Zdjęcie Audi V8

Audi V8

Zobacz zdjęcia (30)
  • 250 KM
  • 340 Nm
  • 7.6 s
  • 244 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty.

W końcówce lat osiemdziesiątych o zmotoryzowanie czterech liter prezesów największych firm czy świty rządzącej państwem niemieckim, walczyły tylko dwie marki: BMW i Mercedes-Benz. Audi, które jako marka wróciło na rynek dwadzieścia lat wcześniej, tuż przed włączeniem do wielkiej rodziny Volkswagena, mogło się tylko przyglądać z dołu. Aż do czasu...

Na wystawie samochodowej w Paryżu w 1988 roku pokazano pierwszy we współczesnej historii Audi, osobowy samochód z silnikiem V8, który dla podkreślenia wiekopomnej premiery otrzymał taką samą nazwę. W hierarchii modelowej auto stanęło na samym szczycie, ponad limuzynami serii 100 i 200, które w latach osiemdziesiątych musiały zadowolić się czterema lub pięcioma cylindrami, ustawionymi w rzędzie.

Limuzynę V8 wyprowadzono z serii 200 i osadzono na nowej platformie typu D. Płyta podłogowa miała w stosunku do platformy C z serii 200 zwiększony o około 15 milimetrów rozstaw osi, a cała karoseria urosła o prawie osiem centymetrów. Stalowe nadwozie przeprojektowano przede wszystkim w przedniej części, z myślą o zmieszczeniu większego silnika. Zmienił się zderzak, ustawienie świateł i grill. Największą różnicą w rzucie bocznym były powiększone i poszerzone nadkola. Tył auta zdominował szeroki pas świateł. Rozwiązanie to pojawiło się wkrótce także w innych Audi, w tym 200 Quattro 20V, które od tyłu było niemal identyczne z V8.

Aluminiowe serce pojazdu mierzyło sobie prawie 3,6 litra pojemności i liczyło cztery wałki rozrządu oraz po cztery zawory na cylinder. Z silnika wyciśnięto 250 koni mechanicznych i 340 niutonometrów - lepszymi parametrami w tym czasie mogło pochwalić się tylko ekstremalne Quattro Sport. Widlasta ósemka współpracowała z ręczną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach (później sześciu), dla której alternatywą od 1990 roku był 4-stopniowy automat ZF (po raz pierwszy w parze z systemem Quattro). Audi V8 w chwili wejścia na rynek jako jedyny samochód w swojej klasie wyróżniało się stałym napędem wszystkich czterech kół (mechanizmy różnicowe na przedniej i tylnej osi z automatyczną blokadą, między nimi sprzęgło lepkościowe, w zależności od sytuacji rozdział momentu w przedziale 20-80% na każdą oś).

Auto zabierało na pokład pięciu pasażerów oraz bagaż, który mieścił się w 610-litrowym bagażniku. Ładowność: do 600 kilogramów. Zarówno samochód, jak i silnik produkowano w fabryce w Neckarsulm, którą auto pod koniec swojej kariery mogło opuszczać na szprychowych obręczach BBS. Wnętrze wypełniała skóra lub welur, a także drewniane detale i nagłaśniał sprzęt Bose. Pojazd o masie własnej ponad 1,7 ton potrzebował tylko 7,6 sekund na rozwinięcie prędkości stu kilometrów na godzinę. Prędkość maksymalna sięgała 244 km/h.

Możliwości V8 wykorzystano nie tylko na drogach publicznych, ale również w serii Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, którą Audi Sport opuściło na kilkanaście lat w połowie 1992 roku. Zanim do tego doszło w 462-konnej maszynie udało się sięgnąć po dwa tytuły mistrzowskie kierowców (Hans-Joachim Stuck w 1990 roku i Frank Biela w 1991 roku). Obok cywilnej limuzyny zbudowało także jedną sztukę kombi, przeznaczoną dla żony Ferdinanda Piecha, szefa firmy w latach 1988-1993.

W roku 1991 firma odświeżyła swoją całą gamę modelową. Flagowe V8 pojawiło się w wersji z rozstawem osi zwiększonym o 31,6 centymetrów, nowym silnikiem powiększonym do prawie 4,2 litrów, a także w wydaniu V8 Exklusiv z bogatym wyposażeniem i na nowych felgach. Nowy silnik dawał 280 koni mechanicznych i pozwalał na rozwinięcie 100 km/h w czasie siedmiu sekund. Samochód produkowano do lata 1994 roku. Wersja V8 L była składana w prawie wszystkich przypadkach w zakładach Steyr-Daimler-Puch w austriackim Graz. V8 sprzedało się w ilości 21565 egzemplarzy, z czego 245 było wydaniem przedłużonym. Model został zastąpiony przez pierwszą generację A8, odznaczającego się aluminiową karoserią.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 09.02.2014

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 30)
  • Audi V8 - Zdjęcie 1
  • Audi V8 - Zdjęcie 2
  • Audi V8 - Zdjęcie 3
  • Audi V8 - Zdjęcie 4
  • Audi V8 - Zdjęcie 5
  • Audi V8 - Zdjęcie 6
  • Audi V8 - Zdjęcie 7
  • Audi V8 - Zdjęcie 8
  • Audi V8 - Zdjęcie 9
  • Audi V8 - Zdjęcie 10
  • Audi V8 - Zdjęcie 11
  • Audi V8 - Zdjęcie 12
  • Audi V8 - Zdjęcie 13
  • Audi V8 - Zdjęcie 14
  • Audi V8 - Zdjęcie 15
  • Audi V8 - Zdjęcie 16
  • Audi V8 - Zdjęcie 17
  • Audi V8 - Zdjęcie 18
  • Audi V8 - Zdjęcie 19
  • Audi V8 - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Audi Dane techniczne i osiągi
Rocznik1988
Typlimuzyna
Cena98700 DM
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8
  Położenieprzód
  Pojemność3562 cm³
  Moc250 KM
  Moment obrotowy340 Nm
Skrzynia biegówmanual 5 / auto 4
Napęd4 koła
WYMIARY
Masa1710 kg
Długość4874 mm
Szerokość1814 mm
Wysokość1420 mm
Rozstaw osi2702 mm
Rozstaw kół przód/tył1514/1531 mm
Opony przód215/60 R 15
Opony tył215/60 R 15
Zbiornik paliwa80 l
OSIĄGI
0-100 km/h7.6 s
Prędkość maks.244 km/h
Średnie spalanie12.2 l/100km
Inne prezentacje