Wraz z zakończeniem drugiej wojny światowej przemysł motoryzacyjny przestawiał się ponownie na wytwarzanie samochodów zamiast sprzętu wojskowego. W 1946 roku Rolls-Royce przeniósł swoją produkcję z zakładów w Derby do fabryki w Crewe i rozpoczął prace nad nowymi modelami samochodów marek Rolls-Royce i Bentley (w tym okresie marka Bentley była własnością Rolls-Royce'a).
W 1948 roku pojawił się na rynku nowy Bentley Mark VI, którego stylistyka wywodziła się jeszcze z czasów przedwojennych, opierając się na zaprojektowanym w 1939 roku przez firmę nadwoziową Park Ward modelu Mark V. Do napędu nowego auta zastosowano również tą samą, co w Mark V jednostkę napędową o sześciu cylindrach. Jej pojemność wzrosła w 1951 roku z 4257 do 4566 centymetrów sześciennych, co poprawiło moc i dynamikę pojazdu. Silnik wyposażany był w zależności od wersji w gaźniki produkcji firm SU lub Stromberg.
Bentley Mark VI posiadał niezależne zawieszenie przednich kół. Z tyłu zawieszenie osadzono na półeliptycznych sprężynach. Napęd przekazywany był za pośrednictwem czterobiegowej, ręcznej skrzyni biegów na koła tylne, a w zatrzymaniu pomagały hamulce bębnowe zastosowane na wszystkie koła pojazdu. Silnik dysponował mocą około 150 koni mechanicznych, co pozwalało na rozpędzenie samochodu do prędkości maksymalnej sięgającej ponad 100 mil na godzinę (przeszło 160 kilometrów na godzinę).
Bentley Mark VI był pierwszym modelem oferowanym przez firmę ze stalowa karoserią, co stanowiło raczej konieczność w okresie powojennym z uwagi na niewielką dostępność aluminium czy metali w ogóle. Był to też pierwszy samochód oferowany przez koncern Rolls-Royce'a z karoserią w całości montowaną w zakładach w Crewe.
Nie oznacza to jednak, że Mark VI był skazany jedynie na karoserie fabryczne. Pomimo, iż standardowe nadwozie, produkowane w zakładach Pressed Steel było czterodrzwiowym sedanem, nadal możliwe było zamówienie nadwozia uszytego na miarę i zgodnie z wolą nabywcy u nielicznych wytwórców karoserii, którzy po okresie wojennym wznowili działalność. Bentley'a Mark VI karosowali Park Ward, James Young, H.J. Mulliner, Freestone and Webb, Graber, Pininfarina, Saoutchik czy Figoni et Falaschi. Coupe i kabriolety wytwarzane przez firmy karoseryjne stanowiły około jednej piątej wszystkich wyprodukowanych egzemplarzy tego modelu.
Produkcję Bentley'a Mark VI zakończono w 1952 roku po wypuszczeniu przez okres sześciu lat 5202 egzemplarzy, z czego 1012 egzemplarzy wyposażonych było w nadwozia wykonane w zewnętrznych firmach karoseryjnych. Następcą modelu Mark VI był słynny R-Type, większy i znacznie szybszy od swojego poprzednika, a obecnie również bardziej ceniony wśród kolekcjonerów.
Prezentowany na kolorowych zdjęciach egzemplarz - Bentley Mark VI Coupe z karoserią od firmy Park Ward - pochodzi z 1950 roku i jest jednym z dwóch egzemplarzy, które zbudowano z kierownicą po lewej stronie. Pierwszym właścicielem tego wspaniałego samochodu był Gilbert Wolff Kahn, syn nowojorskiego milionera i bankowca Otto Hermanna Kahna. Obecnie samochód stanowi część kolekcji prezentowanej w Muzeum Motoryzacji w Zamku Topacz pod Wrocławiem.
Tekst: Mariusz Relich
Ostatnia aktualizacja: 28.02.2014