Pierwsza generacja "cichociemnego" Audi S8 zrobiła zawrotną, kinową karierę w produkcji "Ronin". Niemiecka maszyna wystąpiła między innymi obok Roberta De Niro, który prowadził auto z nietęgą miną, Jeana Reno i Seana Beana, którego postać nie miała prawa przeżyć do końca filmu. Pojazd, który wszedł na rynek w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych, nosił pod maską przez prawie dekadę 4,2-litrowe V8 o mocy zwiększonej z biegiem czasu z 340 do 360 KM. Model zdążył przywitać nowe tysiąclecie, a w 2005 roku zadebiutowała jego druga generacja, wyposażona już w 5,2-litrowe V10, wywodzące się z silnika Lamborghini Gallardo, który w nieco innych konfiguracjach wylądował również w modelach S6 i R8. Moc: maksymalnie 450 KM.
Trzecią dekadę swego panowania S8 przywitało trzecią generacją. Samochód zadebiutował jesienią 2011 roku na międzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie, na którym pokazano także nowe Audi S6, S6 Avant oraz S7 Sportback. Wszystkie te auta znalazły się obok siebie nie bez przypadku - w każdym z nich pracuje ten sam silnik, ale w różnych stadiach rozwoju.
Chodzi o podwójnie doładowane V8 o pojemności czterech litrów, które na potrzeby limuzyny S8 generuje aż 520 koni mechanicznych. Moment obrotowy w zakresie od 1700 do 5500 obrotów na minutę sięga 650 Nm. To aż o 70 KM i 110 Nm więcej, niż w starszym S8. Mimo to auto spala średnio prawie o jedną czwartą mniej paliwa, niż jego poprzednik z wolnossącym V10. Przyczyną takiego stanu rzeczy są trzy nowe technologie. Te najważniejsze to system Start/Stop, odłączający silnik na czas chwilowego postoju, na przykład na czerwonym świetle, oraz system COD ("cylinder on demand"), wyłączający z pracy przy najmniejszym obciążeniu połowę cylindrów. Trzecia technologia to system rekuperacji, który podczas hamowania i hamowania silnikiem przemienia energię kinetyczną na energię elektryczną. Ta przechowywana jest w akumulatorze i zwracana podczas przyspieszania. O równą pracę silnika w czasie dezaktywacji połowy cylindrów dba jego adaptacyjne zawieszenie.
Serce auta połączono z 8-stopniową, automatyczną przekładnią Tiptronic. Napęd przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła poprzez samoblokujący się, centralny mechanizm różnicowy i nowy, sportowy dyferencjał na tylnej osi. Układ napędowy, w połączeniu z innymi elementami konstrukcji, jak zawieszenie i układ hamulcowy, może pracować w jednym z pięciu, wybieranych przez kierowcę trybów: Comfort, Auto, Dynamic, Individual oraz Efficiency.
S8 opiera się na wzmocnionej płycie podłogowej ze specjalnie dostrojonym, pneumatycznym, adaptacyjnym zawieszeniem, pozwalającym na ustawienie jego pracy w trzech różnych pozycjach. W standardzie znajduje się również adaptacyjne wspomaganie kierownicy i system ESP ze sportowym trybem pracy. Podstawowe S8 stoi na 20-calowych felgach, które można wymienić na jedne z pięciu innych obręczy w rozmiarze do 21 cali. Wyposażenie seryjne obejmuje wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 400 milimetrów z przodu i 365 milimetrów z tyłu, które za dodatkową opłatą w wysokości 45,6 tysięcy złotych można wymienić na tarcze ze spieków węglowo-ceramicznych. Każda taka tarcza jest aż o pięć kilogramów lżejsza od stalowej.
Flagowa limuzyna Audi waży w sumie 1975 kilogramów, z czego 231 kilogramów stanowi wykonana prawie w całości z aluminium struktura nośna Audi Space Frame (ze stali wykonano tylko słupki B). Od zwykłego A8 mierzącą 5,14 metrów długości maszynę wyróżniają detale: felgi, grill, zderzaki, progi, klamki, końcówki wydechu, dyfuzor oraz emblematy S8 i V8T. Fabrycznie dostępnych jest trzynaście kolorów nadwozia, w tym dwa zarezerwowane tylko dla S8.
Wyposażenie auta obejmuje takie cuda techniki, jak sprzęt grający marki Bang & Olufsen z 19 głośnikami i wzmacniaczami o mocy 1400 W, system wyciszenia kabiny Active Noise Cancellation, wykorzystujący zjawisko antyfazy, najnowocześniejszą nawigację satelitarną i asystenta parkowania z podglądem świata zewnętrznego w pełnym zakresie 360 stopni. Specjalnie dla S8 zaprojektowano nowe, sportowe fotele, kierownicę i charakterystyczne dla wszystkich serii S szare zegary z białymi wskazówkami. Ciekawostki z listy wyposażenia dodatkowego to między innymi szklany, przesuwany dach na baterie słoneczne, wykończenie wnętrza drewnem z jesionu, brzozy, orzecha lub typu Vavona i dźwiękoszczelne szyby. Każdy egzemplarz S8 można wyposażyć i wykończyć indywidualnie w ramach usługi Audi Exclusive.
Audi S8 generacji D4, w którym na każdy koń mechaniczny przypada 3,8 kilogramów, rozpędza się do 100 kilometrów na godzinę w zaledwie 4,2 sekundy. Prędkość maksymalną samochodu ograniczono elektronicznie do 250 km/h, pozostawiając pole do popisu tunerom.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 03.01.2013