Małe, mierzące niecałe 4,35 metra długości i bazujące na niemieckiej technologii Lamborghini Gallardo nie miało bezpośredniego przodka. Na świat przyszło w sezonie 2003 i zajęło miejsce, które w latach osiemdziesiątych pielęgnował model Jalpa, a w siedemdziesiątych Silhouette i Urraco, wszystkie z umieszczonym centralnie silnikiem V8. Tym samym najbliższym wzorcem do naśladowania było starsze o ponad dwa lata, flagowe Murcielago. Jego produkcję zakończono w maju 2010 roku po prawie dziesięciu latach i zbudowaniu dokładnie 4099 egzemplarzy.
Podobny termin ważności zdawał się 500-konnego Gallardo w ogóle nie dotyczyć. Auto mnożyło się i ewoluowało w najlepsze, a w roku 2008 przeszło największą modernizację w swojej karierze. Wtedy właśnie przeobraziło się w 560-konne Gallardo LP560-4. Do września 2012 roku zakłady marki w Sant'Agata Bolognese opuściła rekordowa liczba prawie trzynastu tysięcy egzemplarzy Gallardo, a "Baby Lambo" zamiast doczekać się zupełnie nowego następcy doczekało się... następnej kuracji odmładzającej. Tym razem Włosi zachowali powściągliwość i zmiany ograniczyli do minimum. Kolejne LP560-4 z przeprojektowanym przodem i tyłem nadwozia zadebiutowało z kwaśną miną na salonie samochodowym w Paryżu.
Na francuskiej wystawie obok odmłodzonego LP560-4 premierowo pojawił się również pakiet opcji Edizione Tecnica przewidzianych dla Gallardo LP570-4 Superleggera i LP570-4 Spyder Performante, który okazał się równie skromny. Zestaw nastawiony na poprawę osiągów sprowadzał się do nowego, nieruchomego spoilera z tyłu samochodu, tarcz hamulcowych ze spieków karbonowo-ceramicznych i trzech nowych kombinacji kolorystycznych nadwozia, w których łuki dachu i wloty powietrza z przodu malowane są w innych kolorach, niż reszta karoserii. Możliwe kombinacje to: karoseria w czerni Nero Nemesis z detalami w odcieniu pomarańczy Arancio Argos, matowa biel Bianco Canopus kontra Arancio Argos oraz karoseria w Arancio Argos i detale w kolorze Nero Nemesis. I to wszystko. Technicznie auta nie różnią się niczym od zwykłych LP570-4.
Tam, gdzie wzrok zwykłych śmiertelników nie sięga, skrywa się rama nośna z aluminium, aluminiowe, niezależne zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach przy każdym z kół, dwudyskowe sprzęgło o średnicy 215 milimetrów, 6-stopniowa, zrobotyzowana, sekwencyjna skrzynia biegów E Gear i stały napęd na wszystkie cztery koła (z listy opcji zniknęła ręczna skrzynia biegów). Z przodu pracuje mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu realizowanym przez funkcję ABD (Automatic Brake Diferential - automatyczny hamulec dyferencjału). Z tyłu pracuje mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i asymetrycznym stopniu zblokowania. Seryjnie auto wyposażone jest we wspomaganie kierownicy oraz współpracujące ze sobą systemy ABS, ESP i ASR.
Silnikiem użytym do napędu LP570-4 jest wolnossące V10 o pojemności ponad 5,2 litrów z dwoma, napędzanymi łańcuchem wałkami rozrządu w każdej głowicy, czterema zaworami na cylinder i suchą miską olejową. Motor o stopniu sprężania 12,5:1 przy ośmiu tysiącach obrotów na minutę rozwija maksymalną moc 570 koni mechanicznych, a przy 6,5 tysiącach obrotów maksymalny moment obrotowy w wysokości 540 Nm. Superleggera waży na sucho tylko 1340 kilogramów, czyli o 70 kilogramów mniej, niż zwykłe Gallardo LP560-4, z czego 43% przygniata przednią oś. Na każdy koń mechaniczny przypada skromne 2,35 kilograma. Korzystający z tej samej diety Spyder Performante jest cięższy o 145 kilogramów, co w porównaniu do zwykłego Spydera LP560-4 daje masę o 65 kilogramów mniejszą.
Najbardziej rozchwytywana w historii Lamborghini maszyna w nadwoziu coupe i wydaniu Superleggera przyspiesza do stu kilometrów na godzinę w tylko 3,4 sekundy i rozpędza się do 325 km/h. Spyder Performance na to samo potrzebuje dokładnie 3,9 sekund i może rozpędzić się maksymalnie do 324 kilometrów na godzinę.
Każdy egzemplarz Gallardo można dodatkowo wyróżnić dzięki fabrycznemu programowi indywidualizacji Ad Personam i katalogowi Accessori Originali. Ten pierwszy sprowadza się głównie to materiałów i kolorów karoserii i wnętrza. Ten drugi zawiera między innymi: pokrowiec na cały samochód, kierownicę i fotele, satelitarny system śledzenia położenia samochodu, zestaw pierwszej pomocy, nowe felgi, zestaw nakrętek wentyli z logo Lamborghini, LED'owe oświetlenie komory silnika, system pozwalający na chwilowe zwiększenie prześwitu auta, sportowe amortyzatory, karbonową kierownicę, którą można obszyć na przykład skórami w kolorze flagi Włoch, 6-płytowią zmieniarkę CD i firmowy zestaw bagażowy.
Odmłodzone modele LP560-4 i LP570-4 weszły do salonów sprzedaży włoskiej marki w listopadzie 2012 roku. Nie zmienił się jedynie model LP550-2, wyróżniający się napędem przekazywanym tylko na tylną oś i wyglądem zewnętrznym pierwszego wcielenia LP560-4. Oferta modelowa Gallardo, licząc wszystkie warianty nadwoziowe i napędowe, objęła tym samym sześć, różniących się znacząco od siebie wariantów.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 24.11.2012