Miejsce dla dwojga, brak dachu, około cztery metry długości, ćwierć wieku w produkcji i rekordowa liczba ponad 947 tysięcy zbudowanych egzemplarzy w ciągu trzech generacji. Do tego opisu pasuje tylko jeden pojazd: Mazda MX-5, najpopularniejszy na całej kuli ziemskiej, wpisany do "Księgi Rekordów Guinnessa" roadster. Na początku września 2014 roku jednocześnie w trzech miastach na trzech kontynentach, Tokio w Japonii, Barcelonie w Hiszpanii i Monterey w USA, Mazda zaprezentowała światu czwartą generację swojego przeboju, jedną z najbardziej oczekiwanych premier sezonu.
Atmosferę oczekiwania podgrzano dużo wcześniej, już w kwietniu przy okazji premiery limitowanej MX-5 25th Anniversary Edition na salonie samochodowym w Nowym Jorku. W tym samym miejscu pokazano zaliczane do rodziny technologicznej Skyactiv podwozie czwartej generacji MX-5, nad którym prace podjęto wspólnie z koncernem Fiat. Japończyków do współpracy z Włochami "zmusiło" rozstanie się z Fordem, który od roku 2008 sukcesywnie pozbywał się swoich udziałów, sięgających w kulminacyjnym momencie jednych trzecich akcji Mazdy.
Nowa konstrukcja warta jest szczególnej uwagi pod dwoma względami: znacznie obniżonego środka ciężkości i masy własnej zmniejszonej o około 100 kilogramów w porównaniu do MX-5 trzeciej generacji. Taki ubytek uzyskano nie tylko dzięki lżejszemu podwoziu, ale także poprzez odchudzenie mechanizmu miękkiego, składanego dachu i wykonanie klapy bagażnika i elementów zderzaków z aluminium. Rozkład masy między osie wynosi idealne pół na pół. Przednie koła zawieszono na podwójnych wahaczach, tylne na układzie wielodrążkowym, a dla standardowej konfiguracji przewidziano koła o średnicy 16 cali oraz lite tarcze hamulcowe (w opcji wentylowane).
Samochód podąża nurtem stylistycznym "Kogo - Dusza ruchu", w ramach którego zaprojektowano wcześniej seryjne modele 3, 6 oraz CX-5 i ucieleśnia filozofię Jinba Ittai, czyli jeźdźca i konia, stanowiących jedność. Wbrew panującym trendom inżynierowie Mazdy uznali, że większy nie zawsze oznacza lepszy. Roadster w porównaniu do poprzednika uległ... skurczeniu (druga i trzecia generacja w porównaniu do swoich przodków ciągle rosły i tyły). Rozstaw osi pojazdu zmalał z 2330 do 2315 milimetrów, jego długość spadła z 4020 do 3915 milimetrów, szerokość zmalała z 1255 do 1235 milimetrów, a wysokość wzrosła z 1720 do 1730 milimetrów.
Kabinę dla dwóch osób projektowano tak, aby przyprawiała o uśmiech na twarzy już w momencie oplecenia jej wzrokiem i dawała poczucie zjednoczenia z karoserią w postaci górnych, blaszanych paneli drzwi po wewnętrznej stronie w kolorze nadwozia. Rolę centrum informacji i rozrywki spełniają systemy HMI (Human-Machine Interface) oraz MZD Connect, które łączą samochód z kierowcą i światem zewnętrznym. Za dopłatą auto wyposażymy między innymi w czujniki parkowania, 17-calowe felgi i automatyczną klimatyzację (w standardzie ręczna).
Pod maską MX-5 serii ND umieszczono benzynowy, 2-litrowy silnik z czterema cylindrami w rzędzie z rodziny Skyactiv-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa i typowym dla marki, wysokim stopniem sprężania 13:1. Jednostka została związana z ręczną skrzynią biegów Skyactiv-MT o sześciu przełożeniach, której zadaniem jest przenoszenie napędu na tylną oś. W opcji dostępna jest 6-stopniowa przekładnia automatyczna. Motor rozwija 160 koni mechanicznych przy sześciu tysiącach obrotów na minutę i 200 niutonometrów przy 4,6 tysiącach obrotów, które pozwalają na rozpędzenie się do setki w czasie 7,3 sekund. W takiej konfiguracji auto waży tylko tonę.
MX-5 będzie dostępna również z dwulitrowym silnikiem wyposażonym opcjonalnie w zmniejszające zużycie paliwa i emisję spalin systemy i-Stop i i-Eloop (odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania), a na wybranych rynkach pojawi się z półtoralitrowym motorem pod maską. Najmniejszy silnik, z którym roadster schudnie do 975 kilogramów będzie produkował 131 koni mechanicznych i 150 niutonometrów. Tylko dla mocniejszej wersji przewidziano mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i rozpórkę kielichów przedniego zawieszenia. W najbogatszej wersji wyposażenia otrzymamy również sportowe amortyzatory Bilstein.
Jako miejsce premiery Mazdy MX-5 przed publicznością liczoną w setkach tysięcy wybrano październikowy salon samochodowy w Paryżu. Auto, którego korzenie sięgają inspiracji brytyjskimi roadsterami produkowanymi bezpośrednio po drugiej wojnie światowej weszło do sprzedaży latem 2015 roku. Do tego czasu nie pojawiły się jeszcze wyraźne sygnały na temat bliźniaczego roadstera od Fiata, który mógłby zmaterializować się pod marką Alfa Romeo, Abarth lub Fiat.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Pierwsze opracowanie: 04.09.2014
Ostatnia aktualizacja: 29.07.2015