Pomysł na Local Motors jest bardzo prosty i unikatowy. To budowa samochodów dzięki mocy sieci Internet, łączącej tysiące stylistów, inżynierów, mechaników i podwykonawców z całego świata. Firmę założył Jay Rogers, który miał dość nowych samochodów, do których nie można się dotknąć i pragnął zbudować samochód, przy którym mógłby pracować każdy przed i po opuszczeniu fabryki. Pierwszy zakłady LM opuścił terenowy Rally Fighter.
Projekt Rally Fightera wykrystalizował się w drugiej połowie 2008 roku. Uczestnicząca w nim społeczność, która urosła szybko do ponad 30 tysięcy młodych umysłów domagała się uniwersalnej, "kuloodpornej" terenówki z wielkim silnikiem, gotowej do rozwijania wielkich prędkości i skoków na duże odległości. Nadwozie dla auta, wykonywane z włókien szklanych, zaprojektował w większości Sangho Kim, a wnętrze Mihai Panaitescu. Kim inspirował się m.in. myśliwcem North American P-51 Mustang, który walczył w drugiej wojnie światowej. Pierwszy, prototypowy egzemplarz pokazano w listopadzie 2009 roku na targach SEMA w Las Vegas.
W ważącym około 1450 kilogramów prototypie wykorzystano 3-litrowy, podwójnie doładowany silnik wysokoprężny serii M57 ze stajni niemieckiego BMW, który wielokrotnie nagradzano tytułem międzynarodowego silnika roku w swojej klasie pojemności. Jednostka rozwijała niecałe 270 KM oraz 576 Nm i połączona była z 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów. Produkcja przeprojektowanego samochodu z rodowitym, amerykańskim układem napędowym ruszyła w niecały rok po premierze.
Rally Fighter budowany jest na autorskiej, rurowej ramie ze stali i korzysta z oryginalnie rozwiązanego zawieszenia (z przodu niezależne na podwójnych łącznikach poprzecznych i odłączanych stabilizatorach poprzecznych, z tyłu sztywna oś Forda na trzech wahaczach, które w 2012 roku zastąpiły cztery, łącznie z innymi zmianami w podwoziu). W zależności od konfiguracji wysokość auta sięga od niecałych 156 do 176 centymetrów, skok kół przód/tył odpowiednio 46/51 centymetrów, a masa własna od 1725 do 1815 kilogramów. W standardzie pojazd korzysta z 33-calowego ogumienia Goodyear Wrangler Duratrac i specjalnych felg, mających przeżyć każdy skok i spotkanie z każdą przeszkodą terenową.
Tam, gdzie Local Motors stanęło w obliczu kosztownych procesów projektowania i homologacji skorzystało z gotowych już rozwiązań. Mowa na przykład o światłach od Volkswagena i Hondy, elementach układów chłodzenia i klimatyzacji od Forda i Dodge'a, lusterkach Dodge'a, elementach układu paliwowego od Mitsubishi, częściach układu hamulcowego i kierowniczego od Forda, elektronice Hondy, nagłośnieniu Sony, częściach z Toyoty i oczywiście układzie napędowym General Motors.
Rally Fighter jako samochód z koniecznością utrzymywania jak najlepszej równowagi na drodze i w powietrzu dysponuje silnikiem umieszczonym centralnie z przodu, za przednią osią. Jest nim 6,2-litrowe, aluminiowe V8 serii LS3, połączone z automatyczną skrzynią biegów GM T400 o trzech przełożeniach, która wysyła całą moc na tylne koła. Jednostka rozwija 436 koni mechanicznych przy 5,9 tysiącach obrotów na minutę i 574 niutonometry przy 4,6 tysiącach obr/min. Rozwinięcie 100 km/h zajmuje niecałe sześć sekund, a prędkość maksymalna sięga prawie 300 kilometrów na godzinę, ale ograniczona jest do około 210 km/h.
Seryjne wyposażenie obejmuje między innymi elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację, nawigację z odtwarzaczem DVD, kamerę cofania i pełnowymiarowe koło zapasowe. Dodatkowej opłaty wymagają dywaniki i obszycie podłogi, skórzana tapicerka, fotele Recaro lub Mastercraft, dodatkowe zabezpieczenia podwozia i stelaże, wzmacniane Kevlarem ogumienie Goodyear Eagle MTR, dodatkowe malowanie lub oklejanie nadwozia oraz 4-stopniowa skrzynia biegów GM 4L85E. Twórcy wykluczają zastosowanie napędu 4x4, ale pozostają otwarci na możliwość instalacji turbosprężarki.
Wszyscy chętni na zakup auta mogą przyjechać do zakładu Micro Factory w Phoenix i składać swój samochód własnoręcznie pod okiem specjalistów firmy, którzy zapraszają wszystkich, nawet osoby nie mające żadnego doświadczenia z samochodami. Celem firmy jest produkowanie aut w co najmniej 50 podobnych placówkach rozsianych po wszystkich kontynentach. Konstrukcja auta jest projektem otwartym, dostępnym dla każdego, kto tylko może przyczynić się do jej rozwoju i ulepszenia. Czy w takim razie Rally Fighter to po prostu kit car? W tym środowisku nie używa się takich określeń. Mówi się "component car".
Gdzie można używać Rally Fightera? Jest legalny na drogach pięćdziesięciu stanów USA, a jego środowiskiem naturalnym są wszelkiego typu rajdy terenowe ze szczególnym wskazaniem na imprezy typu Baja 1000. Do lata 2011 roku sprzedano 22 sztuki w USA i Kazachstanie. Ale to dopiero początek. Local Motors zamierza wyprodukować ręcznie od pięciuset do dwóch tysięcy egzemplarzy Rally Fightera, a potem zabrać się za kolejne modele. A pomysłów na nie są tysiące!
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 26.05.2013