrzny panel z miedzi, a dopiero potem otwierają się całe drzwi. Kabinę wykonano jako jedną całość ze... sprasowanej i rozciągniętej warstwy filcu, otrzymanego głównie z przegotowanej wełny, bez żadnych szwów i złączeń. Powierzchnie, na których z kabiną stykają się ciała pasażerów wyłożono dodatkowo miękką gąbką. Tak oryginalne rozwiązanie ma być nie tylko świetną izolacją cieplną, ale również sposobem na sprawne odprowadzenie z wnętrza nadmiaru wilgoci.

W ręce kierowcy oddano karbonową kierownicę o wymyślnym kształcie, cyfrowy ekran, wyświetlacz przezierny i zestaw aluminiowych przełączników, w tym łopatki do zmiany biegów. Całą deskę rozdzielczą wykonano z nowego typu "drewna", które otrzymano z makulatury. W tworzywie tym można dopatrzeć się nie tylko odpowiedników słojów prawdziwego drzewa, ale także pozostałości druku z gazet. Konsolę w tunelu środkowym wykonano ze szkła i ukryto w niej między innymi wskaźnik poziomu paliwa, kontrolki dwustrefowej klimatyzacji oraz... dozownik aromatu Onyxa.

Supercoupe zbudowano wokół kadłuba z włókien węglowych, składającego się z dwunastu części i ważącego tylko 100 kilogramów, który przygotowano w oddziale Peugeot Sport. Bezpośrednio do skorupy przymocowano silnik oraz elementy niezależnego zawieszenia (podwójne wahacze, sprężyny i amortyzatory wewnątrz samochodu), które przygotował ten sam zespół. W pozycji centralnej znalazło się wysokoprężne V8 HDi FAP o pojemności 3,7 litrów, chłodzone powietrzem docierającym poprzez wloty powietrza typu NACA na dachu samochodu. Silnik generuje okrągłe 600 koni mechanicznych, które poprzez 6-stopniową, sekwencyjną przekładnię wysyłane są na tylne koła. W każdym rogu pracują karbonowe tarcze hamulcowe, z przodu o średnicy 380, z tyłu 355 milimetrów.

Ale na tym nie koniec. Onyx, stojący na 20-calowych felgach ze specjalnie przygotowanym dla niego ogumieniem firmy Michelin, to hybryda z firmowym układem HYbrid4. System odzyskuje energię kinetyczną z hamowania i przekształca ją w energię elektryczną, przechowywaną w paczce litowo-jonowych baterii. Układ działa automatycznie i gdy wyczuje potrzebę aplikuje zastrzyk dodatkowych 80 koni mechanicznych. Brzmi znajomo? Tak samo działał wyścigowy 908 HYbrid4, w którym przewidziano także poruszanie się tylko przy pomocy silnika elektrycznego. Maszyna nie miała niestety okazji pokazać się w żadnym wyścigu.

Dostępność prawie 680 KM sprawia, że na każdy koń mechaniczny w mierzącym aż 220 centymetrów szerokości i charakteryzującym się współczynnikiem oporu powietrza 0,30 koncepcie Onyx przypada zaledwie 1,62 kilograma. To jedyna odpowiedź na ewentualne pytanie o osiągi auta, które pozostają tajemnicą jego twórców.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 23.09.2012

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 56)
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 1
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 2
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 3
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 4
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 5
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 6
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 7
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 8
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 9
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 10
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 11
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 12
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 13
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 14
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 15
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 16
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 17
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 18
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 19
  • Peugeot Onyx - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Peugeot, Newspress Dane techniczne i osiągi
Rocznik2012
Typkoncept
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8 HDi FAP
  Położeniecentralne
  Pojemność3700 cm³
  Moc600 KM
  Moment obrotowybrak danych
Skrzynia biegówsekw. 6
Napęd elektryczny1 silnik
  Położenieprzód
  Moc80 KM
Całkowita moc680 KM
Napędtył
WYMIARY
Masa1100 kg
Długość4650 mm
Szerokość2200 mm
Wysokość1130 mm
Opony przód275/30 ZR 20
Opony tył345/30 ZR 20
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje