August Horch, który karierę zaczynał u Daimlera, już w 1899 roku założył firmę z myślą o produkcji automobili pod własnym nazwiskiem. W wyniku różnicy zdań i klapy projektu auta z 6-cylindrowym silnikiem zakład opuścił już w roku 1909 aby założyć Audi (nazwisko konstruktora po łacińsku). Tym samym nie brał udziału w rozkwicie przedsiębiorstwa i jego najlepszym okresie, w którym należało ono do najważniejszych producentów luksusowych samochodów na świecie.
Na początku lat dwudziestych głównym inżynierem Horcha został Paul Daimler, syn Gottlieba. To jemu firma zawdzięcza modele serii 300, które zasilały jedne z pierwszych na rynku silników ośmiocylindrowych z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Na początku jednostki miały po 3,2 litry pojemności i co najmniej 60 KM mocy. Parametry rosły z każdym rokiem, a zanim Daimler opuścił firmę powstały modele serii 400 i 405. Horch 450 z roku 1930 był już konstrukcją całkiem nową, z 8-cylindrowymi silnikami z jednym wałkiem rozrządu o pojemnościach od 4,5 do 5 litrów.
W roku 1932 marka utworzyła razem z Audi, DKW i Wandererem koncern Auto Union i miała w swojej ofercie między innymi luksusowy model z 6-litrowym silnikiem V12, do którego dwa lata później dołączyło 60-konne V8 o pojemności trzech litrów. Najważniejsze w katalogu Horcha były ciągle rzędowe ósemki z 90-konnym modelem serii 750 i jeszcze większym 780 na czele. W roku 1935 ich role przejęła nowa seria 850 z wariantem 853, jednym z najbardziej ekskluzywnych i najpiękniejszych, niemieckich samochodów lat trzydziestych.
Majestatyczne 853 odróżniało się od poprzednika przede wszystkim prawie 5-litrową jednostką napędową z gaźnikiem Solexa oraz nowym podwoziem z przednim mostem wahliwym na podwójnych wahaczach i dwóch poprzecznych sprężynach piórowych oraz tylnym w postaci osi typu De Diona z półosiami na podwójnych przegubach Cardana. Mniejsze modele marki dysponowały już w tym czasie niezależnym zawieszeniem z przodu, które zaadoptowano wkrótce także do największych samochodów. Początkowo auto dysponowało mocą 100 koni mechanicznych, którą po niecałych dwóch latach podniesiono do 120. Napęd na tył przenosiła ręczna, 4-stopniowa skrzynia biegów, a od 1938 roku można było zamówić opcjonalny mechanizm ZF na autostrady, który kosztem mniejszej prędkości maksymalnej zapewniał w jej granicach znacznie mniejsze zużycie paliwa.
Maszyna zadebiutowała na wystawie samochodowej w Berlinie w postaci kabrioletu z jedną parą drzwi i szyb bocznych, który w zależności od wyboru klienta mógł pomieścić cztery lub pięć osób. Niemiecki krążownik z długą maską i specjalnie wydłużonym z myślą o zabraniu większego bagażu tyłem mógł mierzyć w skrajnych przypadkach prawie sześć metrów długości przy 180 centymetrach szerokości. Auto kosztowało około 15 tysięcy marek, dwa razy więcej, niż małe modele z silnikami V8. W roku 1937 do oferty dołączył nowy kabriolet 853 A z rozstawem osi skróconym o 50 milimetrów i niezależnym zawieszeniem przodu.
Klienci mieli oczywiście również możliwość zakupu kompletnego podwozia, które oddawali do ubrania dowolnej firmie zajmującej się projektowaniem i budową karoserii (sama baza ważyła aż 1850 kilogramów, a gotowy pojazd grubo przeszło 2,5 tony). Jednym z najbardziej interesujących przykładów takiej działalności było coupe, które dla Bernda Rosemeyera, utytułowanego kierowcy wyścigowego Auto Union, zbudował warsztat Erdmann & Rossi. Współcześnie największą furorę robi pieczołowicie odrestaurowany, sportowy kabriolet 853 A z nadwoziem berlińskiego Voll & Ruhrbeck na podwoziu numer 558, który zbobył główne nagrody w konkursach elegancji Pebble Beach latem 2009 roku i Amelia Island wiosną 2014 roku.
Produkcję 8-cylindrowych Horchów wstrzymano kilka miesięcy po wybuchu drugiej wojny światowej. Do tego czasu seria 853 i pochodne znalazły blisko tysiąc nabywców. Firma była wtedy w szczytowej formie: według niemieckich statystyk w roku 1938 aż 55 procent nowo sprzedanych samochodów z silnikami o pojemności ponad 4 litrów nosiło na masce charakterystyczne H. Udział marki w przedziale od 3 do 4 litrów sięgał równocześnie prawie 22 procent. Przed całkowitym zaprzestaniem produkcji Horsch wypuścił na świat około 70 tysięcy samochodów z silnikami o ośmiu cylindrach.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 18.03.2014